Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Digital användning

Lunds universitet uppträder och kommunicerar i en mängd olika sammanhang och mot en mängd olika målgrupper. För att ge en tydlig och enhetlig bild av universitetet är det viktigt att vår grafiska profil används konsekvent oavsett vilka kanaler vi kommunicerar i. På dessa sidor hittar du information och tips på hur du använder den grafiska profilen i digitala sammanhang.

Att producera digitalt material ställer andra krav än när du formger trycksaker, men den grafiska manualens regler och anvisningar ska alltid vara utgångspunkten i ditt arbete. Ibland kan de olika grafiska beståndsdelarna behöva anpassas för att fungera i digital produktion. I vissa fall finns färdiga mallar framtagna, i andra fall har vi samlat råd och tips för att underlätta ditt arbete. 

Har du frågor om hur du kan anpassa den grafiska profilen till kanaler som inte finns exemplifierade här? Kontakta sektionen Kommunikation via grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Undersidor

Bild och film

Den grafiska profilen gäller även för bild och film:

Animationer och infografik

Som en del av universitetets grafiska profil finns ett sammanhållet manér för illustrationer, infografik och animationer. Manéret är framför allt avsett för rörlig media, till exempel i kampanjfilmer eller explainer videos, men kan även användas i tryckt och digitalt material om fotografiska bilder inte räcker till.

Gå till sidan illustrationsmanér 

Profilering i sociala medier

I sociala medier kommuniceras avsändaren via profilbild, namn och kontobeskrivning.

Kontakt

Sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21

Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16

Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se 
+46 46 222 70 07