Hållbar upphandling
Lagen om offentlig upphandling anger att hållbarhetskrav bör ställas i samtliga upphandlingar. Syftet är att statliga myndigheter, regioner och kommuner ska vara pådrivande i samhällsutvecklingen. Hållbar upphandling innefattar miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.
I samtliga upphandlingar bör hållbarhetskrav ställas. Hållbar upphandling innefattar miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Bestämmelser om detta finns i Lagen om offentlig upphandling. Syftet är att statliga myndigheter, regioner och kommuner ska vara pådrivande i samhällsutvecklingen.
Universitetets interna policy
Lunds universitet har slagit fast inriktning och åtgärdsplaner i dessa styrdokument:
- Policy för hållbar utveckling
- Strategi för hållbar utveckling
- Hållbarhetsplan
Det som är relevant för upphandling hittas framför allt i Hållbarhetsplanens kapitel 4.2. Universitetets kompetenscentrum för arbetet är avdelningen Säkerhet och miljö vid sektionen LU Byggnad.
Krav som bör ställas
Upphandlingsmyndigheten erbjuder ett kriteriebibliotek med förslag på krav inom olika områden som kan användas i upphandlingar. Kraven finns i tre nivåer:
- Bas
- Avancerad
- Spjutspets
Ju högre nivå som ställs, desto mer pådrivande för samhällsutvecklingen. Universitetets målsättning är att i alla upphandlingar, där det är relevant och möjligt, ställa hållbarhetskrav på minst basnivå. Du som är uppdragsgivare för en upphandling ansvarar för beslut om avvägning mellan de hållbarhetskrav som ställs och den budget som ska finansiera köpen från avtalet.
Kontakt
För information om policy, strategi, plan
Miljöchef Claes Nilén
claes [dot] nilen [at] bygg [dot] lu [dot] se (claes[dot]nilen[at]bygg[dot]lu[dot]se)
Om tillämpning i en specifik upphandling
Avdelningen Inköp och upphandling
Sandgatan 5
223 50 Lund
Hämtställe: 31
Kontakta oss via vårt supportformulär