Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Här finns information om sådant som berör din lön.

Löneutbetalning

Din lön betalas normalt ut den 25:e varje månad. Du ansvarar för att lämna in dina kontouppgifter till utbetalande bank, vilket är Swedbank.

Läs mer om utbetalningen av din lön

Lönepåverkande faktorer

Vid Lunds universitet finns allmänna lönepåverkande faktorer som gäller alla anställda. Det finns även särskilda lönepåverkande faktorer för lärare samt för teknisk och administrativ personal. För doktorander gäller en särskild lönesättning.

Läs mer om vilka de lönepåverkande faktorerna är och hur det påverkar dig som anställd

Lönerevision

Med lönerevision menas översyn av lönen. När och hur lönerna ska ses över är fastslaget i universitetets centrala ramavtal om löner. 

Läs mer om lönerevisionen och hur den genomförs 

Löneväxling

Enligt de centrala kollektivavtalen kan du som anställd vid en statlig myndighet välja att växla lön (löneväxla) mot att arbetsgivaren betalar in det motsvarande beloppet till tjänstepension. I dagsläget gäller denna möjlighet medlemmar i Saco-S och OFR/S samt oorganiserade anställda.

Läs mer om löneväxling

Kontakt

Kontakta din närmaste chef eller din verksamhets HR-funktion om du har frågor om din anställning eller din verksamhets rutiner i HR-frågor.

Identifiera dig med BankId för personlig information över telefon med SSC

Från och med 24/10 2023 behöver du som ringer till Statens servicecenter (SSC) identifiera dig med BankID för att via telefon få svar på personliga uppgifter som till exempel rör din lönespecifikation. Om du inte identifierar dig får du svaret på dina frågor i ett ärende i SSC Portalen.

Läs mer på SSC Portalen: Införande av bank-id vid support

Primula

Kontakta Statens servicecenter (SSC) vid frågor om Primula (vid löneärenden, ledighetsansökan, sjukanmälan, ansökan om friskvårdsersättning med mera). 

Logga in i Primula

I SSC-portalen finns även information om driftstörningar och planerade avbrott för uppgraderingar. 

SSC Portalen – logga in dygnet runt

Telefon: + 46 46 222 90 00, knappval 3


Vill du lära dig mer om Primula?

Statens servicecenter (SSC) arrangerar webbinarier för medarbetare, chefer och källrapportörer.

Läs mer i kalendariet på SSC webbplats