Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Bildmanér

På samma sätt som Lunds universitet har profilfärger så har vi också ett profilerande bildmanér. Det är ett bildspråk som hjälper till att särskilja oss från andra lärosäten. Vare sig du anlitar en fotograf eller fotograferar själv så ska bilderna alltid präglas av bildmanéret. Här förklaras vilka typer av bildmotiv du bör sträva efter samt vilka känslor motiven ska förmedla till betraktaren.

Bildernas budskap påverkar hur vi uppfattas av vår omvärld. Därför är det viktigt att alltid utgår från bildmanéret när du väljer bilder till en trycksak, webbplats eller liknande där Lunds universitet är avsändare.

Lunds universitets bilder ska utmärkas av:

Utöver dessa punkter arbetar vi också efter prinicpen om en frånvaro av frilagda bilder, eftersom dessa kan vara svåra att hantera layoutmässigt inom de ramar som vår grafiska profil och vårt mallsystem (grid) tillåter.

Självklart finns det situationer där punkterna ovan inte går att applicera. Det kan vara viktigt att bilden visar exakt hur något verkligen ser ut, så som bilder kopplade till specifik forskning. I sådana sammanhang fotograferas bilden mer traditionellt. 

Lägg gärna in bilder du tagit fram i Bild- och mediebanken, så att fler kan få tillgång till materialet. Kontakta Varumärkesavdelningen på sektionen Kommunikation så får du hjälp.

Gå till Lunds universitets Bild- och mediebank

För vidare inspiration kring hur du kan arbeta med bilder i kombination med luft och färg i din layout, se sidan Goda exempel på layout 

Dokumentär känsla

Sträva efter en dokumentär och naturlig känsla i bilderna. Undvik bilder som upplevs arrangerade, tänk på att skildra både yngre och äldre människor och använd gärna bilder i såväl färg som svartvitt. Lite opolerade bilder som ärligt och med glimten i ögat speglar livet vid Lunds universitet är välkomna, och likaså bilder där passionen och engagemanget för det man håller på med kommer fram.

Bildkollage dokumentär känsla
Sträva efter bilder med en dokumentär känsla

Soldisighet och värme

Sträva efter att använda soldisiga bilder med en varm ton. Att fotografera exempelvis människor och miljöer i motljus kan vara ett sätt att uppnå denna effekt. Är motivet istället av mer redovisande karaktär, så som forskningsutrustning, strävar du istället efter att få fram en varm ton i bilden.

Soldisighet och värme förstärker känslan som uppstår när man studerar, forskar eller på annat sätt är verksam vid vårt universitet – en känsla av att vara del av en gemenskap där man ser optimistiskt på framtiden.

Bildkollage soldis
Sträva efter att använda soldisiga bilder med en varm ton.

Kort skärpedjup

Välj bilder med kort skärpedjup, i den mån det är möjligt. Kort skärpedjup innebär att en viss del av bilden är skarp medan resten är oskarp. Du kan använda denna effekt för att exempelvis trolla bort en rörig bakgrund eller lyfta fram det viktigaste i bilden – den person du vill porträttera, en byggnad, en detalj och så vidare.

Bildkollage kort skärpedjup
Kort skärpedjup innebär att en viss del av bilden är skarp medan resten är oskarp.

Detaljminimering

Arbeta med rena bilder där bakgrunden inte är för brokig. Försök också minimera antalet detaljer i bilden – du behöver inte berätta allt i en och samma bild. Att beskära en bild är också ett sätt att kunna fokusera på det väsentliga, men sträva då efter att utsnittet blir relativt färghomogent.

Bildkollage detaljminimering.
Arbeta med rena bilder där bakgrunden inte är för brokig.

Variation och dynamik

Att titta på bilder som alla är fotograferade från samma avstånd och i samma vinkel blir lätt tråkigt. Skapa variation och dynamik genom att istället låta dina bilder komplettera varandra – närbild kontra perspektiv, färg kontra svart/vitt, människor och byggnader kontra detaljer, äldre människor kontra yngre och så vidare. Kort sagt – låt bilderna spegla universitetets mångfald.

Bildkollage variation och dynamik.
Skapa variation och dynamik genom att låta dina bilder komplettera varandra.
Sidansvarig:

Kontakt

Varumärkesavdelningen, sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Nina Ransmyr
Kommunikatör
nina [dot] ransmyr [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 20

Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se 
+46 46 222 70 07

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21

Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se 
+46 46 222 03 16

Nina Dahlström
Kommunikatör
nina [dot] dahlstrom [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 71 49

Telefon: 046-222 00 00 (växel)
Postadress: Box 117, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND

Webbplatsansvarig: medarbetarwebben [at] lu [dot] se
Om den här webbplatsen