Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Annonser

Goda exempel, tips och obligatoriska element på annonser för tryck.

Annonser med Lunds universitet som avsändare ska produceras enligt den grafiska profilen och de regler och anvisningar som finns i manualen samt på dessa sidor, med hjälp av framtagna mallar.

Mallar i InDesign (inklusive layoutexempel) för olika annonsformat finns för nedladdning i Bild- och mediebanken. Då sublogotyper är svåra att applicera i de mindre formaten finns annonsmallar med fakulteternas och Campus Helsingborgs logotyper endast i ett begränsat antal storlekar.

Gå till Bild- och mediebanken för att ladda ner annonsmallar (logga in med Lucat-ID)

Digitala annonser

Goda exempel på digitala annonser

Goda exempel

Exempel på annonser i universitetets grafiska profil
Annonser. Klicka för att förstora bilden.

Bildspel – se fler exempel på annonser i olika storlekar, både skarpa versioner och några dummy-exempel:

Exempel annonser (PDF, 3 MB, ny flik)

Obligatoriska element 

  • Rubrik i Adobe Garamond Semibold, med streck under. Rubrik och streck ska om möjligt vara i brons – svart, mörkgrå eller vit är tillåtet, beroende på sammanhang.
  • Vit ram, 5 millimeter (gäller A5 och större, mindre storlekar har 3–4 millimeter ram).
  • Svart 0,3 punkter ram på icke utfallande annonser (för att synliggöra den vita ramen). 
  • Huvudlogotyp ska företrädesvis ligga i nedre högra hörnet. Annan placering är tillåten om layouten kräver. Sublogotyp ska alltid placeras till vänster. Undvik centrerad uppställning.
  • Använd mallarna som finns att hämta i Bild- och Mediebanken för att säkerställa korrekta placeringar, format och färger.

Allmänna tips

  • En bra annons kommunicerar ett huvudbudskap. Försök inte säga allt i en annons.
  • Fundera över vad som är det mest intressanta och målgruppsrelevanta du har att berätta och bygg annonsen kring det. Lägg tid på texten så att den blir välskriven och målgruppsanpassad.
  • Ha en tydlig idé (och kommunicera denna) om vad du vill att målgruppen ska göra när de sett annonsen – anmäla sig till ett event, gå in på en webbplats, ansöka till en utbildning etc.
  • Välj inte för små format. Är budgeten begränsad är det ofta bättre att prioritera ett införande av en större annons än flera införanden av en liten annons.
  • Det kan ibland vara värt att (i de tidningar det är möjligt) betala lite extra för att få exakt den placering du vill ha, så kallad ”begärd placering”.

Praktiska tips

  • Behöver du ändra format? Var då vaksam på att annonsen får de rätta proportionerna.
  • Kontrollera att du har rätt tekniska specifikationer för den aktuella tidningen. Upplösning och färgmättnad kan variera mycket mellan till exempel magasin och dagstidningar. 
  • Kontakta tidningen för relevant information.

Länkar vidare

Ska du annonsera ut en ledig anställning? För platsannonser gäller särskilda regler:

Annonser och annonsförmedling

Är du ute efter exempel på digitala annonser?

Digitala annonser

För information om hur du går tillväga för att ta fram din tryckta annons: 

Producera annonser för tryck

Kontakt

Sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16

Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se 
+46 46 222 70 07

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21