Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Krav på registrering

Den här sidan vänder sig till dig som har ansvar för att information matas in i LUCRIS. Du kan vara en forskare, eller ansvarig på din fakultet. På den här sidan kan du hitta information om vad som ska eller bör läggas in i LUCRIS.

Miniminivån

Den lägsta nivån för att registrera information i LUCRIS bygger på flera beslut inom Lunds universitet. Det finns bland annat ett rektorsbeslut om registrering av forskningsoutput. När LUCRIS lanserades 2016 godkände även alla fakulteter en miniminivå för vilken data som ska läggas in i systemet. Här nedan förklarar vi vilka krav som gäller för de olika modulerna i LUCRIS.

Grundläggande uppgifter som namn och kontaktinformation om medarbetare vid Lunds universitet hämtas automatiskt från Lucat och finns i LUCRIS. Profiler för aktiva forskare visas offentligt i Forskningsportalen.

Forskaren eller en administratör ska manuellt lägga till följande information i profilen:

  • Ämnesklassificering enligt UKÄ
  • Forskningsbeskrivning på engelska och svenska
  • Profilbild

Forskaren kan också lägga till mer information efter eget önskemål eller enligt lokala riktlinjer. Det rekommenderas att ange ett ORCID iD.

Organisatoriska enheter med forskningsverksamhet vid Lunds universitet finns i LUCRIS. Denna information importeras automatiskt från Lucat, och enheterna uppdateras främst i Lucat.

En administratör med rätt behörighet kan lägga in viss information i LUCRIS enligt önskemål eller lokala riktlinjer. Det rekommenderas att inkludera en bild som visar enheten. Läs mer på sidan för webbredaktörer:

Bibliografisk information om vetenskaplig och populärvetenskaplig output producerad vid Lunds universitet från och med 2002 skall registreras i LUCRIS. Ansvaret ligger på forskarna och i förlängningen fakulteterna. 

De lokala biblioteken vid fakulteterna ansvarar för att granska den publikationernas bibliografiska informationen enligt en särskild överenskommen praxis.

Alla inkomna externa forskningsmedel ska skickas till Forskningsservice för central registrering i LUCRIS. Den ansvariga ekonomen skickar in kontraktet.

Som forskare (eller biträdande administratör) måste du registrera följande forskningsprojekt manuellt i LUCRIS:

  • Externfinansierade forskningsprojekt
  • Avhandlingsprojekt

Det är frivilligt att även registrera andra typer av forskningsprojekt, till exempel internfinansierade projekt.

Forskare eller administratörer kan registrera aktiviteter relaterade till forskning i LUCRIS efter eget önskemål eller fakultetsspecifik riktlinje. Särskilt viktiga är de aktiviteter som samverkar med externa parter. 

Forskaren (eller en administratör) kan manuellt registrera sina priser och utmärkelser i LUCRIS. Se eventuell fakultets egna riktlinje.

LUCRIS gör det möjligt att registrera information på både svenska och engelska. Vi rekommenderar att alltid ange information på båda språken. I vissa fall krävs det att det finns texter på både engelska och svenska, till exempel beskrivningen av din egen forskning i den personliga profilen. Engelska texter prioriteras.

Film: Lägg till information på svenska och engelska

En kort film om hur du lägger till information i LUCRIS på både svenska och engelska i enlighet med universitetets krav.

Beskrivning: Lägg till information svenska och engelska

När du lägger in information om t.ex. ett projekt så finns det två sätt att ändra så att du fyller i på ett annat språk.

  1. Gå till de svenska och engelska flaggorna uppe i vänstra hörnet på inmatningssidan. Klicka på den engelska flaggan för att byta gränssnittet till engelska och vise versa för svenska.
  2. Gå till titeln "Översättning" i vänstra menyn på inmatningssidan. Använd sidan som kommer upp för att översätta från exempelvis svenska till engelska.

Lokala riktlinjer

Fakulteterna har en egna riktlinjer som kan kräva mer än miniminivån. Fakulteterna beskriver sina lokala riktlinjer på sina webbplatser.

Om det blir fel

Om någon lägger in information med dig som författare eller deltagare, kan även ändra eller lägga till information i posten. Om du blivit felaktigt tillagd kan du via en länk i mejlet avsäga dig medverkan i en publikation eller annan output. Du meddelar då systemet att du inte ska vara tillagd på informationen (exempelvis om du har en namne på universitetet). E-post går endast ut till anställda. Du kan redigera dina e-postinställningar inne i LUCRIS.

Du kan alltid kontakta supporten om du vill ha hjälp att rätta till ett fel.

Kontakta LUCRIS-supporten

E-post: servicedesk [at] lu [dot] se

Telefon: 046-222 90 00
(måndag-fredag 8:00-17:00)

Webbformulär: support.lu.se