Telefoni
På denna sida hittar du information om mobiltelefoner, röstbrevlådor, växeln och annat som rör telefonitjänster.
Komma igång med telefoni
Du beställer mobiltelefoner och mobiltillbehör på Lupin/Proceedo.
Lupin
Tips! Skriv upp IMEI-nummer eller spara kartongen mobilen kommer med. IMEI-numret behöver du kunna uppge om du vill polisanmäla att mobilen blir stulen.
Du beställer mobilabonnemang och mobila tilläggstjänster på support.lu.se
Beställ tilläggstjänster support.lu.se
Följande tjänster går att beställa på support.lu.se:
- Beställa mobilabonnemang, tjänstepaket 2
- Beställa mobilabonnemang, tjänstepaket 3
- Avsluta mobilabonnemang
- Ändra surfmängd
- Beställa mobilt bredband
- Beställa data-sim (extrakort)
- Flytta mobilabonnemang TILL Lunds universitet
- Flytta mobilabonnemang FRÅN Lunds universitet
- e-sim till klocka
- Valbar nummervisning
- Surfa utomlands
- Ringa utomlands
- Ringa och surfa utomlands
- Ringa från Sverige till övriga Norden
- Ringa från Sverige till utlandet
Beskrivningar av de olika tjänsterna hittar du längre ner på denna sida.
Abonnemangstyper
Det går inte längre att beställa Tjänstepaket 1, Fast telefoni, eftersom de fasta telefonerna (Avaya) kommer att avvecklas. Det beror på att ett nytt telefoniavtal och förnyade tjänster kommer att träda i kraft 1 april 2026.
Tjänsten Mobil anknytning erbjuder en komplett telefonilösning.
Detta ingår i abonnemanget:
- Anknytningsnummer och mobilnummer
- Växelfunktionalitet (till exempel hänvisning)
- Fria samtal inom Sverige
- Fria sms och mms inom Sverige
- Önskad surfmängd
- Roaming inom EU/EES
- Samtal till mobilsvar
Detta ingår inte:
- Nummerupplysning
- Betaltjänster
- Utlandssamtal (utländska nummer)
- Sms och mms till utländska nummer
Kostnaden beror på hur stor surfpott du väljer. Se Prislista nedan.
Detta paket väljer du om du vill ha ett helt fristående mobilabonnemang, men Lunds universitet rekommenderar att du väljer tjänstepaket 2. Med tjänstepaket 2 får du full växelfunktionalitet.
Detta ingår i abonnemanget:
- Mobilnummer
- Önskad surfmängd
- Roaming inom EU/EES
- Fria samtal inom Sverige
- Fria sms och mms inom Sverige
- Samtal till mobilsvar
Detta ingår inte:
- Växelfunktionalitet (till exempel hänvisning)
- Anknytningsnummer
- Nummerupplysning
- Betaltjänster
- Utlandssamtal (utländska nummer)
- Sms och mms till utländska nummer
Kostnaden beror på hur stor surfpott du väljer. Se Prislista nedan.
Det går att beställa mobilt bredband som endast har stöd för data.
Lunds universitet rekommenderar att du väljer data-sim istället för mobilt bredband.
- Datasim är ett simkort eller eSIM som kan användas i enheter som har inbyggt stöd för mobilt bredband, t ex dator, mobiltelefon eller surfplatta.
- Det går inte att ringa telefonsamtal eller skicka SMS med ett datasim.
- Datasim används i kombination med Tjänstepaket 2 eller Tjänstepaket 3.
- Det går att ansluta max 5 st datasim till ditt huvudabonnemang.
Pris: Det tillkommer ingen månadsavgift.
Tjänsten Telematik/M2M gör mobil kommunikation möjlig för utrustning som endast använder sms och data. Exempel:
- Larm
- Övervakning av utrustning
- P-stolpar
Tilläggstjänster för mobilabonnemang
Datasim är ett simkort eller e-sim som kan användas i enheter som har inbyggt stöd för mobilt bredband, till exempel dator, mobiltelefon eller surfplatta.
- Det går inte att ringa telefonsamtal eller skicka SMS med ett data-sim.
- Datasim används i kombination med Tjänstepaket 2 eller Tjänstepaket 3.
