Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Post

Paket, brev, pall, hämtställen

Du kan skicka brev och paket både inom och utanför universitetet. Universitetsposten förmedlar brev- och paketförsändelserna och erbjuder även budservice, kuvertering och adressering.

Post- och paketleveranser påverkas av Corona

Universitetsposten skickar alla externa brev och paket med postnord och du kan läsa mer på postnords hemsida om hur Coronaviruset påverkar universitetets post- och paketleveranser. (ny flik)

Hämtställen

För att kunna skicka ett brev med internposten behöver du veta vilket hämtställe mottagaren har. Ditt eget hämtställe avgör var du hämtar ett brev som är skickat till dig.

Hämtställen hittas enklast genom att söka på den person du vill skicka post till. Sök personal på Medarbetarwebben.

Registrera för att skicka

För att skicka ditt paket, brev eller din pall måste du registrera försändelsen i postsystemet LuPak. Logga in i postsystemet LuPak här (ny flik).

Brev och paket som ska skickas utanför EU

Brev och paket som ska skickas utanför EU och som innehåller varor som understiger ett värde av 2000 kr kräver en frakthandling: CN22.

Observera att detta endast gäller brev och paket som skickas utanför EU och som

  • inte överstiger en vikt av 2 kg
  • inte registreras som paket i Lupak
  • inte faller under kategorin dokument, trycksaker och postkort (dokument, trycksaker och postkort kan skickas över hela världen utan extra dokument).

Observera att böcker anses vara en vara och därmed inte faller under kategorin dokument, trycksaker och postkort.

Beställ Lupak-ID/paket-ID

Medarbetare måste registrera sina varubrev i Lupak, www.paket.lu.se och inneha lupak-ID/paket-ID. Lupak-ID/paket-ID kan beställas från Universitetsposten; skicka ett mejl till universitetsposten [at] service [dot] lu [dot] se och ange ditt kostnadsställe, din leveransadress och hur många Lupak-ID/paket-ID du vill ha. Denna tjänst är kostnadsfri.

Gör så här i Lupak

När du registrerar varubrev i Lupak ska du välja tjänsten ”Postnord Varubrev 1:a klass”, som hittas under menyn ”Fraktbeställning (avnancerad)”. Utöver namn och adress till mottagaren krävs information gällande

  • Innehållskategori (varför du skickar varan)
  • Värde (får inte vara 0 kr)
  • Innehåll och antal
  • Avsändarens kontaktperson
  • Avsändarens telefonnummer

Skickas varan till Kina, eller om den är värd över 2000 kr, behövs även en Taric-kod/varukod. Detta är en kod som beskriver innehållet och som finns på Tullverkets hemsida (ny flik). Det går också bra att ringa Tullverket på 0771 – 520 520


Beroende av mottagarlandets regler kan mottagaren behöva betala tull och importavgifter baserat på varans värde.
Villkor för tjänsten, t.ex. vilka mått som tillåts samt vad man får och inte får skicka, hittar du på PostNords hemsida (ny flik).
Alla brevförsändelser som vi misstänks innehålla annat än dokument, postkort eller trycksaker, som inte har ett paket-ID och som är adresserade utanför EU kommer att returneras till avsändaren. Saknas tydlig avsändare kommer försändelserna förvaras på Universitetsposten.

Kontakt

Öppettider Universitetsposten
07:30 – 16:00

Besökadress
Sölvegatan 14, hus I, Lund

Universitetsposten
+46 46-222 70 84
+46 46-222 70 73
Fax: +46 46-222 38 83
HS: 80
universitetsposten [at] service [dot] lu [dot] se

Arber Ribari
Gruppchef
+46 46-222 68 29
arber [dot] ribari [at] service [dot] lu [dot] se

Zoran Ivic
Avdelningschef
+46 46-222 43 14
zoran [dot] ivic [at] service [dot] lu [dot] se