Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Kontobeskrivning, namn och profilbild

För att tydliggöra Lunds universitets närvaro i sociala medier är det viktigt att avsändaren tydligt framhävs i namn, bild och presentationstext. 

Genvägar på sidan:

Profilbild

Använd Lunds universitets tvåradiga huvudlogotyp, på svenska eller engelska, som profilbild. Huvudlogotypen rekommenderas på alla nivåer i organisationen och på alla typer av sociala medier. Syftet med att använda logotypen i profilbilden är att visa tillhörigheten till Lunds universitet. Vilken del av organisationen som är avsändare för kontot kommuniceras istället via användarnamnet, det fullständiga namnet, presentationstexten för kontot och i eventuell omslagsbild. Undantag för att använda logotypen i profilbilden kan vara tillfälliga konton eller evenemang som är tidsbegränsade och förknippade med tillfälliga kampanjer eller budskap.

Lunds universitets sublogotyper som profilbilder rekommenderas inte, eftersom dessa blir för små och svårlästa.

Endast sigillet som profilbild, varken hela eller delar av det, rekommenderas inte. Detta för att sigillet, i enlighet med den grafiska profilen, ska användas som en kvalitetsstämpel. Ensamt på en profilbild är det otydligt att sigillet tillhör Lunds universitet. 

Namn

När du lägger till Lunds universitet eller LU i kontonamnet visar du tillhörigheten, ökar sökbarheten och bidrar till att göra Lunds universitets närvaro i sociala medier tydlig.

  • I kanaler med tillräckligt stort utrymme rekommenderas att Lunds universitet eller Lund University skrivs ut efter det verksamhetsspecifika namnet, separerat med ett kommatecken eller med ordet ”vid” – exempelvis på Facebook och LinkedIn. Exempelnamn: ”Institutionen för kulturvetenskaper, Lunds universitet” eller ”Naturvetenskap vid Lunds universitet”.
  • I kanaler med begränsat utrymme skapar du ett kort användarnamn som så tydligt som möjligt förklarar vilken del av universitet som är avsändare. Rekommenderat är att lägga till LU i såväl användarnamn som fullständigt namn (exempelvis på Twitter). Understreck eller bindestreck används där mellanslag inte är möjligt. Exempel användarnamn: Medfak_LU. Exempel fullständigt namn: Medicin LU. På Instagram lägger du till _LU i användarnamnet men skriver ut Lunds universitet eller Lund University ensamt som ditt fullständiga namn (syns som "underrubrik" vid sökning och när du går in på kontot).
  • Tänk på att, om du vill nå en internationell målgrupp, döpa kontot till något som du tror att en engelskspråkig person skulle söka på. Skriv då också dina inlägg på engelska.

Namngivning av organisatoriska enheter

Ett tydligt namn är en viktig utgångspunkt för att omvärlden snabbt ska förstå vad en verksamhet gör, samt att den är en del av Lunds universitet. 

Ladda ner Råd vid namngivning av organisatoriska enheter vid Lunds universitet (PDF, 66 kB, nytt fönster

Kontobeskrivning/presentationstext/biografi  

Olika kanaler har olika stort utrymme för att beskriva kontots syfte och avsändare. Så långt det är möjligt bör du ta med följande i texten:

  • Vilken del av Lunds universitet som är avsändare för kontot samt vad syftet med kontot är
  • Länk till Lunds universitets eller verksamhetens webbplats
  • Nämn Lunds universitet eller Lund University högt upp
  • Berätta hur kommentarer hanteras 
  • Berätta att alla inlägg på sidan är offentliga handlingar och kan komma att diarieföras

Exempel på presentationstext

Exemplet nedan är plockat från Facebook där det finns stort utrymme – du anpassar såklart texten till respektive kanal:

"Lunds universitets officiella Facebook-sida är en bred kanal för dig som vill följa vad som händer på universitetet. Sidan sköts av universitetets kommunikationsavdelning och administreras under kontorstid. 

Du är välkommen att kommentera våra inlägg samt posta text och bilder på vår sida, men undvik följande: 

  • kränkande språk
  • förtal, hot eller personangrepp
  • hets mot folkgrupp, trakasserier eller sexuella trakasserier
  • spam och ovidkommande reklam
  • kränkande personuppgifter
  • olagligt material
  • upphovsrättsskyddat material som publiceras utan tillstånd

Redaktionen granskar alla inlägg och tar vid behov bort material som inte följer riktlinjerna ovan och/eller bryter mot svensk lag. 

Lunds universitet är en statlig myndighet. Observera att inlägg på vår sida är offentliga handlingar och kan komma att diarieföras.

Vill du kontakta oss kan du skicka ett privat meddelande här på Facebook. För övrig kontakt se xx (länk till hemsida)."

Sidansvarig:

Kontakt

Anna Johnsson
Kommunikatör
Varumärkesavdelningen, sektionen Kommunikation
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21

Telefon: 046-222 00 00 (växel)
Postadress: Box 117, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND

Webbplatsansvarig: medarbetarwebben [at] lu [dot] se
Om den här webbplatsen