- Det går att ansluta max fem stycken data-sim till ditt huvudabonnemang.
- Det tillkommer ingen månadsavgift för data-sim.
För dig med en smart klocka.
Det går att ha två klockabonnemang samtidigt. Tänk på att säga upp ditt aktiva klockabonnemang om du aktiverar ett nytt, till exempel när du byter till ny klocka.
Beställ eller säg upp e-sim för klocka
Det går inte att blanda ett privat klockabonnemang med ett abonnemang från Lunds universitet.
Som standard med mobil anknytning visas ditt fastnätsnummer.
Om du beställer Valbar nummervisning visas ditt mobilnummer eller dolt nummer, när du ringer från din mobil.
Abonnemang med minst 10 GB datamängd per månad har automatiskt tillgång till 5G. Om du har ett abonnemang med mindre än 10 GB per månad och vill använda 5G, behöver funktionen aktiveras manuellt. Kontakta Servicedesk på servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se) för hjälp.
Surfa utomlands är en tilläggstjänst som tillåter att du kan använda den surfmängd som ingår i ditt abonnemang, upp till 100 GB.
Gäller för EU/EES-länderna samt Australien, Färöarna, Georgien, Hong Kong, Indien, Israel, Japan, Kanada, Kazakstan, Kina, Malaysia, Montenegro, Nya Zeeland, Qatar, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sri Lanka, Sydafrika, Sydkorea, Taiwan, Thailand, Turkiet, Ukraina och USA.
Ringa utomlands är en tilläggstjänst som inkluderar obegränsat antal samtal, SMS och MMS när du är utomlands och ringer inom och mellan länder och hem till Sverige utan extra kostnad. Det inkluderas inte att ta emot samtal och inte heller meddelande i mobilsvaret.
Ring inom och mellan: EU/EES-länderna samt Australien, Färöarna, Georgien, Hong Kong, Indien, Israel, Japan, Kanada, Kazakstan, Kina, Malaysia, Montenegro, Nya Zeeland, Qatar, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sri Lanka, Sydafrika, Sydkorea, Taiwan, Thailand, Turkiet, Ukraina och USA.
Detta är en tjänst som kombinerar både att ringa och surfa utomlands (se ovan).
Ringa till Norden är en tilläggstjänst som ger dig tusen fria samtalsminuter och tusen sms/mms när du ringer från Sverige till ett utländskt telefonnummer i de nordiska länderna (Danmark, Finland, Island och Norge). Samtal till de nordiska länderna ingår även i tjänsten Ringa från Sverige till utlandet.
Ringa till utlandet är en tilläggstjänst som ger dig tusen fria samtalsminuter och tusen sms/mms när du ringer från Sverige till EU/EES samt Australien, Färöarna, Georgien, Hong Kong, Indien, Israel, Japan, Kanada, Kazakstan, Kina, Malaysia, Montenegro, Nya Zeeland, Qatar, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sri Lanka, Sydafrika, Sydkorea, Taiwan, Thailand, Turkiet, Ukraina och USA.
Prislista
Tjänstepaket 1
Fast telefoni (går inte att beställa) – 145 kronor/månad
Tjänstepaket 2
Kostnaden beror på hur stor surfpott man har. Välj mellan:
- Mex med 3 GB surf – 244 kronor/månad
- Mex med 10 GB surf – 264 kronor/månad
- Mex med 20 GB surf – 284 kronor/månad
- Mex med 50 GB surf – 344 kronor/månad
- Mex med 100 GB surf – 384 kronor/månad
- Mex med obegränsad surf – 584 kronor/månad
Tjänstepaket 3
- Fristående mobilabonnemang med 3 GB surf – 150 kronor/månad
- Fristående mobilabonnemang med 10 GB surf – 170 kronor/månad
- Fristående mobilabonnemang med 20 GB surf – 190 kronor/månad
- Fristående mobilabonnemang med 50 GB surf – 250 kronor/månad
- Fristående mobilabonnemang med 100 GB surf – 290 kronor/månad
- Fristående mobilabonnemang med obegränsad surf – 490 kronor/månad
Mobilt bredband
- Mobilt bredband med 10 GB surf – 79 kronor/månad
- Mobilt bredband med 50 GB surf – 139 kronor/månad
- Mobilt bredband med 100 GB surf– 199 kronor/månad
- Mobilt bredband med obegränsad surf – 499 kronor/månad
Telematik
- Kostnad telematikabonnemang – 55 kronor/månad + rörliga avgifter
- Kostnad MB – 0,49 kronor/MB
- Kostnad sms – 0,59 kronor/sms
- Nationell samtalstrafik, mobil till fastnät – 0,59 kronor/minut. Öppningsavgift 0,59 kr per samtal.
