Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Att boka resan

Så här gör du när du ska boka en tjänsteresa.

Tågresor inom Europa

Nu blir det lättare för medarbetare vid Lunds universitet att ta tåget ner i Europa. Det gör att vi kan minska klimatavtrycket från våra tjänsteresor ytterligare. Från 1 juni 2023 bokas alla tågresor till utlandet genom den danska tågresebyrån Togrejse via länk till ett formulär, som finns att hitta i Lupin/Proceedo. Alla flygresor, flygtransferresor, tåg i anslutning till flygresor och inrikes tågresor bokas däremot som tidigare via BCD Travel.

Läs mer om utrikes tågresor

Nytt avtal för resebyråtjänster

Lunds universitet har upphandlat nytt avtal för resebyråtjänster och ny leverantör är BCD Travel Sweden AB från och med 1 februari 2023.

Bokningar kunde göras med Egencia till och med sista januari, efter det datumet är Egencia endast behjälpliga med om- och avbokningar.

Läs mer om digitala möten

FAQ om resor i tjänsten

Alla tjänsteresor ska bokas hos de resebyråer som universitetet har avtal med. Det gäller alla resor som Lunds universitet betalar för (för medarbetare och personer som reser på uppdrag av universitetet). Endast anställda kan boka resor på avtalet.

Om resan är bokad genom BCD Travel Sweden AB kan universitetet snabbt lokalisera universitetets resenärer vid en incident eller terrorattack och hjälpa till med hemresa.

Läs mer om hur du ombokar eller avbokar en resa bokad hos tidigare resebyrån Egencia

Var förberedd

  • Är priset extra viktigt? Var tydlig med det när du pratar med resebyrån.
  • Var förberedd när du pratar med resebyrån. Var ska du åka? När? Byten?
  • Ta med så mycket som möjligt: hotell, anslutande tåg, buss, flygtaxi, och så vidare.
  • Det är viktigt att du tydligt uppger om du vill att resebyrån ska göra en preliminär bokning eller en definitiv bokning.
  • Glöm inte att bekräfta bokning.
  • När du får din bokningsbekräftelse är det viktigt att du kollar att alla uppgifter stämmer.

Lokala resor

Läs mer om kollektivtrafik, tjänstecykel, privat bil, hyrbil samt taxi- och busstjänster.

Flera som ska resa tillsammans?

Överväg noga om flera nyckelpersoner, exempelvis hela institutionsstyrelsen, bör resa med samma flight eller buss, om något skulle hända.

Telefoni på resande fot

Kontrollera villkoren för mobilabonnemanget och taxor för surf och telefoni vid utlandsresor.

Information kring coronaviruset/covid 19

Om du beviljats tjänsteresa till land där reseintyg för genomfört PCR- och/eller antigentest för covid-19 krävs för inresa, ska arbetsgivaren stå för eventuella kostnader för genomförande av testning/erhållande av reseintyget. Eventuella kostnader för provtagningar ska belasta det lokala kostnadsstället. Ersättning för PCR- och/eller antigentest för covid-19 utgår endast då testning krävs i samband med tjänsteresa.

Informationen uppdateras dygnet runt och finns på engelska i självbokningssystemet, Cytric.

Länk till självbokningssystemet (logga in med lucat)

Ladda gärna också ner Utrikesdepartementets app – Resklar -  för deras senaste information:

Här hittar du appen Resklar (Utrikesdepartementets webbplats)

Ska du resa inom EU kan du också hitta bra information på Europeiska unionens webbplats. Här kan du klicka på ”Travel” och skriva in din resplan för att få fram vad som krävs i resp. Land.

Re-open EU (Europeiska unionens webbplats)

Tidigare bokningar hos Egencia

Tidigare bokningar gjorda med Egencia till och med 31 januari, hanteras av Egencia. Efter det datumet är Egencia endast behjälpliga med de bokningar som gjorts hos dem. E-post: customer_service [at] egencia [dot] se, telefon: +46 85 171 0836.

Försäkringar vid resa i tjänsten

Via den upphandlade resebyrån får du en reseförsäkring. Som medarbetare är du även försäkrad via Kammarkollegiets tjänstereseförsäkring.

Läs mer om försäkring vid resa i tjänsten

Kontakt - resa i tjänsten


Flyg och boende samt inrikes tåg via resebyrån BCD Travel AB

Självbokning (om du skapat en resenärsprofil):

Support och frågor kring självbokningssystemet Cytric: clienttechnologysupport [at] bcdtravel [dot] eu (clienttechnologysupport[at]bcdtravel[dot]eu)

Personlig service

Tid: 08:00-17:00

Telefon +46 8 505 461 12

E-post: lu [at] bcdtravel [dot] se

Efter kl 17:00 kopplas du vidare till BCD 24-timmarsservice. Var medveten om att servicearvodet är högre efter arbetstid.

Bokning av gruppresor (10 personer eller fler)

BCD Travel Meetings & Events

Telefon +46 8 5054 6373

E-post: groups [dot] sweden [at] bcdme [dot] com

Frågor om fakturor och krediteringar

BCD Travel AB

E-post: fakturafragor [at] bcdtravel [dot] se


Boka tågresor inom Europa via resebyrån Togrejse

Kontaktinformation till resebyrån Togrejse (LU Box - logga in med Lucat-id)


Boka taxi

Taxiresor bokas från 1 september 2022 med Flygtaxi.

Avtalet med Flygtaxi omfattar hela Sverige samt resor till och från Norge, Danmark och Finland. 

Läs mer om avtalen i Lupin


Hyrbil via LU Service

Campusservice

campusservice [at] service [dot] lu [dot] se


Hjälp med tolkning av föreskrifter

Medarbetare vänder sig till närmsta chef vid frågor om tolkningar av föreskrifterna och de allmänna råden. Du som är chef kan skicka dina frågor till resor [at] lu [dot] se.