Se upp för phishing-mejl

Hand som skriver på tangentbord, med grafik och siffror som flödar. Foto.

Flera av universitetets medarbetare nåddes i söndags (28 april) och under torsdagen (2 maj) av två olika sofistikerade e-postmeddelande med nätfiske. Nu vill sektionen IT varna alla för att inte låta sig luras.

Det första mejlet skickades från ett antal genererade konton hos umassmed.edu (University of Massachusetts Chan School of Medicine) och utgav sig för att vara ett karantänmeddelande.

Det e-postmeddelande som kom under torsdagen kom från ett stulet konto på Uppsala universitet där det stod att mottagaren var tvungen att logga in för att kontot inte skulle raderas.

Båda dessa meddelanden är så kallade phishingmejl och leder till olika hackade sidor där man installerat en exakt kopia av LU:s inloggningssida.

Vi har förstått att många medarbetare har besökt sidorna och därför kommer nu följande rekommendationer:

• dubbelkolla ALLTID avsändaradressen.
  • dubbelkolla ALLTID länkar innan en klickar på dem.
  • dubbelkolla alltid webbsidans adress innan du fyller i några uppgifter.

Om du har varit med om något skumt mejl och tryckt på någon länk, anmäl till LU Servicedesk: servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)

Om du har varit med om något liknande fall så meddela direkt LU Servicedesk: servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)