Internationellt genomslag uppfattas ofta som citeringar i internationella journaler, men på Lunds universitet har vi en bredare syn. Till exempel är vårt arbete med pedagogisk utveckling ett utmärkt exempel på hur vi kan nå internationellt genomslag genom att vara framstående och bli omnämnda internationellt, vilket bidrar till Lunds universitets goda rykte.
Frågor kring hur universitetet uppfattas internationellt (reputation) är en stor del av arbetet med internationell rankning. I dagarna får vi besök av medarbetare från ett av rankningsinstituten (QS) som via workshops ska gå på djupet med hur de och vi arbetar just med vårt anseende. För vår del handlar det mycket om att tydliggöra det vi tar för givet och vidareutveckla det vi redan gör bra. I ett internationellt perspektiv har Lunds universitet en framstående utbildnings- forsknings- och innovationsmiljö där alla studenter och medarbetare bidrar!
På sikt kommer vi att använda delar av dialogmötena för att kunna jämföra oss med andra internationella universitet. Detta möjliggörs genom samarbetet med både QS och THE, de två stora rankningsinstituten. Det är viktigt att understryka att det inte är rankningsdata som styr arbetet med kvalitetsfrågor. Vi avgör själva vad och hur vi vill utvecklas.
Förutom att följa universitetets utveckling över tid är det lika viktigt att jämföra oss med andra lärosäten när det gäller kvalitetsutveckling. Kvalitet är inte data, nyckeltal eller indikatorer, utan möjligheter att mer systematiskt ge oss insikter om vår egen utveckling över tid. På så sätt hänger rankning och kvalitetsfrågor samman!
/Kristina Eneroth