Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Foldrar och broschyrer

Goda exempel, tips och obligatoriska element på foldrar och broschyrer. 

Foldrar och broschyrer med Lunds universitet som avsändare ska produceras enligt den grafiska profilen och de regler och anvisningar som finns i manualen samt på dessa sidor, med hjälp av framtagna layoutmallar.

Mallar i InDesign (inklusive layoutexempel) för broschyrformaten A4 stående, A4 liggande, A5 stående, A5 liggande samt 2-viksfolder finns för nedladdning i Bild- och mediebanken (logga in med Lucat-ID):

Goda exempel

 

Exempelbild på foldrar och broschyrer.
Foldrar och broschyrer. Klicka för att förstora bilden.
Foldrar och broschyrer. Klicka för att förstora bilden.

Bildspel – se goda exempel på broschyrer och foldrar:

Ladda ner exempel på broschyrer och foldrar (PDF, 6,9 MB, nytt fönster) 

Obligatoriska element

  • Vit ram, 5 millimeter (fram- och baksida).
  • Beskuret sigill i nedre högra hörnet (framsida).
  • Vit platta med bronsfärgad rubrik i Adobe Garamond,
  • bronsfärgat streck under rubriken (framsida).
  • Logotyp i nedre vänstra hörnet (baksida).
  • Kontaktuppgifter i nedre högra hörnet (baksida), om möjligt. Platsen kan vid behov användas för samarbetslogotyper. Kontaktuppgifter placeras då på annat lämpligt ställe.
  • Lodrätt bronsfärgat streck till vänster om adressen (se layoutmall).

Allmänna tips

  • Anpassa idé, disposition, layout och text efter målgruppens/målgruppernas behov.
  • Ha ett tydligt budskap på broschyrens framsida. Flera olika budskap kan göra broschyren svårare att ta till sig.
  • Använd gärna baksidan för viktig information.
  • Lägg tid på texten så att den blir välskriven och målgruppsanpassad.
  • Undvik plottrig layout. Arbeta hellre med mycket vitt och stora bilder.
  • Om du ska göra språkversioner – anpassa layouten efter det språk som tar mest plats.

Praktiska tips

  • Kontrollera att bilderna som används har en upplösning på minst 300 ppi.
  • Tänk på läsbarheten när du lägger rubrik eller annan text direkt i bild. Undvik det vid tveksamhet.
  • Ska broschyren publiceras online? Läs igenom instruktionerna för tillgänglighetsanpassning som medföljer mallen.

Kontakt

Sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21

Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16

Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se 
+46 46 222 70 07