Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

På samma sätt som Lunds universitet har profilfärger så har vi också ett profilerande bildmanér. Det är ett bildspråk som hjälper till att särskilja oss från andra lärosäten. Vare sig du anlitar en fotograf eller fotograferar själv så ska bilderna alltid präglas av bildmanéret. Här förklaras vilka typer av bildmotiv du bör sträva efter och vilka känslor motiven ska förmedla till betraktaren.

Bildernas budskap påverkar hur vi uppfattas av vår omvärld. Därför är det viktigt att alltid utgå från bildmanéret när du väljer bilder till en trycksak, webbplats eller liknande där Lunds universitet är avsändare.

Lunds universitets bilder, som helhet, ska utmärkas av:

Utöver dessa punkter arbetar vi också efter principen om en frånvaro av frilagda bilder. Frilagda bilder fungerar inte i mallarna du ska använda för layout. 

Tänk på att bilderna du använder helst ska spegla mångfald där det är möjligt. 

Självklart finns det situationer där du inte kan applicera punkterna ovan. Det kan vara viktigt att bilden visar exakt hur något verkligen ser ut, så som bilder kopplade till specifik forskning. I sådana sammanhang behöver du inte ta hänsyn till punkterna här ovan.

Lägg gärna in bilder du har beställt i Bild- och mediebanken, så att alla kan få en överblick över och tillgång till de bilder som finns. Kontakta din närmsta kommunikatör för att få hjälp med att lägga in bilderna.

Gå till Lunds universitets Bild- och mediebank

För vidare inspiration kring hur du kan arbeta med bilder i formgivning av trycksaker, se sidan Goda exempel på layout för tryck

Dokumentär känsla

Sträva efter en dokumentär och naturlig känsla i bilderna. Undvik bilder som upplevs arrangerade. Tänk på att skildra både yngre och äldre människor och använd gärna bilder i såväl färg som svartvitt. Använd bilder där passionen och engagemanget för det man håller på med kommer fram.

Exempel på bilder med dokumentär känsla.
Sträva efter bilder med en dokumentär känsla.
Sträva efter bilder med en dokumentär känsla.

Soldisighet och värme

Sträva efter att använda soldisiga bilder med en varm ton. Att fotografera exempelvis människor och miljöer i motljus kan vara ett sätt att uppnå denna effekt. Är motivet istället av mer redovisande karaktär, så som forskningsutrustning, ska du istället sträva efter en varm ton i bilden.

Soldisighet och värme förstärker känslan som uppstår när man studerar, forskar eller på annat sätt är verksam vid vårt universitet – en känsla av att vara del av en gemenskap där man ser optimistiskt på framtiden.

Exempel på soldisiga bilder med en varm ton
Sträva efter att använda soldisiga bilder med en varm ton.
Sträva efter att använda soldisiga bilder med en varm ton.

Kort skärpedjup

Välj bilder med kort skärpedjup, i den mån det är möjligt. Kort skärpedjup innebär att en viss del av bilden är skarp medan resten är oskarp. Du kan använda denna effekt för att exempelvis trolla bort en rörig bakgrund eller lyfta fram det viktigaste i bilden – den person du vill porträttera, en byggnad, en detalj och så vidare.

Exempel på bilder där en del av bilden är skarp och resten oskarp
Kort skärpedjup innebär att en viss del av bilden är skarp medan resten är oskarp.
Kort skärpedjup innebär att en viss del av bilden är skarp medan resten är oskarp.

Detaljminimering

Arbeta med rena bilder där bakgrunden inte är för brokig. Försök också minimera antalet detaljer i bilden – du behöver inte berätta allt i en och samma bild. Att beskära en bild är också ett sätt att kunna fokusera på det väsentliga, men då ska du sträva efter att utsnittet blir relativt färghomogent.

Exempel på rena bilder där bakgrunden inte är för brokig.
Arbeta med rena bilder där bakgrunden inte är för brokig.
Arbeta med rena bilder där bakgrunden inte är för brokig.

Variation och dynamik

Att titta på bilder som alla är fotograferade från samma avstånd och i samma vinkel blir lätt tråkigt. Skapa variation och dynamik genom att istället låta dina bilder komplettera varandra – närbild kontra perspektiv, färg kontra svartvitt, människor och byggnader kontra detaljer, äldre människor kontra yngre och så vidare. Kort sagt – låt bilderna spegla universitetets mångfald.

Skapa variation och dynamik genom att låta dina bilder komplettera varandra.
Skapa variation och dynamik genom att låta dina bilder komplettera varandra.
Skapa variation och dynamik genom att låta dina bilder komplettera varandra.

Kontakt

Sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Nina Ransmyr
Kommunikatör
nina [dot] ransmyr [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 20

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21

Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se 
+46 46 222 03 16

Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se 
+46 46 222 70 07