Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Utforma profilprodukter

Om du behöver ta fram andra typer av kläder och profilprodukter än de som redan finns i universitetets bassortiment, så ska den grafiska profilen alltid följas. Här hittar du en sammanfattning av de riktlinjer du måste tänka på när du utformar egna produkter. Mer information och exempel finns i den grafiska manualen.

Letar du egentligen efter färdiga profilprodukter från universitetets bassortiment?

Profilprodukter

Grafisk utformning

Behöver du hjälp med att utforma det grafiska underlaget för profilprodukter som inte finns i butiken? Kontakta den interna Universitetsbutiken via epost universitetsbutiken [at] service [dot] lu [dot] se eller telefon +46 46 222 47 59, alternativt vänd dig till Media-Tryck eller någon av universitetets upphandlade byråer.

Media-Tryck

Upphandlade kommunikationsbyråer

Inköp av profilprodukter

När du ska köpa profilprodukter som inte finns i universitetets bassortiment måste du göra en direktupphandling. Vänd dig till Universitetsbutiken via epost universitetsbutiken [at] service [dot] lu [dot] se eller telefon +46 46 222 47 59 om du behöver hjälp med inköp.

Direktupphandling

Val av profilprodukter

Det finns inga rekommendationer för vilka profilprodukter som får tas fram. Tänk dock på att välja produkter som, så långt det är möjligt:

  • är av hög kvalitet i såväl hållbarhet som design
  • är miljövänliga och etiskt producerade
  • inte låter produktens eget varumärke vara framträdande.

Logotyp

  • Grundregeln är att Lunds universitets logotyp ska finnas med på samtliga profilprodukter, även kläder. Anpassa storleken så att sigillet framträder tydligt.
  • Sigillet i logotypen får inte vara mindre än 10 millimeter. Om detta inte är möjligt får logotypen inte användas. Skriv istället ut Lunds universitet i ren text. Använd typsnittet Frutiger LT Std Bold 65, i versaler.
  • Logotypen får bara förekomma i färgerna blå/brons, svart eller negativ (vit).

Ladda ner logotypen från Bild- och mediebanken (logga in med Lucat-ID):

Logotypen i EPS-format för tryck

Typografi

  • När du vill skriva egna budskap på produkten ska profiltypsnitten Adobe Garamond Pro och/eller Frutiger LT Std alltid användas.
  • Godkända textfärger är brons, mörkgrått, svart och vitt.
  • Var uppmärksam på läsbarheten, både för stor och för liten text kan leda till att budskapet på din produkt upplevs som svårläst. Materialet spelar också stor roll, be därför gärna om materialprov eller provtryck.

Gå till Bild- och mediebanken för att ladda ner profiltypsnitten (logga in med Lucat-ID):

Ladda ner profiltypsnitten

Färger

På produkter

  • Använd endast Lunds universitets godkända profilfärger.
  • Rekommenderade färger på produkter är mörkblått, brons eller grått. Svart är tillåtet om produkten av praktiska skäl måste vara av en mörkare nyans eller inte går att få i någon annan färg. Det kan handla om olika typer av väskor, ryggsäckar eller arbetskläder.
  • Det kan vara svårt att hitta material som har exakt rätt pastellfärg. För att säkerställa rätt färgåtergivning rekommenderas att våra pastellfärger trycks eller målas på materialet. Välj hellre ett mörkblått eller vitt alternativ.
  • Välj produktmaterial som matchar våra profilfärger, så som patina koppar, blått tyg, vitt glas, naturläder etcetera. 

På kläder

  • Rekommenderade färger på kläder är mörkblått eller vitt. Grundregeln är att undvika svarta profilkläder.
  • För bästa tydlighet används vit textfärg på mörkblå plagg, och bronsfärgad textfärg på vita.
  • Pastellfärgerna får förekomma, men endast om de trycks på materialet.

För att ange färgvärden för måleriarbeten, skyltar och vissa profilprodukter används färgsystemet NCS. 

Om NCS-färger på sidan Färger

Grafiska element

  • Använd gärna våra grafiska element sigill, grafiska byggnadsbilder och Harlekinmönster på dina produkter.
  • Beskär alltid sigillet enligt anvisningarna på nedanstående sida. Sigillet i sin helhet får också förekomma, men endast på produkter där formen lämpar sig för detta, såsom runda pins, glasunderlägg etcetera.
  • Tillåtna färger på sigillet är brons, svart eller vitt.

Grafiska element

Ladda ner grafiska element i Bild- och mediebanken

Praktiska tips för dig som ska ta fram egna produkter

Liksom vid all originalframställning för tryck gäller det att utgå ifrån de förutsättningar leverantören har för varje typ av uppdrag. Du bör alltså, så snart du valt leverantör, kolla upp hur de vill ha det tryckfärdiga materialet.

Några vanliga fallgropar:

  • Vitt betyder i de flesta fall att ingen tryckfärg används. Detta innebär till exempel att den negativa/vita logotyp som finns för nedladdning i Bild- och mediebanken inte fungerar som original för tryck av vit färg på tyg eller liknande. För att trycka vitt måste du definiera vitt som en dekorfärg.
  • Vid tryck på material så som porslin, plast, tyg etcetera, i princip allt annat än papper, gäller normalt 100 procent färg. Med andra ord bör du inte använda några nyanser av våra profilfärger. Hör gärna med leverantören om vad som gäller i varje enskilt fall.
  • Foto/pixelgrafik blir sällan bra. All grafik bör vara av typen objektgrafik eller bitmap, exempelvis svartvit tiff.
  • PDF och EPS är vanliga filformat för original. Rätt filformat är dock ingen garanti för tryckbarhet. PDF från Office-paketet fungerar sällan, och EPS kan mycket väl innehålla bildfiler av dålig kvalitet. Hör med leverantören om du är osäker.
  • Beroende på material kan det vara mycket svårt att trycka små, fina detaljer. Även här bör du höra med leverantören i varje enskilt fall.

Kontakt

Om upphandling

Kontakta Inköp och upphandling på sektionen Ekonomi

Profilprodukter och beställning

Universitetsbutiken vid Lunds universitet
Tunavägen 39 A
universitetsbutiken [at] service [dot] lu [dot] se 
+46 46 222 47 59

Grafisk utformning av profilprodukter

För övergripande frågor, kontakta: 

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

För hjälp med grafisk utformning, kontakta Universitetsbutiken, Media-Tryck eller någon av universitetets upphandlade byråer:

Media-Tryck

Upphandlade kommunikationsbyråer