Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Webbredaktörer

Den här sidan riktar sig till dig som är webbredaktör eller kommunikatör på Lunds universitet. På den här sidan hittar du information om vad du kan göra och använda LUCRIS till.

Ditt arbete med att återanvända information från LUCRIS är viktigt

Webbredaktörer skapar interaktion mellan information i LUCRIS (och Forskningsportalen) och de lokala webbplatserna. Det ofta du som återanvänder informationen från LUCRIS på andra webbplatser och gör den tillgänglig för olika grupper. Ibland är det även din uppgift att uppdatera i LUCRIS.

Det är ofta du som bidrar med bilder och texter på organisationens landningssida i portalen. Du uppdaterar inte informationen själv men tillhandahåller den via LUCRIS-supporten.

Så här gör du

Du behöver behörighet i LUCRIS för att kunna uppdatera information. Det finns olika roller som kan vara relevanta för dig. Under ”Administrera LUCRIS” hittar du olika roller och vilken behörighet de har. Kontakta supporten om du behöver en administrativ roll.

Återanvända information

Det finns olika sätt för dig som webbredaktör att hitta och följa våra forskare och deras forskningsresultat. En fördel med Forskningsportalen är att all information samlas på en enda plats för att underlätta sökbarhet och navigering mellan olika typer av information. Det ger en bra överblick över Lunds universitets bredd.

Genom att lägga länkar från, och till, Forskningsportalen kan du komplettera olika webbplatser på universiteten utan att behöva dubbelpublicera informationen. Det finns även andra sätt att integrera information från LUCRIS. Nedan följer några exempel:

Vissa fakulteter har valt att helt slopa personliga hemsidor på webben för forskare och istället använda forskningsportalens personsidor. Andra har valt att behålla de personliga sidorna men att lägga en direktlänk från institutionens webbsida till den personliga profilsidan i portalen. Det ger en möjlighet för besökare på sidan att kunna se all information som lagts in i LUCRIS, som beskrivning av forskning, forskningsoutput, projekt och aktiviteter. Länken till portalens profilsida kan också användas som hänvisning i till exempel projektansökningar och rapporter. För de institutioner som använder Drupal som webbpubliceringsverktyg är länken till forskarnas profilsida i Forskningsportalen integrerad i den personliga sidmallen.

Länkar till publikationslistor för en enhet eller exempelvis projekt kan också berika en webbsida utan att behöva lägga in långa listor manuellt. Du kan också göra tematiska sökningar och länka till resultatet. Exempelvis alla forskare på Lunds universitet som arbetar med temat cancer och plast. Länkarna är inte statiska utan bygger på en söksträng vilket möjliggör en ständigt uppdaterad lista av allt som matchar sökningen. Vi i supporten hjälper gärna till med detta arbete.

LUCRIS har ett API-gränssnitt ("Application Programming Interface") som möjliggör att man kan återanvända all publik information kring personer, forskningsoutput, projekt och aktiviteter i andra sammanhang, till exempel för återpublicering på lokala webbsidor. Användning av API:et kräver autentisering. För att få mer information om detta och tillgång till ett konto, maila LUCRIS-supporten på: servicedesk [at] lu [dot] se.

Uppdatera organisationernas information

Jobba med texter och bildspråk på landningssidan för din enhet i Forskningsportalen. På så sätt skapas en sömlös övergång mellan webbsidor och Forksningsportalen.

En organisation i LUCRIS kan vara en fakultet, institution, forskargrupp etc. Hela organisationsstrukturen hämtas från Lucat. Nedan finns en kort visning av hur organisationer ser ut i Forskningsportalen (film, längd 3:52):

Information som du som Webbredaktör kan ha ansvar för att anpassa är:

  • Bild som läggs överst i visningen, en så kallad Hero-image.
  • Organisationer kan lägga till rörliga bilder, som filmer, för att presentera sin verksamhet. Det går även att illustrera verksamheten med stillbilder (utöver den så kallade Hero-image).
  • Beskrivningstexter i Lucat och LUCRIS.
  • Grafik över externa samarbeten syns i form av interaktiva kartor.

Här nedan följer information om olika objekt i Forskningsportalen och instruktioner för hur du kan göra för att uppdatera dem:

Hero-image kallas den avlånga bilden som kan läggas som bakgrund till information om en enhet. Bilden läggs in i LUCRIS av en administratör med speciella rättigheter. Hör av dig till LUCRIS-supporten för att få kontakt med rätt person inom din fakultet.

Illustration av hur så kallad Hero-image ser ut i forskningsportalen

Kartorna som presenteras på person- och organisationsnivå illustrerar externa samarbeten de senaste 5 åren. Information om externa parter hämtas från sampublicerade publikationer och gemensamma projekt. 

Illustration av hur en samarbetskarta kan se ut i Forskningsportalen

Storleken på de interaktiva ringarna är i korrelation till hur många samarbeten som finns med det givna landet. På vissa länder är datan uppdelad på exempelvis delstater.

Om informationen verkar bristfällig beror det på att all korrekt data inte är ihopkopplad i LUCRIS. Det går att åtgärda genom att gå igenom exempelvis forskarnas projekt och se till att externa samarbetspartners är kopplade till rätt extern organisation och att rätt forskningsoutput är kopplade till projektet.

Dölj samarbetskartan
Om man inte vill ha samarbetskartan på sin organisation eller personprofil går det att dölja:

  • På personprofilen: går att dölja via personens egna personprofilsida i LUCRIS
  • På en organisation: kontakta LUCRIS-supporten

 
 

Texten som syns under rubriken "Organisation profil" hämtas från Lucat och ändras av den i er organisation som har administrationsrättighet i Lucat. 

Kontakta LUCRIS-supporten

E-post: servicedesk [at] lu [dot] se

Telefon: 046-222 90 00
(måndag-fredag 8:00-17:00)

Webbformulär: support.lu.se