- Nationell samtalstrafik, mobil till mobil – 1,49 kronor/minut. Öppningsavgift 0,99 kr per samtal.
- Sms – 0,59 kronor per sänt sms
- Mms – 1,59 kronor per sänt mms
- Datasim – kostnadsfritt
- E-sim för klocka – 49 kronor/månad
- Valbar nummervisning – 13 kronor/månad
- Surfa utomlands – 49 kronor/månad
- Ringa utomlands – 59 kronor/månad
- Ringa och surfa utomlands – 108 kronor/månad
- Ringa från Sverige till övriga Norden – 49 kronor/månad
- Ringa från Sverige till utlandet – 119 kronor/månad
Ringa från Sverige till övriga Norden inkluderar tusen fria samtalsminuter och tusen fria sms från Sverige till Danmark, Finland, Island och Norge.
Ringa från Sverige till utlandet inkluderar tusen fria samtalsminuter och tusen fria sms från Sverige till EU/EES och till Australien, Färöarna, Georgien, Hong Kong, Indien, Israel, Japan, Kanada, Kazakstan, Kina, Malaysia, Montenegro, Nya Zeeland, Qatar, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sri Lanka, Sydafrika, Sydkorea, Taiwan, Thailand, Turkiet, Ukraina och USA.
Bra funktioner att känna till
Underlätta för dina kontakter genom att ställa in en hänvisning för din telefon när du inte är nåbar. Lunds universitets tjänst för telefonhänvisning heter Salut.
Gör så här:
- Öppna Salut https://salut.lu.se/
- Logga in med ditt LU-konto.
- Klicka på Hänvisningar i vänstermenyn för att ställa in aktuell hänvisning.
- Har du återkommande hänvisningsbehov, till exempel lunch, kan du göra en favorit genom att klicka på den gröna cirkeln med plus på.
I Salut kan du:
- Ställa in hänvisning när du är på möte, har semester och liknande.
- Söka efter en användares namn för att hitta deras femsiffriga anknytningsnummer.
- Söka på anknytning för att se vem telefonnumret tillhör.
- Bläddra igenom organisationen och få fram listor över medarbetare på universitetet.
Behöver du hjälp?
Det finns en användarmanual inne i Salut-tjänsten som du hittar om du klickar på frågetecknet i övre högra hörnet.
Beställ flytt till eller från Lunds universitets avtal med Tele2 på support.lu.se
Om du vill flytta ditt mobilabonnemang till Lunds universitets avtal med Tele2
Abonnemanget får inte ha någon bindningstid eller vara ett oregistrerat kontantkort.
Om du vill flytta ditt mobilabonnemang från Lunds universitets avtal med Tele2 till privatperson eller företag
När Lunds universitet godkänt nummerflytten, kontaktar du önskad operatör och beställer nytt mobilabonnemang med dina person- eller företagsuppgifter. Abonnemanget är aktivt i Lunds universitets avtal med Tele2 tills det är flyttat till nytt operatörsavtal med ny ägare.
Om du väljer att inte köpa ett datapaket när du surfar utomlands med mobilen, finns det ändå ett skydd i alla Lunds universitets mobilabonnemang mot extra höga kostnader för datatrafik i utlandet. Gränsen går vid 550 kronor. När du har surfat för 550 kronor får du ett sms från Tele2, och därefter stängs din datatrafik tillfälligt av.
Om du befinner dig utanför EU, kan inte Tele2 alltid garantera att datatrafiken blockeras direkt, och därför kan man få en något högre avgift än 550 kronor. Men skyddet fungerar ändå, oavsett var du är.
