Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Här finns information om antagning för dig som arbetar med utbildningsadministration på institution. Du hittar bland annat tidsplaner, information om arbetsgång och ansvarsområden för olika delar av antagningsprocessen samt kontaktuppgifter vid frågor. 

Information med anledning av coronaviruset

För att hindra smittspridningen av coronaviruset tar Antagningsavdelningen vid Lunds universitet inte emot några besök tills vidare. Vi jobbar i huvudsak hemifrån. Du når oss via mejladressen under Kontakt. Vi finns också tillgängliga i Teams.

Antagningsavdelningen

Antagningsavdelningen har huvudansvaret för att hantera ansökningar och antagning till utbildningar vid Lunds universitet. Vilka regler som gäller för antagning finns angivet i Lunds universitets antagningsordning.

Läs mer om regler för antagning på lu.se

Tidplaner för antagning

Här hittar du tidplaner för aktuella antagningsomgångar.

Sommartermin:

Hösttermin:

Vårtermin:

Tidplan för publicering av utbildningsutbud på webben hittar du på sidan om Lubas.

System för antagning

NyA är det nationella antagningssystem som landets universitet och högskolor använder sig av för att genomföra arbetet inom en antagningsomgång. Personal på institutioner använder webbverktyget NyA-webben för antagningsadministration.

Läs mer om NyA-webben

Anstånd med studiestarten

En person som är antagen till en utbildning har möjlighet att ansöka om anstånd med studiestarten om det finns särskilda skäl. 

Blankett för ansökan om anstånd med studiestart (PDF 110 kB, ny flik)

Request for deferment of studies (PDF 108 kB, new tab)

Validering av reell kompetens

Från och med 2021 finns en nyinrättad tjänst som valideringssamordnare på antagningen. Valideringssamordnaren blir en universitetsingång för validering och reell kompetens.

Bedömningen av reell kompetens för grundläggande behörighet handläggs av antagningsavdelningen och beslut tas i de flesta fall av antagningsnämnden. Bedömningen av reell kompetens för särskild behörighet handläggs av antagningsavdelningen i samråd med berörd institution eller fakultet.

Om du har frågor som rör validering av reell kompetens kan du kontakta Antagningens valideringssamordnare. Du hittar kontaktuppgifter under Kontaktinformation.

Läs mer om behörighet genom reell kompetens på lu.se

Har du frågor om antagningsadministration?

Välkommen att höra av dig till oss på antagningsavdelningen om du behöver råd och stöd. Du når oss lättast på vår e-postadress för institutionspersonal, instlant [at] stu [dot] lu [dot] se.

Kontaktinformation

Antagningsavdelningen

instlant [at] stu [dot] lu [dot] se (intern e-post)

Besöksadress:
Genetikhuset
Sölvegatan 29 B, Lund

Med anledning av coronaviruset tar vi inte emot några besök tills vidare.

Internpost:
Hämtställe 13

I listan nedan hittar du våra olika ansvarsområden:

Avdelningschef
Catharina Greiff
catharina [dot] greiff [at] stu [dot] lu [dot] se

Antagningschef
Joakim Hall
joakim [dot] hall [at] stu [dot] lu [dot] se

Antagningshandläggare
instlant [at] stu [dot] lu [dot] se
Björn Bergenfeldt
Johan Blomgren
Anna Cabak Rédei
Christina Ekerholm
Linda Hiltmann
Amir Majidzadeh Heravi
Lisa Mohn
Rita Nilsson
Cecilia Raab
Ulf Stenport
Richard Öhman

Högskoleprovet
Jens Berglund
Richard Öhman
hprov [at] stu [dot] lu [dot] se

Valideringssamordnare
Christel Berg
validering [at] stu [dot] lu [dot] se