Antagningssystemet NyA och NyA-webben

NyA är ett nationellt system som används för antagning på grund- och avancerad nivå. Det finns två varianter av NyA – en expertklient och en webbaserad. NyA expertklient används av antagningshandläggare. NyA-webben vänder sig till dig som arbetar på institution.

NyA-webben

NyA-webben är en webbaserad variant av NyA, som vänder sig till personal på institutioner. I NyA-webben kan du:

  • hitta information om en persons anmälan, meriter och inskickade handlingar
  • hitta kontaktuppgifter till de som anmält sig
  • ta ut sökandelistor, antagningslistor och statistik
  • skapa etiketter för utskick via post för de utbildningar som är kopplade till din institution
  • göra bedömning av särskild behörighet och urval till din institutions utbildningar
  • lägga in antagningstal och efterantagningstal
  • stänga för sen anmälan
  • administrera reservantagning

Nya-webben nås via en webbläsare (för Internet Explorer krävs version 10 eller senare) och du loggar in med dina Lucat-uppgifter när du fått behörighet.

Behörighet och support

För att få tillgång till NyA-webben måste du fylla i och skicka in nedanstående blankett.

Ansökan om användarbehörighet till NyA (PDF 151 kB, ny flik)

Det finns olika behörighetsnivåer beroende på vad du behöver göra i systemet.

Manualer för NyA-webben finns samlat på NyA-webbsidor hos UHR. Denna sida nås även direkt genom knappen Hjälp, inne på NyA-webben. Observera att inloggning krävs för att nå NyA-webbsidorna.

Läs mer på UHR:s NyA-webbsidor

För ytterligare support, kan du kontakta antagningsavdelningen. Se "Kontaktinformation".