När det går fel
Om du har problem eller frågor gällande telefoni, kontakta Servicedesk, servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se).
Felanmäla mobil
Innan du felanmäler:
- Har du testat att starta om mobiltelefonen?
- Har du testat att sätta in sim-kortet i en annan mobiltelefon?
- Har du verifierat att mobil anknytning är aktiverad?
- Verifiera mobil anknytning
Man kan från mobilen tillfälligt koppla in eller ur tjänsten mobil anknytning med följande koder: - Aktivera mobil anknytning, ring 92143
- Avaktivera mobil anknytning, ring 92243
- Verifiera mobil anknytning
När du felanmäler en mobil anknytning, behöver vi få in exempel på samtal för att kunna lösa problemet. Förbered följande information innan du hör av dig till Servicedesk (i prioriteringsordning):
- Vad du heter och hur vi kan nå dig (telefonnummer eller epost)
- Ditt anknytningsnummer (de sista fem siffrorna i ditt tjänstetelefonnummer, enligt modellen +46 46 22x xx xx)
- Ditt mobilnummer
- Datum och klockslag för samtalet som inte fungerar
- Försök beskriva felet så noga som möjligt. Exempel: “A hör inte mig men jag hör A”, “samtalskvaliteten är dålig och ljudet hackar”.
- Är problemet när du försöker ringa ut eller när någon ringer till dig (eller båda)?
- Var är du när du upplever problem? Alltid samma adress eller sker det på olika adresser/lokaler.
Felanmäla fast anknytning
Innan du felanmäler:
- Har du testat att dra ut och sätta i sladden igen för att starta om apparaten?
- Fungerar andra telefoner eller datorer i närheten?
- Står det något i displayen? I så fall vad?
- Fungerar telefonen i ett annat uttag?
När du felanmäler en fast anknytning, var beredd att uppge:
- Anknytningsnummer
- Telefonmodell, till exempel Avaya 9611, 9630 eller 4610
- Uttag, till exempel DD01 21C 15/16
- Adress/Byggnad
- Kontaktperson och telefonnummer
- Problembeskrivning
Felanmälan av mobiltelefon (själva hårdvaran)
Du felanmäler mobiltelefon hos leverantören för inköpet.
Obs! Innan du skickar in din Iphone eller Ipad för reparation eller service, avaktivera funktionen "Hitta min iPhone". Om "Hitta min iPhone" är aktiv är det omöjligt för serviceverkstaden att registrera enheten i Apples servicesystem, och service kan inte utföras. Denna funktion är utvecklad för att förhindra att stulna Iphones och Ipads sprids och används.
Om du har tappat bort din telefon eller om den har blivit stulen bör du omgående stöld- eller förlustspärra både abonnemanget och telefonen (hårdvaran).
Gör så här:
- Gör en förlustanmälan hos polisen genom att ringa 114 14 eller registrera din anmälan via polisens webbplats polisen.se. Du behöver ange din telefons IMEI-nummer och operatörens namn, Tele2. Numret står på kartongen du fick telefonen i.
- Spärra ditt mobilabonnemang. Mejla till Tele2 tele2avtalskund [at] tele2 [dot] com (tele2avtalskund[at]tele2[dot]com) och uppge det referensnummer som du fått av polisen samt ditt IMEI-nummer för att spärra ditt abonnemang. Informationen skickas vidare till alla mobiloperatörer i Europa som är anslutna till säkerhetsnätet, så att din mobil spärras även i deras nät. När spärren har aktiverats går det endast att ringa nödsamtal från telefonen.
- Kontakta Servicedesk om förlusten av mobilen. Servicedesk kan även hjälpa dig att spärra mobilabonnemanget. servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)
Om telefonen dyker upp igen
- Kontakta Tele2 på tele2avtalskund [at] tele2 [dot] com (tele2avtalskund[at]tele2[dot]com). Uppge referensnumret från polisen och IMEI-numret för att häva spärren.
- Du kan även skicka e-post till servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se) för att häva spärr.
Stark autentisering
Om du använder din mobil för stark autentisering, har du kanske appen Freja+ på den. Här finns goda råd kring hur du snabbt kan få tillgång till appen igen.
Freja+ om du blir av med mobilen
Mer information
Läs mer under fliken Om något händer i översta menyn på Medarbetarwebben. Titta särskilt på informationen om dataskydd (GDPR), IT-säkerhet och informationssäkerhet.
Om något händer
När du är ute och reser
När du reser i EU- och EES-länder kan du använda surfen på ditt mobilabonnemang som om du vore i Sverige utan extra kostnader.
Det går alltid att ringa när du är i länder inom och utanför EU och EES, dock mot höga kostnader. För att undvika höga kostnader bör du beställa ett tilläggspaket som heter ringa utomlands till ett fast pris.
Det här gäller när du ringer och surfar inom EU/EES (och inte befinner dig i Sverige):
- Det är inte fria samtal och sms.
- Din mobila anknytning kopplas ur.
- Du ringer och skickar sms enligt prislistan, Trafikavgifter i EU/EES (se Prislista ovan).
- Du kan använda den surfmängd som ingår i ditt abonnemang, upp till 100 GB.
Detta gäller bara om du själv är utomlands. Om du ringer från Sverige till dessa länder kommer du att debiteras för utlandssamtal.
Ska du resa utanför EU/EES, kan du beställa tilläggstjänster för surf och samtal till ditt mobilabonnemang till ett fast pris.
Gör din beställning på support.lu.se
När en tilläggstjänst aktiveras gäller den tills vidare. Har du inte längre behov av tjänsten kan du avbeställa den genom att kontakta servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se).
Alla Lunds universitets mobilabonnemang (utom de mobila bredbanden) har som standard en spärr mot uppkoppling via satellit för samtal, sms och data i utlandet. Det beror på att om du befinner dig på en båt eller ett flygplan och blir uppkopplad via satellit, räknas det som ett internationellt samtal även om du befinner dig i Sverige eller annat EU/EES-land. Det kan bli mycket kostsamt att surfa, ringa, ta emot samtal, skicka sms och ta emot meddelande i röstbrevlåda.
Klicka på länken nedan för exempel på priser för samtal och surf på båt eller flygplan.
Pris vid uppkoppling mot satellit
Skulle du ändå behöva exempelvis ringa via satellit, går det att häva spärren. Kontakta servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se) och begär att abonnemanget ska vara inställt på för “Tillåtet i hela världen inklusive satellit” för samtal, sms och data.
Om du är chef, administratör, ekonom, IT-tekniker
För att administratörer ska få överblick och möjlighet att följa upp beställda telefonitjänster och se att de belastar rätt kostnadsställe, finns verktyget Luted. Med ”administratör” menas här exempelvis ansvarig chef, sektionschef eller ekonom.
I Luted går det att se vilka anknytningar och vilka telefonabonnemang som hör till kostnadsstället. Det går också att se vilken typ av abonnemang och vilka tilläggstjänster som är aktiva.
Läs mer om Luted här (Logga in med ditt Lucat-ID)
De fasta telefonerna kommer att avvecklas. De bygger på en föråldrad teknik som inte fungerar i moderna telefonväxlar. Därför kommer de fasta telefonerna avvecklas inför det nya avtalet som träder i kraft 1 april 2026.
- Ett projekt kommer att pågå från september 2025 till april 2026 för att implementera det nya avtalet.
- Fast telefoni fasas ut senast 1 april 2026.
- Det nya avtalet ska träda i kraft 1 april 2026.
Hur den nya lösningen kommer att se ut återkommer vi med när det nya avtalet är signerat.
Om Lunds universitets växel
Lunds universitet har en egen växel. Dit kommer samtal från hela världen. Hjälp dina kontakter att nå dig genom att hänvisa telefonen i Salut om du inte är tillgänglig.
Kontakt
LU Servicedesk
+ 46 46 222 90 00
Servicedesk [at] lu [dot] se (Servicedesk[at]lu[dot]se)
Televäxeln
Telefon: +46 46 222 00 00
Öppettider
Måndag-fredag, kl 8-16.30
Sök efter nummer i Salut
I Salut kan du söka på namn, anknytning och avdelning. Logga in med ditt Lucat-id och gå till "Avancerad sökning"