Här får du veta hur det fungerar med din löneutbetalning. Du får även veta vad som gäller vid lönesamtal och vilka de lönepåverkande faktorerna är. All lönehantering och löneutbetalningar sköts av Statens servicecenter (SSC). Användarmanualer för Primula hittar du i SSC:s portal.
Löneutbetalning
Din lön betalas normalt ut den 25:e varje månad. Du ansvarar för att lämna in dina kontouppgifter till utbetalande bank, vilket är Nordea.
Läs mer om utbetalningen av din lön och hur du anmäler eller ändrar dina löntagaruppgifter
Lönesamtal (OFR/S och Seko)
Du bör ha minst ett lönesamtal före den årliga lönerevisionen.
Läs mer om hur du kan förbereda dig inför ditt lönesamtal
Lönesättande samtal (Saco-S och oorganiserade medarbetare)
Lönesättande samtal är en utveckling av lönesamtalet där du och din chef även för en dialog om din lön och kan endast erbjudas Saco-S medlemmar och oorganiserade.
Läs mer om hur du kan förbereda dig inför ditt lönesättande samtal
Lönepåverkande faktorer
Vid Lunds universitet finns allmänna lönepåverkande faktorer som gäller alla anställda. Det finns även särskilda lönepåverkande faktorer för lärare samt för teknisk och administrativ personal. För doktorander gäller en särskild lönesättning.
Läs mer om vilka de lönepåverkande faktorerna är och hur det påverkar dig som anställd
Lönerevision
Med lönerevision menas översyn av lönen. När och hur lönerna ska ses över är fastslaget i universitetets centrala ramavtal om löner.
Läs mer om lönerevisionen och hur den genomförs.
Löneväxling
Enligt de centrala kollektivavtalen kan du som anställd vid en statlig myndighet välja att växla lön (löneväxla) mot att arbetsgivaren betalar in det motsvarande beloppet till tjänstepension. Här kan du läsa mer om löneväxling.
Ny bank för löneutbetalningar i maj 2023
Alla anställda behöver se till att ha rätt bankkonto registrerat i Swedbanks kontoregister senast den 6 april.
Det går att registrera ett konto från vilken svensk bank som helst.
Läs mer om hur det går till att registrera önskat konto för löneutbetalning
Kontakt
Kontakta din närmaste chef eller din verksamhets HR-/personalfunktion om du har frågor om din anställning eller din verksamhets rutiner i HR-/personalfrågor.
Primula
Kontakta Statens servicecenter (SSC) vid frågor om Primula (vid löneärenden, ledighetsansökan, sjukanmälan, ansökan om friskvårdsersättning etc).
I SSC-portalen finns även information om driftstörningar och planerade avbrott för uppgraderingar.
SSC Portalen – logga in dygnet runt
Telefon: + 46 46 222 90 00, knappval 3
Vill du lära dig mer om Primula?
Statens servicecenter (SSC) arrangerar webbinarier för medarbetare, chefer och källrapportörer.