Tentamensavdelningen
Tentamensavdelningen hanterar tentor och duggor som bokas på Annexet och Sparta. Det innefattar bland annat bemanning och utbildning av tentamensvärdar och samordning av flera examinationer samtidigt.
Genvägar till sidans innehåll:
Tentamensavdelningen hanterar många olika tentor från olika fakulteter samtidigt. Dessa kan ha olika hjälpmedel, regler, sluttider och digitala examinationssystem. För att möjliggöra en välfungerande och rättssäker tentamenshantering ber vi er att ta hänsyn till nedanstående regler och rutiner, samt att kontakta oss om ni har några frågor eller funderingar.
Papperstentamen
Tentor som skrivs på papper och övrigt material, inklusive ifylld inlämningsblankett, ska lämnas in senast vardagen innan skrivningen. Inlämning sker mellan 9–12 i källaren på Annexet, Sölvegatan 20. Ring 046 222 17 50 inför inlämning för att bli uppmött på plats av vår personal.
Om du även lämnar in material som ska användas till anpassad salstentamen på Beta 6 är det viktigt att detta är packat separat. Det ska vara tydligt vilket material som ska användas på Annexet eller Sparta och vilket material som ska användas på Beta 6.
Vi kan tillhandahålla vitt eller färgat kladdpapper samt linjerat eller rutigt skrivpapper. Specificera vad du önskar på inlämningsblanketten.
Tentor och övrigt material från skrivningstillfället kan hämtas i tentamenssalarna direkt efter avslutad skrivning, men förmedla gärna det i förväg. Annars hämtas det i källaren på Annexet, Sölvegatan 20, mellan 9–12 vardagen efter skrivningen.
Tillsammans med materialet får ni även tillbaka en tentamensrapport. På den förmedlar tentamenspersonalen information om sådant som inträffat under tentamen och det är därför viktigt att ni läser den. Enbart de som står skrivna på inlämningsblanketten får hämta materialet. Legitimation ska uppvisas.
Digital tentamen
Tentor som skrivs digitalt ska lämnas in digitalt via ServiceNow senast klockan 12.00 vardagen innan tentamen. Tentamensavdelningen ansvarar för att skriva ut och transportera materialet till den sal där tentamen skrivs. Du ska bara skapa ett ärende per tentamen, oavsett om tentamen genomförs i en byggnad eller flera.
Besvara frågorna i den digitala blanketten och bifoga dina filer, exempelvis närvarolista och andra bilagor som behövs till tentamen. Om du skulle ha några frågor kring din tentamen efter att du har skapat ett ärende, är det viktigt att du kommunicerar dem i ärendet.
Om studenterna får välja att skriva tentamen på papper behöver du lämna in papperstentor under in- och utlämningstiden i Annexet. Det gäller även om du har annat material du vill lämna in, såsom lagbok, miniräknare eller andra hjälpmedel. Om du använder dig av Inspera scan behöver du dessutom lämna in papper till detta. Du hämtar antingen ditt material direkt efter avslutad tentamen eller i Annexet under in- och utlämningstiden vardagen efter tentamen.
Du kommer att få tillbaka materialet i samma ärende som du lämnar in det, inklusive en tentamensrapport.
Gemensamma regler
Tillsammans med representanter från fakulteterna har Tentamensavdelningen arbetat fram två övergripande regler som gäller i de tentamenslokaler som Tentamensavdelningen samordnar. Dessa berör in- och utsläpp från tentamen samt identifiering.
In- och utsläpp
Dörrarna till tentamenslokalerna stängs vid tentamensstart. Ett andra insläpp sker 30 minuter efter tentamensstart. Studenter som anländer efter det andra insläppet har skett får inte tentera, utan hänvisas till nästa tentamenstillfälle.
Studenterna får lämna tentamenslokalerna tidigast 60 minuter efter tentamensstart. Vid tentor med skrivtid på mindre än 60 minuter får studenterna lämna lokalen vid skrivtidens slut.
