Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Goda exempel på layout

För vägledning och inspiration i ditt layoutarbete
Lunds universitets grafiska profil bjuder på stora variationsmöjligheter i layoutarbetet. Genom att variera layout, bild- och färgval kan du hitta ett uttryck som passar din verksamhet och målgrupp. Här har vi samlat en mängd goda exempel, att inspireras av eller kopiera.

Genom att utgå ifrån layoutmallar (även kallade gridmallar) säkerställer vi att olika typer av kommunikationsmaterial produceras efter samma layoutprincip. Detta bidrar i sin tur till att Lunds universitet får ett konsekvent och enhetligt visuellt uttryck.

Läs en fullständig beskrivning av gridmallar nedan

Olika layout och format för olika ändamål

Din målgrupp och ditt budskap bör styra val av format, typ av bilder och även antalet bilder och färgplattor. Vid mer formell information kan det till exempel vara lämpligt med A4-format, som underlättar vid arkivering, samt en striktare layout, för att ge ett formellt, seriöst intryck. Vid marknadsföring mot exempelvis ungdomar kan du också använda andra format, mycket färg och stor bildvariation.

Exempel på policydokument.
Exempel på policydokument.

Exempel på tvåviksfolder för marknadsföring.
Exempel på tvåviksfolder för marknadsföring.

För fler inspirerande exempel i olika format, se bildspelen nedan

Bilder och kollage

Ibland behöver du en bild för att illustrera något specifikt i en text, ibland behövs en specifik känsla. I Bild- och mediebanken hittar du tusentals bilder av alla slag. När du arbetar med kombinationer av bilder bör du sträva efter variation och dynamik, med till exempel både livfulla och lugna bilder eller färgstarka och dämpade bilder.

Gå till Bild- och mediebanken

Exempel på bildkollage (klicka för att förstora bilderna)

Bildkollage 1

Bildkollage 2

Bildkollage 3

Bildkollage 4

Klicka för att förstora bilderna.

Färgval

Färg är en kraftfull identitetsbärare, liksom kombination och variation av färger. Våra profilfärger är en viktig komponent i formgivningsarbetet, men ska inte överanvändas. Den viktigaste färgen i formgivningen är vit; de tomma ytorna som är nödvändiga för att övriga komponenter ska framträda på bästa sätt.

Bildspel: goda exempel på layout

Foldrar och broschyrer

 

Ladda ner exempel på foldrar och broschyrer (PDF, 2,3 MB, nytt fönster)

Rollups

 

Ladda ner exempel på rollups (PDF, 2,4 MB, nytt fönster)

Affischer och posters

 

Ladda ner exempel på affischer och posters (PDF, 1,91 MB, nytt fönster)

Flyers

 

Ladda ner exempel på flyers (PDF, 1,93 MB, nytt fönster)

Färgvariation

 

Ladda ner exempel på broschyrer och foldrar med färgvariation (PDF, 1,93 MB, nytt fönster)

 

Vad är en gridmall?

När vi hänvisar till layoutmallar så använder vi ofta också termen gridmall. Våra layoutmallar för programmet Indesign är uppbyggda enligt olika typer av grid – det vill säga olika stödlinjeraster/rutnät. Beroende på vilken typ av produktion du ska göra kan stödlinjerastret vara uppbyggt på lite olika sätt. Det finns till exempel en typ för stående A4-broschyr, en annan typ för roll­ups och så vidare.

Stöd för enkel och snabb produktion

Gridmallsystemet hjälper till att göra den grafiska produktionen enklare och snabbare och underlättar för dig när du ska sätta samman logotyp, rubriker, texter, bilder och grafiska element till en enhetlig och välbalanserad layout. I samtliga mallar är logotypen rätt placerad och sigillet inlagt i rätt proportioner. Griden ska ses som ett stöd för hur du formar ditt innehåll men själva rutnätet är ingenting som ska synas i den färdiga trycksaken. Instruktioner och exempel på hur du kan lägga upp din layout följer med när du laddar ner mallarna.

A-formaten

Gridmallarna är alla uppbyggda med A-­formaten som bas, vilka i sig är en del av universitetets grafiska profil. Att arbeta med en layout som inte bygger på A-format gör det svårare att säkerställa att den grafiska formen blir enhetlig och korrekt. Det finns också pappersekonomiska och miljömässiga skäl till att i största möjliga mån undvika exempelvis kvadratiska format. Tänk på att utgå ifrån A-formatets proportioner om du ska producera material i ett format som det inte finns en färdig gridmall för. Kontakta gärna Varumärkesavdelningen på sektionen Kommunikation om du har frågor om detta.

Olika format med endast griden synlig.
Olika format med endast griden synlig.

Gå till Bild- och mediebanken för att ladda ner layoutmallar för ditt arbete

Sidansvarig:

Kontakt

Varumärkesavdelningen, sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation.lu.se

Clyde Lange
Kommunikatör/grafisk formgivare
(Media-Tryck)
clyde.lange [at] service.lu.se
+46 46 222 74 70

Maria Wendel
Kommunikatör
maria.wendel [at] kommunikation.lu.se 
+46 46 222 70 07

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v.johnsson [at] kommunikation.lu.se
+46 46 222 70 21

Nina Ransmyr
Kommunikatör
nina.ransmyr [at] kommunikation.lu.se
+46 46 222 03 20

Petra Francke
Kommunikatör
petra.francke [at] kommunikation.lu.se 
+46 46 222 03 16 

Telefon: 046-222 00 00 (växel)
Postadress: Box 117, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND

Webbplatsansvarig: medarbetarwebben [at] lu.se
Om den här webbplatsen