Goda exempel på layout för tryck
För vägledning och inspiration i ditt layoutarbete
Lunds universitets grafiska profil bjuder på stora variationsmöjligheter i layoutarbetet. Genom att variera layout, bild- och färgval kan du hitta ett uttryck som passar din verksamhet och målgrupp. På dessa undersidor har vi samlat en mängd goda exempel på trycksaker, att inspireras av eller kopiera.
Genom att utgå ifrån layoutmallar (även kallade gridmallar) säkerställer vi att olika typer av kommunikationsmaterial produceras efter samma layoutprincip. Detta bidrar i sin tur till att Lunds universitet får ett konsekvent och enhetligt visuellt uttryck.
- Här hittar du mer teknisk information om att producera trycksaker och annonser
- Se en fullständig beskrivning av gridmallar nedan
- Gå till Bild- och mediebanken för att ladda ner layoutmallar
Goda exempel i olika format
Länkarna går till undersidor:
Olika layout och format för olika ändamål
Din målgrupp och ditt budskap bör styra val av format, typ av bilder och även antalet bilder och färgplattor. Vid mer formell information kan det till exempel vara lämpligt med A4-format, som underlättar vid arkivering, samt en striktare layout, för att ge ett formellt, seriöst intryck. Vid marknadsföring mot exempelvis ungdomar kan du också använda andra format, mycket färg och stor bildvariation.
Bilder och kollage
Ibland behöver du en bild för att illustrera något specifikt i en text, ibland behövs en specifik känsla. I Bild- och mediebanken hittar du tusentals bilder av alla slag. När du arbetar med kombinationer av bilder bör du sträva efter variation och dynamik, med till exempel både livfulla och lugna bilder eller färgstarka och dämpade bilder.
Färgval
Färg är en kraftfull identitetsbärare, liksom kombination och variation av färger. Universitetets profilfärger är en viktig komponent i formgivningsarbetet, men ska inte överanvändas. Den viktigaste färgen i formgivningen är vit; de tomma ytorna som är nödvändiga för att övriga komponenter ska framträda på bästa sätt.
Om universitetets profilfärger
Se goda exempel på färgvariation i trycksaker
Vad är en gridmall?
När vi hänvisar till layoutmallar så använder vi ofta också termen gridmall. Våra layoutmallar för programmet Indesign är uppbyggda enligt olika typer av grid – det vill säga olika stödlinjeraster/rutnät. Beroende på vilken typ av produktion du ska göra kan stödlinjerastret vara uppbyggt på lite olika sätt. Det finns till exempel en typ för stående A4-broschyr, en annan typ för rollups och så vidare.
Stöd för enkel och snabb produktion
Gridmallsystemet hjälper till att göra den grafiska produktionen enklare och snabbare och underlättar för dig när du ska sätta samman logotyp, rubriker, texter, bilder och grafiska element till en enhetlig och välbalanserad layout. I samtliga mallar är logotypen rätt placerad och sigillet inlagt i rätt proportioner. Griden ska ses som ett stöd för hur du formar ditt innehåll men själva rutnätet är ingenting som ska synas i den färdiga trycksaken. Instruktioner och exempel på hur du kan lägga upp din layout följer med när du laddar ner mallarna.
A-formaten
Gridmallarna är alla uppbyggda med A-formaten som bas, vilka i sig är en del av universitetets grafiska profil. Att arbeta med en layout som inte bygger på A-format gör det svårare att säkerställa att den grafiska formen blir enhetlig och korrekt. Det finns också pappersekonomiska och miljömässiga skäl till att i största möjliga mån undvika exempelvis kvadratiska format. Tänk på att utgå ifrån A-formatets proportioner om du ska producera material i ett format som det inte finns en färdig gridmall för. Kontakta gärna Varumärkesavdelningen på sektionen Kommunikation om du har frågor om detta.
Olika format med endast griden synlig:
Gå till Bild- och mediebanken för att ladda ner layoutmallar för tryck
Kontakt
Sektionen Kommunikation
grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21
Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16