Kommunikationsplanering och presentation
Effektiv kommunikation behöver planeras: vad ska vi uppnå, vilka ska vi kommunicera med, vad ska vi berätta och hur följer vi upp? På denna sida hittar du stöd och material som hjälper dig att arbeta med kommunikation på ett planerat sätt.
Så gör du en kommunikationsplan
Med en kommunikationsplan strukturerar du kommunikationen och marknadsföringen kring exempelvis en verksamhet, ett projekt eller evenemang. Planen anger bland annat målet för kommunikationen, vem kommunikationsinsatserna riktar sig till, vilket budskapet är och vilka kanaler som ska användas. Denna checklista/mall hjälper dig att lägga upp en kommunikationsplan:
Mall för kommunikationsplan (Word, 106 kB, nytt fönster)
Film: Kommunikationsplan – guide i 7 steg
Checklista för kommunikationsinsatser vid kris
Denna checklista riktar sig främst till kommunikatörer inom Lunds universitet med syfte att säkerställa att rätt personer involveras i kommunikationsarbetet vid krissituationer och händelser av akut karaktär. Syftet är också att minimera risken för dubbelarbete. Checklistan rör i första hand kommunikation till bredare målgrupper via universitetets interna och externa kanaler.
Länken går till Bild- och mediebanken, logga in med Lucat-ID:
Checklista för kommunikationsinsatser vid kris
Läs också råd om hur du hanterar kritik i sociala medier:
Hantera kommentarer i sociala medier
Presentationsmaterial
På nedanstående sida hittar du universitetets övergripande presentationsmaterial, så som en powerpoint och en broschyr med fakta och siffror, profiltexter och en presentationsfilm – att använda som underlag när du berättar om universitetet på exempelvis en konferens eller ett studiebesök.
Kontakt
Johanna Sandahl
Kommunikationsdirektör
johanna [dot] sandahl [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 92 28
Lena Mathiasson
Avdelningschef Media och profilering
lena [dot] mathiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 95 24
Kommunicera din forskning
Läs om hur du kan kommunicera din forskning med det omgivande samhället.