Dator
Du som användare vid Lunds universitet har till stöd i ditt arbete möjlighet att välja mellan olika typer av datorer (så kallade ”plattformar”) med ett flertal programvaror och informationssystem.
Ny arbetsplatsdator
För att din arbetsplatsdator ska fungera vid Lunds universitet, behövs i huvudsak följande:
- maskinvara,
- operativsystem/systemprogramvara,
- programvaror och applikationer för ditt arbete,
- anslutning till universitetets datornätverk (kallat ”Lunet”),
- LU-konto (din användaridentitet vid Lunds universitet, kallad ”Lucat-ID”),
- tillgång till de webbplatser eller system du behöver i ditt arbete samt
- tillgång till utskriftstjänst och skrivare.
Du som anställd kan få hjälp med att beställa en ”paketerad” arbetsplatsdator, baserat på avtal med leverantörer av hård- och mjukvara. Paketering innebär generellt sett att ovanstående komponenter är inkluderade och installerade i samband med att din dator levereras.
Läs mer om tjänsten Dator på IT-webben.
Ett exempel på paketerad arbetsplatsdator är Sektionen ITs koncept ”EGA” (En god arbetsplats)
Rätten för dig som användare till att nyttja programvaror styrs av licensavtal med progamvaruleverantör(er). En del programvaror är licensierade till begränsade delar av universitetet, en del licensavtal är tecknade för alla anställda vid LU. På uppdrag av universitetsledningen hanterar Sektionen IT licenserna och distributionen av universitetsgemensamma programvaror.
På Sektionen ITs webbplats kan du läsa mer om programvaror
Inköp av dator
När du ska köpa arbetsplatsdator får du hjälp av den IT-organisation som din verksamhet anlitar. Inköp görs via upphandlade avtal med datorleverantörer.
Mer information om olika typer av arbetsplatsdatorer, programvaror med mera, kan du få av universitetets IT-personal. Antingen lokalt, om din fakultet/institution eller motsvarande har egen IT-personal, eller centralt via Sektionen IT som utgör IT-stöd för den gemensamma universitetsförvaltningen och för vissa av våra fakulteter/institutioner.
Du får svar på många av de vanligaste frågorna kring arbetsplatsdatorer och programvaror på webbplatsen:
LU Support - IT-support för anställda
IT-avfall och återbruk av IT-utrustning
Universitetet har avtal med företaget 3stepIT för återanvändning och återvinning av uttjänt IT-utrustning och för en säker hantering och radering av innehållet på hårddiskar och annan fast lagringsmedia i utrustningen.
Kontakt
LU Servicedesk
+ 46 46 222 90 00
Servicedesk [at] lu [dot] se
Öppettider
Måndag-fredag, klockan 8-17