Post
Paket, brev, pall, hämtställen
Du kan skicka brev och paket både inom och utanför universitetet. Universitetsposten förmedlar brev- och paketförsändelserna och erbjuder även budservice, kuvertering och adressering.
Hämtställen
För att kunna skicka ett brev med internposten behöver du veta vilket hämtställe mottagaren har. Ditt eget hämtställe avgör var du hämtar ett brev som är skickat till dig.
Hämtställen hittas enklast genom att söka på den person du vill skicka post till.
Registrera för att skicka
För att skicka ditt paket, rekommenderade brev eller din pall måste du registrera försändelsen i postsystemet LuPak.
Logga in i postsystemet LuPak här (ny flik).
Brev och paket som ska skickas utanför EU
Brev och paket som ska skickas utanför EU och som innehåller varor en frakthandling: CN22.
Observera att detta endast gäller brev och paket som skickas utanför EU och som
• inte överstiger en vikt av 2 kg
• inte registreras som paket i Lupak
• inte faller under kategorin dokument, trycksaker och postkort (dokument, trycksaker och postkort kan skickas över hela världen utan extra dokument).
Observera att böcker anses vara en vara och därmed inte faller under kategorin dokument, trycksaker och postkort.
Beställ Lupak-ID/paket-ID
Medarbetare måste registrera sina varubrev i Lupak och inneha lupak-ID/paket-ID. Lupak-ID/paket-ID kan beställas från Universitetsposten; skicka ett mejl till universitetsposten [at] service [dot] lu [dot] se (universitetsposten[at]service[dot]lu[dot]se) och ange ditt kostnadsställe, din leveransadress och hur många Lupak-ID/paket-ID du vill ha. Denna tjänst är kostnadsfri.
Gör så här i Lupak
När du registrerar varubrev i Lupak ska du välja tjänsten ”Postnord Varubrev 1:a klass”, som hittas under menyn ”Fraktbeställning (avancerad)”. Utöver namn och adress till mottagaren krävs information gällande
• innehållskategori (varför du skickar varan)
• värde (får inte vara 0kr)
• innehåll och antal
• avsändarens kontaktperson
• avsändarens telefonnummer
Skickas varan till Kina, eller om den är värd över 2000 kr, behövs även en Taric-kod/varukod
Detta är en kod som beskriver innehållet och som finns på Tullverkets hemsida (ny flik). Det går också bra att ringa Tullverket på 0771 – 520 520
Beroende av mottagarlandets regler kan mottagaren behöva betala tull och importavgifter baserat på varans värde.
Villkor för tjänsten, t.ex. vilka mått som tillåts samt vad man får och inte får skicka, hittar du på PostNords hemsida (ny flik).
Alla brevförsändelser som misstänks innehålla annat än dokument, postkort eller trycksaker, som inte har ett paket-ID och som är adresserade utanför EU kommer att returneras till avsändaren. Saknas tydlig avsändare kommer försändelserna förvaras på Universitetsposten.
Post- och paketleveranser påverkas av Corona
Universitetsposten skickar alla externa brev och paket med postnord och du kan läsa mer på postnords hemsida om hur Coronaviruset påverkar universitetets post- och paketleveranser. (ny flik)
Kontakt
Öppettider Universitetsposten
07:30 – 16:00
Lunchstängt: 11:30–12:00
Brev och paket lämnas
senast kl. 15:30
Dagar med förkortad arbetstid (klämdagar): 7:30 –11:00
Ring gärna innan du besöker oss – vi är ofta på språng.
046-222 64 00
Kontakta medarbetare på Universitetsposten.
Besökadress
Sölvegatan 14, hus I, Lund
universitetsposten [at] service [dot] lu [dot] se (universitetsposten[at]service[dot]lu[dot]se)