Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Så tillgänglighetsanpassar du dina bilder

Bilderna på din webbplats ska vara tillgängliga även för besökare som inte kan se bilderna. Därför ska bilderna beskrivas med en så kallad alternativ-text (alt-text), som kan läsas upp av exempelvis en skärmläsare.

Tips för att skriva en alternativ-text

  • Presentera bildens innehåll.
  • Vara saklig och kortfattad.
  • Om bilden är ett foto så anger du detta sist i alternativ-texten. Exempel:
    • Två personer cyklar i en park. Foto.
      Om bilden är en illustration skriver du istället:
    • Två personer cyklar i en park. Illustration.
  • Vill du ange fotografens namn i alternativ-texten så placerar du det allra sist i alternativ-texten. Exempel:
    • Två personer cyklar i en park. Foto. Fotograf: Anna Andersson.
  • Avsluta alltid alternativ-texten med punkt. Genom att avsluta med punkt gör skärmläsare ett litet uppehåll innan den fortsätter, vilket underlättar för den som lyssnar.
  • Vissa bilder kan behöva en längre förklaring, till exempel ett organisationsschema. Du kan då antingen beskriva organisationen på webbsidan där du publicerar bilden, eller skapa en separat webbsida för beskrivningen och länka till sidan i anslutning till bilden. Alternativ-texten för organisationsschemat kan till exempel vara:
    • Organisationsschema för Lunds universitet. Illustration."
  • Bilder som endast har en dekorativ funktion ska ha en tom alternativ-text, skriv då i koden: alt="". Exempel på dekorativa bilder är linjer, pilar och prickar.

Undvik

  • Text i bilder.
  • Att skriva alternativ-texter som är likadana som eller snarlika den närliggande texten, till exempel bildtexten.
  • För långa och detaljerade alternativa texter, och använd inte tekniska termer.

Kontakt

Vid Lunds universitet finns en tillgänglighetsexpert som du kan kontakta genom kontaktformulär eller så kan du i en övergångsperiod fortsatt mejla till:
tillganglighet [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (tillganglighet[at]kommunikation[dot]lu[dot]se)

Du kan också gå med i Teams-nätverket för webbpublicister vid Lunds universitet. I nätverket finns en kanal för webbtillgänglighet.

Gå direkt till kanalen för webbtillgänglighet