Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Servicedesk

Du kan få personlig IT-support både lokalt – av IT-personal på din fakultet eller institution – och centralt genom Servicedesk.

Alla anställda och studenter vid Lunds universitet är välkomna att kontakta Servicedesk med sina IT-frågor.

IT-support, felanmälan, rådgivning

Supportcenter är Lunds universitets ärendeportal. Här finns guider och möjlighet att lägga ärenden.
supportcenter.lu.se

Hos Servicedesk finns det alltid någon som svarar om du behöver hjälp under kontorstid. Det kan handla om allt ifrån enklare frågor, vägledning och beställningar till mer komplexa problem. 

Du når Servicedesk genom:

  • telefon + 46 46 222 90 00
  • e-post servicedesk [at] lu [dot] se

Är ditt ärende akut – ring!

Bra att tänka på innan du felanmäler

  • Starta om din dator för att se om problemet kvarstår.
  • Vid problem med universitetsgemensamma system kontrollera först på Driftinfo om vi publicerat något som besvarar din fråga. Du hittar Driftinfo på supportcenter.lu.se.
  • Kanske kan någon av våra supportguider hjälpa dig att lösa problemet? Du hittar guiderna på supportcenter.lu.se.

Läs mer om felanmälan av telefoni

Tips vid felanmälan för att få snabbare hjälp

  • Vid felanmälan uppge alltid användaridentitet (f.d. Lucat-ID eller Student-ID).
  • Försök att beskriva problemet så utförligt du kan och dina eventuella försök att lösa det.
  • Rör problemet enbart dig eller är flera på din avdelning drabbade?
  • Gäller problemet din dator, vänligen uppge datornamn (om du har EGA) eller datorns IP-adress.

Ta reda på din dators IP-adress

Kontakt

Supportcenter
Lös dina ärenden i Supportcenter.
supportcenter.lu.se

Servicedesk
+ 46 46 222 90 00
Servicedesk [at] lu [dot] se (Servicedesk[at]lu[dot]se)
öppet: vardagar kl 8-17

Televäxeln
Telefon: +46 46 222 00 00
öppet: vardagar kl 8-16.30

Kontaktvägar IT-support fakultet

Varje fakultet på Lunds universitet har ansvaret för sin egen IT.

Alla anställda och studenter vid Lunds universitet är välkomna att kontakta Servicedesk med sina IT-frågor, så guidar de dig rätt.