In- och utsläpp i samband med tentamen (pdf, 198kB, ny flik)
Identifiering
Studenten ska kunna styrka sin identitet genom att uppvisa fysisk – inte digital – fotolegitimation med aktuella giltighetsdatum. Saknas giltig fotolegitimation får studenten inte tentera. Som giltig fotolegitimation räknas:
- svenskt pass
- svenskt körkort
- svenskt nationellt id-kort
- svenskt id-kort för folkbokförda
- nationellt id-kort från EU/EES/Schengen-länder
- utländskt pass.
Provisoriska pass och LU-kort utgör inte giltig legitimation. Det rekommenderas dock att LU-kort uppvisas som komplement i situationer där utländsk id-handling används.
Studenter med skyddade personuppgifter ska uppvisa giltig id-handling och aliasintyg.
Identifiering i samband med tentamen (PDF, 183kB, ny flik)
Lånedatorer
Det finns möjlighet för studenter att boka en lånedator för digital examen i Annexet och på Sparta om de skriver i Canvas, Inspera, Digiexam eller Moodle. Datorn bokas via TimeEdit och hämtas i skrivsalen senast 15 minuter före tentamensstart. Studenter som skriver anpassad salstentamen ska inte boka en lånedator själva. Detta görs i formuläret av den som anmäler studenten till Tentamensavdelningen.
Datorerna kan bokas upp till 24 timmar innan skrivningsstart. På bokningssidan finns det instruktioner på både svenska och engelska. Observera att det endast är studenter som kan logga in och boka en dator.
Egenbokning av tentamensdator för studenter via TimeEdit
Du som anställd kan alltid kontrollera att studenternas bokningar har gått igenom.
Se bokningar av lånedatorer via TimeEdit (inloggning med personalkonto krävs)
Anpassad salstentamen
Tentamensavdelningen erbjuder anpassad salstentamen för alla studenter vars huvudtenta ges i Annexet eller Sparta. Detta sker på Beta 6 – Scheelevägen 17 – där 66 platser är etablerade med en variation av rum om mellan 4 och 14 platser, såväl som enskilda rum.
Studenter anmäler sina behov till sin studievägledare, som i sin tur gör en anmälan till Tentamensavdelningen via länken i högerspalten. För studenter på LTH gäller anmälan till examinator. Anmälan måste vara Tentamensavdelningen tillhanda senast 10 arbetsdagar före tentamen.
Tentamensavdelningen står för salsbokning, bemanning av värdar och anpassning av material för studenter. Institutionerna ansvarar för att korrekta behov och anpassningar förmedlas via webbformuläret. Vi har inte tillgång till studenternas NAIS-beslut.
Om studenten har en rekommendation om dator med talsyntes och rättstavningsprogram i sitt NAIS-beslut förbereds en dator av Tentamensavdelningen. Datorn innehåller talsyntes TorTalk, rättstavningsprogram StavaRex och SpellRight samt läsprogram EasyReader för uppläsning av talböcker.
Om studenten behöver ZoomText för förstoring av text använder hen sin egen dator. Detta beror på att inställningarna för denna programvara är komplexa och specialanpassade för varje enskild student. Studenter i behov av ZoomText kan även uppleva svårigheter med tangentbordsuppsättningen på andra datorer än sina egna.
När anmälan är gjord och Tentamensavdelningen har bokat plats respektive utrustning kommer ett bekräftelsemejl att skickas ut till både studenten och den som gjort anmälan.
Om du behöver kontakta personalen som är ansvarig under en anpassad salstentamen kan du ringa 046 222 17 40. Detta gäller oavsett om det är en allmän fråga om tentamen eller om examinatorn vill stämma av att en student påbörjat eller fortsatt är kvar och skriver.
Samma regelverk gäller för anpassad salstentamen som för ordinarie tentamen.
För information om inlämning av tentamensmaterial, se papperstentamen alternativt digital tentamen.
Kontaktinformation
Tentamensavdelningen
tentamensservice [at] bygg [dot] lu [dot] se (tentamensservice[at]bygg[dot]lu[dot]se)
Ladda ner inlämningsblankett
Lämna in en digital tentamen
Sidan öppnas i en ny flik.
Anmäl student till anpassad salstentamen
Sidan öppnas i en ny flik.