Annonser
Goda exempel, tips och obligatoriska element på annonser för tryck.
Annonser med Lunds universitet som avsändare ska produceras enligt den grafiska profilen och de regler och anvisningar som finns i manualen samt på dessa sidor, med hjälp av framtagna mallar.
Mallar i InDesign (inklusive layoutexempel) för olika annonsformat finns för nedladdning i Bild- och mediebanken. Då sublogotyper är svåra att applicera i de mindre formaten finns annonsmallar med fakulteternas och Campus Helsingborgs logotyper endast i ett begränsat antal storlekar.
Gå till Bild- och mediebanken för att ladda ner annonsmallar (logga in med Lucat-ID)
Digitala annonser
Goda exempel på digitala annonser
Goda exempel
Bildspel – se fler exempel på annonser i olika storlekar, både skarpa versioner och några dummy-exempel:
Obligatoriska element
- Rubrik i Adobe Garamond Semibold, med streck under. Rubrik och streck ska om möjligt vara i brons – svart, mörkgrå eller vit är tillåtet, beroende på sammanhang.
- Vit ram, 5 millimeter (gäller A5 och större, mindre storlekar har 3–4 millimeter ram).
- Svart 0,3 punkter ram på icke utfallande annonser (för att synliggöra den vita ramen).
- Huvudlogotyp ska företrädesvis ligga i nedre högra hörnet. Annan placering är tillåten om layouten kräver. Sublogotyp ska alltid placeras till vänster. Undvik centrerad uppställning.
- Använd mallarna som finns att hämta i Bild- och Mediebanken för att säkerställa korrekta placeringar, format och färger.
Allmänna tips
- En bra annons kommunicerar ett huvudbudskap. Försök inte säga allt i en annons.
- Fundera över vad som är det mest intressanta och målgruppsrelevanta du har att berätta och bygg annonsen kring det. Lägg tid på texten så att den blir välskriven och målgruppsanpassad.
- Ha en tydlig idé (och kommunicera denna) om vad du vill att målgruppen ska göra när de sett annonsen – anmäla sig till ett event, gå in på en webbplats, ansöka till en utbildning etc.
- Välj inte för små format. Är budgeten begränsad är det ofta bättre att prioritera ett införande av en större annons än flera införanden av en liten annons.
- Det kan ibland vara värt att (i de tidningar det är möjligt) betala lite extra för att få exakt den placering du vill ha, så kallad ”begärd placering”.
Praktiska tips
- Behöver du ändra format? Var då vaksam på att annonsen får de rätta proportionerna.
- Kontrollera att du har rätt tekniska specifikationer för den aktuella tidningen. Upplösning och färgmättnad kan variera mycket mellan till exempel magasin och dagstidningar.
- Kontakta tidningen för relevant information.
Länkar vidare
Ska du annonsera ut en ledig anställning? För platsannonser gäller särskilda regler:
Är du ute efter exempel på digitala annonser?
För information om hur du går tillväga för att ta fram din tryckta annons:
Kontakt
Sektionen Kommunikation
grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16
Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 07
Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21