Service och stöd för inkommande studenter
Arrival Day and Orientation Weeks
Mottagande mobilitet och service organiserar Arrival Day och Orientation Weeks för samtliga internationella studenter vid Lunds universitet. Faddrar/ international mentors utgör en viktig del i välkomnandet av internationella studenter och introduktionen till Lunds universitet, studentlivet och svensk kultur.
Har du frågor eller synpunkter som kan förbättra vårt arbete med Arrival Day, Orientation Weeks eller fadderprogrammet, kontakta Kristen Clarberg kristen [dot] clarberg [at] er [dot] lu [dot] se eller maria [dot] yartseva [at] er [dot] lu [dot] se.
Läs mer om Arrival Day och Orientations weeks på den internationella webben för studenter:
Boende för inkommande studenter
Bostadshantering för studenter vid Lunds universitet sköts av LU Accommodation. Boendeansökan görs separat från ansökan om studier. Studenter som har nominerats i SoleMove får automatiskt ett mail med instruktioner, länk till bostadsinformation, ansökningssida och ansökningstider.
Alla ansökningar som inkommer före eller efter ansökningsperioden hanteras som sent inkomna, och hanteras i sista hand.
Se aktuella ansökningsperioder
Enligt rektorsbeslut finns det tre prioriteringskategorier av de bostadssökande:
Bostadsgaranti omfattar t.ex. avgiftsskyldiga studenter, studenter från University of California, Linnaeus Palme-stipendiater)
Prioritet omfattar t.ex. ICM-studenter och studenter från utomeuropeiska U21-universitet.
Standard omfattar resterande studenter.
Studenterna tilldelas bostad i den ordning som de har gjort sin ansökan. Fakulteternas internationella kontor kan, om de vill, inom gruppen "standard" prioritera vissa avtal eller studenter.
Eftersom alla studenter inte får bostad via LU Accommodation är det viktigt att uppmana de studenter som hör till kategorin "standard" att söka bostad även på andra sätt.
Uppehållstillstånd och visum
Antagna studenter med medborgarskap utanför EU och EES måste söka svenskt uppehållstillstånd för vistelser längre än tre månader. För studenter från ett antal länder krävs dessutom visum. Antagningsbesked skickas ut till studenter som kommer att bli antagna till heltidsstudier omfattande 30hp/ termin. När studenten har mottagit sitt antagningsbesked ansöker studenten om uppehållstillstånd på Migrationsverkets hemsida. Det är också möjligt att ansöka om uppehållstillstånd på närmaste svenska ambassad.
Läs mer om uppehållstillstånd och för vilka länder visum krävs på migrationsverket.se
Har du frågor om migrationsärenden? Kontakta Migrationssamordnare på Externa relationer
Universitetsgemensamma informationskanaler
Samtliga internationella studenter får regelbundet universitetsgemensam information via ett antal kanaler, både innan de kommer till Lund och medan de är i Lund.
Pre-Arrival Guide är en kurs i Canvas som fungerar som en hjälp att förbereda sig inför studier vid Lunds universitet. Guiden uppdateras fler månader före terminsstart och finns tillgänglig på lunduniversity.lu.se. När Pre-Arrival Guide är uppdaterad informeras koordinatorer för spridning. I samband med att studenten antas görs ett utskick av Externa relationer där en länk till guiden inkluderas. Läs mer om utskick till internationella studenter nedan.
Finns det någon information som du saknar i Pre-Arrival Guide, kontakta Hanna Gustafzelius hanna [dot] gustafzelius [at] er [dot] lu [dot] se
Orientation Guide to Lund University är en canvaskurs som är aktiv under Orientation Weeks och omfattar information om Lunds universitet, schema för Orientation programme, evenemang och seminarier. Här hittas också praktisk information som hjälper studenten att etablera sig vid Lunds universitet, bo och leva i Sverige, hitta rätt hälsovård samt få information om försäkring med mera. Informationen i Orientation Guide to Lund University ersätter den tidigare broschyren Student Guide.
Vill du få tillgång till Orientation Guide to Lund University, kontakta kristen [dot] clarberg [at] er [dot] lu [dot] se eller maria [dot] yartseva [at] er [dot] lu [dot] se.
International Desk och International Desk Facebook
International desk/ Studentreceptionen välkomnar internationella studenter med alla typer av praktiska frågor.
Läs mer om International Desk, se besökstider och kontaktuppgifter på lunduniversity.lu.se
International Desk Facebook ger löpande information om evenemang och aktiviteter i Lund och svensk kultur. Kanalens huvudsakliga målgrupp är befintliga internationella studenter, både utbytes- och programstudenter. Uppmana internationella studenter att följa oss via International Desk Facebook.
Har du något du vill sprida till internationella studenter? Kontakta Hanna Gustafzelius hanna [dot] gustafzelius [at] er [dot] lu [dot] se som är ansvarig för International Desk Facebook vid Externa relationer.
Externa relationer skickar universitetsgemensam information till antagna internationella studenter via e-mail.
Cirka 3-5 utskick görs inför varje termin och inkommande grupp med följande innehåll:
- Pre-Arrival Guide
- Påminnelser om att söka bostad och info inför varje AFB lotteri
- Arrival Day och Orientation programmen (tillgång till kursen i canvas)
- Ladok och studentkonto information
- Studentlund-information, hur man blir medlem (början av juli resp. januari)
- Andra relevant information som kan tillkomma
Nyhetsbrev skickas till internationella studenter i Lund i samband med terminsstart, terminsmitt och avslut på terminen. Utskicken innehåller tips om events, information om svenska traditioner och helger och att-göra-lista inför t.ex. terminsslut. Extra utskick görs i mån av behov.
- Välkommen till Lund (januari/september)
- Vår- och påsktraditioner/ Höstmörker (april/oktober)
- Terminsslut, sommar-/jultraditioner, innan-du-åker (maj/december)
Studentservice erbjuder stöd och rådgivning
Lund universitet erbjuder stöd och rådgivning för internationella studenter, hjälp med att förbättra studieteknik och pedagogiskt stöd för studenter med funktionsnedsättning.
Studenthälsan har engelskspråkig personal och erbjuder studenter stöd och hjälp med bekymmer som kan påverka studierna, bland annat i form av rådgivning och samtal. För andra typer av problem eller behov av vård behöver studenten vända sig till primärvården. Kontaktuppgifter till vårdcentraler hittas i Student Guide.
Ta reda på vad Studenthälsan/ Student Health Centre kan hjälpa till med på lunduniversity.lu.se
Studieverkstaden/ Academic Support Centre, erbjuder internationella studenter stöd för att förbättra studieteknik, skrivande av akademiska texter och presentationsteknik.
Läs mer om Studieverkstaden/ Academic Support Centre på lunduniversity.lu.se
Pedagogiskt stöd erbjuder stöd för internationella studenter med funktionsnedsättning t.ex. synskada eller dyslexi. Studentens handläggare vid hemuniversitetet måste kontakta Pedagogiskt stöd innan utbytet börjar för att planera vilka insatser som behövs. En bekräftelse om betalning för stödet krävs av hemuniversitetet. Följande stödfunktioner erbjuds:
- Anteckningsstöd
- Tentamensstöd
- Specialpedagog
- Talböcker
- Mentor
Läs mer om Pedagogiskt stöd och hitta kontaktuppgifter på lunduniversity.lu.se
Kontakta studentens hemuniversitet
Vid allvarliga situationer kan det vara lämpligt att ta kontakt med studentens hemuniversitet. Exempel på några sådana situationer kan vara:
- Om studenten inte dyker upp vid kurser som han eller hon är registrerad för
- Inte tar några poäng
- Allvarligt hälsotillstånd
- Fälld för fusk
- Anklagad för t.ex. stök i boende
- Vid brott t.ex. användning av narkotika
Studenter vid Lunds universitet betraktas som myndiga personer, och man bör vara återhållsam med att kontakta studentens anhöriga utan studentens medgivande.
Kristen Clarberg, Hanna Gustafzelius och Maria Yartseva
Arrival Day, Orientation Weeks and International Desk Facebook
E-post: kristen [dot] clarberg [at] er [dot] lu [dot] se
Telefon: +46 46 222 01 71
E-post: hanna [dot] gustafzelius [at] er [dot] lu [dot] se
Telefon: +46 46 222 01 37
E-post: maria [dot] yartseva [at] er [dot] lu [dot] se
Telefon: +46 46 222 01 01
Louise Corrigan-Konow
Migrationssamordnare vid Lunds universitet
,
studentrelaterade ärenden
E-post:
louise [dot] corrigan-konow [at] er [dot] lu [dot] se
Telefon: +46 70 381 21 25
SoleMove mobility support
E-post: solemove [at] er [dot] lu [dot] se
Dimardo Dean +46 46 222 40 25
Maria Nilsson +46 46 222 01 45