Nytt år och nya tag med e-infra och informationssäkerhet

Illustrativ bild med ettor och nollor och ett tangentbord.

Vi inleder 2024 med ett omtag av projektet e-infra och informationssäkerhetsarbetet. E-infra får ny projektledare och uppdaterat uppdrag och informationssäkerhetsarbetet omorganiseras.

E-infra är ett efterlängtat projekt som handlar om att utveckla, samordna och göra forskningsdata tillgängliga för våra forskare. Arbetet omfattar bland annat hård- och mjukvara för lagring och delning av forskningsdata som nu är på gång. Det har efterfrågats länge och tanken är att det mesta ska tillhandahållas utan kostnad för universitetets forskare. Det handlar om mycket mer än att bara erbjuda lagringsutrymme.

Emilie Stroh, en forskare vid Medicinska fakulteten, har tagit över som projektledare sedan den första januari. Med sin gedigna bakgrund inom forskning kommer hon att leda projektet genom uppbyggnadsfasen. För att ytterligare stärka forskarperspektivet har vi även etablerat en referensgrupp som kommer att fungera som bollplank under resans gång.

Projektet ska samordna och tillgängliggöra tjänster, stöd- och expertfunktioner som i många fall redan finns vid universitetet, till exempel på IT-enheter, bibliotek, dataskydd, arkiv och informationssäkerhet. Men det måste bli enklare att hitta rätt. Vi ska lotsa forskarna rätt genom tydlig information och enkla kontaktvägar till rätt kompetens.

E-infraprojektet måste precis som vi alla förhålla sig till informations- och IT-säkerhet. Sveriges lärosäten fick svidande kritik av Riksrevisionen på denna punkt i höstas och vi måste bättra oss. En väckarklocka är den ransomware attack som Tietoevry nyligen blev utsatt för och som gjorde Primula oåtkomligt.

Från och med årsskiftet ligger ansvaret för informationssäkerhet och uppdraget som CISO (Chief Information Security Officer) på Fredrik Bexell, avdelningschef för Säkerhet och miljö på sektionen LU Byggnad.

Syftet med förändringen är att samla förvaltningens säkerhetsarbete och låta informationssäkerhet på ett naturligt vis införlivas i och samordnas med våra andra säkerhetsfrågor. Såsom fysisk säkerhet och personalsäkerhet men också i förhållande till andra säkerhetsfrågor som finns, exempelvis kring information, teknik och tillgångar som kan vara skyddsvärda ur olika perspektiv.

Omorganisationen kommer innebära en viss omstart av informationssäkerhetsarbetet. Fokus kommer att vara att ge verksamheterna verktyg för att själva kunna ta ansvar för och bedriva sitt informationssäkerhetsarbete på ett systematiskt och enhetligt sätt. Initialt kommer man att lära av hur dataskyddsgruppen och dess nätverk har arbetat. Informationssäkerhet och dataskydd gränsar till varandra och bedöms kunna komplettera och stötta varandra på ett bra vis.

Två informationssäkerhetssamordnare är rekryterade och de kommer att stärka upp arbetet med sina värdefulla kompetenser under våren.

/ Viktor Öwall

Denna text ingår i LU-nytt 3 - 2024

Viktor Öwall. Fotograf: Charlotte Carlberg-Bärg.

Vicerektor Viktor Öwall

E-post: viktor [dot] owall [at] rektor [dot] lu [dot] se (viktor[dot]owall[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Telefon: 046- 222 94 69

Vicerektorernas sekreterare Gerd Hawaleska