Digitala annonser
Goda exempel, tips och obligatoriska element på digitala annonser.
Digitala annonser med Lunds universitet som avsändare ska produceras enligt den grafiska profilen. Då digitala annonser kan ha vitt skilda format och utförande finns inga särskilda mallar för dessa. De övergripande reglerna för färg, typografi och logotyper gäller. Nedan finns några exempel för inspiration.
Goda exempel
Samtliga exempel visas i den storlek som får plats på webbsidan. De annonser som egentligen är bredare än spalten är även länkade till originalbilden i 100 %.
Webbannonser
300 × 250 pixlar
980 × 240 pixlar
Mobilannonser
320 × 320 pixlar
Obligatoriska element
- Rubrik i Adobe Garamond Semibold. Rubrik som följs av annan text ska ha streck under. Rubrik och streck ska om möjligt vara i brons – svart, mörkgrå eller vit är tillåtet, beroende på sammanhang.
- Vit ram som är cirka 1/70 av annonsens bredd+höjd. En annons med måtten 640×360 pixlar får alltså en vit ram som är cirka 14 px bred.
- 1 pixel svart ram ytterst, för att synliggöra den vita ramen. På riktigt små format är det dock tillåtet att utelämna den vita ramen och bara ha tunn, svart ram.
- Huvudlogotyp ska företrädesvis ligga i nedre högra hörnet. Annan placering är tillåten om layouten kräver. Sublogotyp bör placeras till vänster, upptill eller nertill. Undvik centrerad uppställning.
Allmänna tips
- En bra annons kommunicerar ett huvudbudskap som ska kunna uppfattas på ett ögonblick.
- Annonsen ska locka till att klickas för vidare information.
- Kombinera gärna text och bild.
- Den primära texten kan kombineras med ytterligare information, som dock bör hållas mycket kort.
- Använd gärna animationer eller växlingar, men med sparsamhet. Det är viktigt att annonsen inte ger ett rörigt intryck.
Praktiska tips
- Kontrollera tekniska specifikationer och krav för den aktuella tidningen/webbsidan.
- Kontakta tidningen för relevant information.
Kontakt
Sektionen Kommunikation
grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16
Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 07
Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21