Dataset
Syftet med modulen "Dataset" är att samla information om forskningsdatasets som Lunds universitets forskare producerar och publicerat inom ramen för sin tjänst.
Därför lägger du till information om datasets
Det är frivilligt för dig som forskare att lägga till information om vilka datasets du skapat och hur man når dessa. Genom att koppla dataset till olika typer av forskningsresultat skapar du en mer transparant forskning vilket gynnar både dig och Lunds universitet när din forskning blir synlig och sökbar.
Så här lägger du till datasets
Det finns olika sätt att lägg till datasets i LUCRIS. Här nedan listar vi de olika möjligheterna.
Lägg till datasets genom att logga in i LUCRIS och klicka på den blå knappen ”Lägg till innehåll”. Därefter väljer du Dataset. Se nedan under "Vilka fält ska jag fylla i och varför?" för vägledning.
När du är klar kom ihåg att spara längst ner!
- Klicka på "Lägg till innehåll"
- Välj "Dataset" → "Importera från Onlinekälla"
- Klicka på "DataCite"
- Sök! Det finns olika metadata att välja på att söka sin sökning utifrån, t.ex DOI, författarnamn (bra vid ovanligt namn, inte vid ”vanligare” namn där är en kombination med namn + organisation bättre).
- När du hittat något, klicka "Importera" välj "Importera och matcha".
Först kommer du till en sida som visar hur systemet matchat mot personer vid Lunds universitet. Plocka gärna bort direkt felaktigheter redan här genom att använda minus-tecknet efter organisationen. Högst upp går det att klicka på DOI för att komma till datasetet hos importkällan för att se all metadata. - Klicka "Importera och granska".
Kolla igenom informationen, saknas något? Behöver du lägga till något? Vill du berika med exempelvis ämnesord på svenska eller engelska? Du byter inmatningsspråk med hjälp av flaggorna i övre vänstra hörnet.
Personer/Medverkande hanteras som i andra formulär i LUCRIS. Det går att söka, byta person, ändra i affilieringar (interna och externa) och välja den roll personen haft i skapandet av datasetet.
Data availability: Grunddatan kommer från importkällan, men inga övriga inställningar/info följer med, t.ex Access och licens. Det måste anges manuellt När du är klar, klicka på "Spara" längst ner och posten skickas för validering till den granskare som är kopplad till din fakultet.
Vilka fält ska jag lägga till och varför?
Här följer en kortare vägledning över vilka fält som ska fyllas i samt hur.
Titel på datasetet som anges används vid citering av datasetet.
Beskrivningsfältet är som abstractfältet på forskningsoutput och ska ge en kort beskriva datasetets innehåll, ursprung och hur det kan användas.
Datum och tid för insamling av data. Fältet är ej upprepningsbart, så endast en tidsperiod kan anges. Om data har samlats in vid flera tillfällen ska det första och sista datumet anges.
Eventuell beskrivning av olika tidsperioder kan göras i fritext i Beskrivningsfältet.
Här anges de personer som bidragit till datasetet, samt roll och aktuell affiliering när datasetet skapades.
Lägg även till vilket roll personen haft i arbete. Du kan välja mellan: Skapad av / Creator, Ägare / Owner, Medverkande / Contributor, Datainsamlare / Data Collector, Datahanterare / Data Manager, Distributör / Distributor, Redaktör / Editor, Finansiär / Funder, Producent / Producer, Rättighetsinnehavare / Rights Holder, Sponsor / Sponsor, Handledare / Supervisior, Annat / Other
Standardinställningen är: Skapad av / Creator.
Hanterande organisationsenhet anger vilken fakultet eller motsvarande som granskar och validerar metadata i registreringen. Informationen styr endast vem som kan redigera innehåller och visas inte ut i Forskningsportalen.
Sätts automatiskt baserat på den affiliering i LUCAT den som registrerar posten har.
Specificer var man kan hitta datasetet. Detta kan ske via en länk/DOI, från en utgivare, från filens plats eller på en fysisk plats. Eller en blandning. Tillgänglighetsdatum måste läggas till.
Forskningsportalen stödjer endast bilder på projekt och personposter idagsläget så du kan alltså INTE lägga bilder på dataset just nu.
Här lägger du till information om datasets åtkomstnivå, det vill säga om det är öppet för andra att ladda ner/använda, om det har vissa restriktioner eller om det är helt stängt.
För att minska personberoendet och risken att kontaktvägar slutar att fungerar när personer flyttar på sig kommer en generisk epost adress till Enheten för forskningsdata att synas på alla datasets i Forskningsportalen.
Tidsomfattning, det vill säga vilken tidsperiod som datan täcker. Notera att endast datum efter år 0 fram till idag kan registreras på grund av tekniska begränsningar.
Plats eller område där data samlats in. Det är ett fritextfält där du kan lägga flera platser efter varandra i samma fält.
Du har även möjlighet att lägga en geospatial point eller en geospatial polygon.
FAQ
Du som forskare kan lägga till dina datasets antigen manuellt genom att fylla i formuläret eller genom att importera från DataCite.
När du lagt in ett datasets skickas det, på samma sätt som med forskningsoutput, för granskning till någon som är utsedd av din fakultet att granska metadatan. Så fort det är klart kommer datasetet synas i Forskningsportalen.
LUCRIS är inte arkiv för datasets utan de ska laddas upp i lämplig databas. Du kan sedan länka till det och i LUCRIS skapa länkar till de olika resultat eller aktiviteter där datasetet skapats och/eller använts.
Kontakta LUCRIS-supporten för att få hjälp att radera ett dataset i LUCRIS.
Nej, du kan inte lägga till dataset som inte har minst en person affilierad till LU.
DataCite är en plattform som samlar dataset och metadata från olika arkiv och gör det möjligt att söka och importera dataset direkt till LUCRIS.
Kontakta LUCRIS-supporten
E-post: servicedesk [at] lu [dot] se
Telefon: 046-222 90 00
(måndag-fredag 8:00-17:00)
Webbformulär: support.lu.se

Logga in i LUCRIS
(lucris.lub.lu.se)
Mer om att hantera forskningsdata
Forskare vid Lunds universitet ska ha möjlighet att hantera forskningsdata på ett säkert och korrekt sätt genom hela forskningsprocessen. På de här sidorna samlar vi stöd och information om FAIR forskningsdata och forskningsdatahantering i de olika delarna av forskningsprocessen.