Antagningssystemet NyA och NyA-webben

NyA är ett nationellt system som används för antagning på grund- och avancerad nivå. Det finns två varianter av NyA – en expertklient och en webbaserad. NyA expertklient används av antagningshandläggare. NyA-webben vänder sig till dig som arbetar på institution.

NyA-webben

NyA-webben är en webbaserad variant av NyA, som vänder sig till personal på institutioner. I NyA-webben kan du:

• hitta information om en persons anmälan, meriter och inskickade handlingar
  • hitta kontaktuppgifter till de som anmält sig
  • ta ut sökandelistor, antagningslistor och statistik
  • skapa etiketter för utskick via post för de utbildningar som är kopplade till din institution
  • göra bedömning av särskild behörighet och urval till din institutions utbildningar
  • lägga in antagningstal och efterantagningstal
  • stänga för sen anmälan
  • administrera reservantagning

Nya-webben nås via en webbläsare (för Internet Explorer krävs version 10 eller senare) och du loggar in med dina Lucat-uppgifter när du fått behörighet.

Användarbehörighet

För att få tillgång till NyA-webben måste du ansöka om behörighet via LUCAT. Din närmsta chef, alternativt kostnadsställets ägare, kommer att attestera din ansökan. Det finns olika behörigheter i NyA-webben, beroende på vad du ska göra i systemet.

I LU-box hittar du beskrivning av de olika behörigheterna som går att söka, en steg-för-stegmanual samt en översättningsnyckel för institutionskoder (kräver inloggning).

Support

Manualer och hjälp för NyA-webben finns samlat på UHR:s webbsidor. NyA Användarstöd. NyA Användarstöd nås via en webbläsare och du loggar in med dina Lucat-uppgifter efter att du fått ett användarkonto av UHR.

För ytterligare support, kan du kontakta antagningsavdelningen. Se "Kontaktinformation".

Antagningsavdelningen

instlant [at] stu [dot] lu [dot] se (instlant[at]stu[dot]lu[dot]se )
(intern e-post)

Besöksadress: