Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Digitala annonser

Goda exempel, tips och obligatoriska element på digitala annonser. 

Digitala annonser med Lunds universitet som avsändare ska produceras enligt den grafiska profilen. Då digitala annonser kan ha vitt skilda format och utförande finns inga särskilda mallar för dessa. De övergripande reglerna för färg, typografi och logotyper gäller. Nedan finns några exempel för inspiration.

Goda exempel

Samtliga exempel visas i den storlek som får plats på webbsidan. De annonser som egentligen är bredare än spalten är även länkade till originalbilden i 100 %.

Webbannonser

300 × 250 pixlar

Exempel på digital annons i storlek 300 x 250 pixlar.

Exempel på animerad annons i storlek 300 x 250 pixlar.

Exempel på digital annons i storlek 300 x 600 pixlar.

980 × 240 pixlar

Exempel på animerad annons i storlek 980 x 240 pixlar.

Mobilannonser

320 × 320 pixlar

Exempel på digital annons i storlek 320 x 320 pixlar 

Exempel på animerad annons i storlek 320 x 320 pixlar.

Exempel på digital annons i storlek 320 x 320 pixlar

Obligatoriska element 

  • Rubrik i Adobe Garamond Semibold. Rubrik som följs av annan text ska ha streck under. Rubrik och streck ska om möjligt vara i brons – svart, mörkgrå eller vit är tillåtet, beroende på sammanhang.
  • Vit ram som är cirka 1/70 av annonsens bredd+höjd. En annons med måtten 640×360 pixlar får alltså en vit ram som är cirka 14 px bred.
  • 1 pixel svart ram ytterst, för att synliggöra den vita ramen. På riktigt små format är det dock tillåtet att utelämna den vita ramen och bara ha tunn, svart ram.
  • Huvudlogotyp ska företrädesvis ligga i nedre högra hörnet. Annan placering är tillåten om layouten kräver. Sublogotyp bör placeras till vänster, upptill eller nertill. Undvik centrerad uppställning.

Allmänna tips

  • En bra annons kommunicerar ett huvudbudskap som ska kunna uppfattas på ett ögonblick.
  • Annonsen ska locka till att klickas för vidare information.
  • Kombinera gärna text och bild.
  • Den primära texten kan kombineras med ytterligare information, som dock bör hållas mycket kort.
  • Använd gärna animationer eller växlingar, men med sparsamhet. Det är viktigt att annonsen inte ger ett rörigt intryck.

Praktiska tips

  • Kontrollera tekniska specifikationer och krav för den aktuella tidningen/webbsidan. 
  • Kontakta tidningen för relevant information.

Kontakt

Sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16

Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se 
+46 46 222 70 07

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21