Paket, brev, pall, hämtställen

Du kan skicka brev och paket både inom och utanför universitetet. Universitetsposten förmedlar brev- och paketförsändelserna och erbjuder även budservice, transporter, lättare flyttar, montering , koordinering av flytt samt adressering.

Hämtställen

För att kunna skicka ett brev med internposten behöver du veta vilket hämtställe mottagaren har. Ditt eget hämtställe avgör var du hämtar ett brev som är skickat till dig.

Hämtställen hittas enklast genom att söka på den person du vill skicka post till.

Sök efter personal

Internpost

Internpost levereras och hämtas på campus i Lund, CRC och Skånes Universitetssjukhus i både Lund och Malmö. För att skicka brev till övriga destinationer inom universitetet behöver posten skickas som extern post.

Brev och paket

Brev upp till 2 kg behöver du ej registrera i LuPak. Du måste dock använda dig av ett kuvert beställt från Media Tryck med Universitetets portostreckkod:

Bild på nya och gamla streckkoder

Dessa brev går ej att spåra.

Registrera för att skicka

För att skicka ditt paket, rekommenderade brev eller din pall, utanför universitetet, måste du registrera försändelsen i postsystemet LuPak. För att registrera en försändelse behöver du ett paket-id. Du kan beställa paket-id via Universitetsposten (ny flik).

Logga in i postsystemet LuPak här (ny flik).

I LuPak väljer du fraktbeställning förenklad och då får du upp följande alternativ:

• Inrikespaket företag
  • Utrikespaket företag
  • Pall
  • Inrikespaket privat
  • Utrikespaket privat
  • Inrikes expressbrev
  • Utrikes rek. brev
  • Inrikes rek. brev

Fyll i ditt Paket id, Mottagaradress, Avsändare och Transportsätt. Det är även bra att fylla i relevanta fakta under frivilliga uppgifter. Efter det klickar du på skicka fraktbeställning och klistrar på paket-id lappen på paketet.

Du placerar sedan ditt paket där ni har utgående post på avdelningen.

Brev och paket som ska skickas utanför EU

Ska ditt brev eller paket skickas utanför EU kommer du att skickas vidare till en sida där du fyller i tulldeklaration, efter att du klickat på Skicka fraktbeställning.

• Innehåll: Vad exakt innehåller din försändelse?
  • Innehållskategori: välj kategori
  • Ursprungsland: Sverige
  • Värde: Uppskattat värde (Måste vara mer än 1 krona)
  • Avsändarens kontaktperson:
  • Avs. telefon: ditt telefonnummer
  • Statistiskt nummer: Taric-kod (Detta är en kod som beskriver innehållet och som finns på Tullverkets hemsida (ny flik). Det går också bra att ringa Tullverket på 0771 – 520 520)

När du sen fyllt i allt klickar du på skicka fraktbeställning/tulldeklaration.

Brev och paket som ska skickas utanför EU och som innehåller varor en frakthandling: CN22.

Observera att detta endast gäller brev och paket som skickas utanför EU och som
•    inte överstiger en vikt av 2 kg
•    inte registreras som paket i Lupak
•    inte faller under kategorin dokument, trycksaker och postkort (dokument, trycksaker och postkort kan skickas över hela världen utan extra dokument).

Observera att böcker anses vara en vara och därmed inte faller under kategorin dokument, trycksaker och postkort.

Varubrev

Medarbetare måste registrera sina varubrev i Lupak.

Gör så här i Lupak

När du registrerar varubrev i Lupak ska du välja tjänsten ”Postnord Varubrev 1:a klass”, som hittas under menyn ”Fraktbeställning (avancerad)”. Utöver namn och adress till mottagaren krävs information gällande
•    innehållskategori (varför du skickar varan)
•    värde (får inte vara 0kr)
•    innehåll och antal
•    avsändarens kontaktperson
•    avsändarens telefonnummer
Skickas varan till Kina, eller om den är värd över 2000 kr, behövs även en Taric-kod/varukod
Detta är en kod som beskriver innehållet och som finns på Tullverkets hemsida (ny flik). Det går också bra att ringa Tullverket på 0771 – 520 520

Beroende av mottagarlandets regler kan mottagaren behöva betala tull och importavgifter baserat på varans värde.

Villkor för tjänsten, t.ex. vilka mått som tillåts samt vad man får och inte får skicka, hittar du på PostNords hemsida (ny flik).

Brev och paket som ska skickas utanför EU och som innehåller varor behöver en frakthandling: CN22.

Observera att detta endast gäller brev och paket som skickas utanför EU och som
•    inte överstiger en vikt av 2 kg
•    inte registreras som paket i Lupak
•    inte faller under kategorin dokument, trycksaker och postkort (dokument, trycksaker och postkort kan skickas över hela världen utan extra dokument).

Alla brevförsändelser som misstänks innehålla annat än dokument, postkort eller trycksaker, som inte har ett paket-ID och som är adresserade utanför EU kommer att returneras till avsändaren. Saknas tydlig avsändare kommer försändelserna förvaras på Universitetsposten.

Budservice/Transport

Universitetsposten utför både budservice och olika transporter. Exempel på dessa tjänster är hemleverans av material, utkörning av flyttlådor (max 20 kg per låda) till t.ex. Arkivcentrum, tentamenstransporter, körningar till återvinningscentraler med gammalt skräp och konsttransporter m.m.

Flyttar/Montering

Flyttar: Mindre flyttar inom husen, saker som ska från ett hus till ett annat, montering av möbler, uppsättning av klädkrokar, tavlor, whiteboards m.m.

Koordinering av flytt: Vi kan hjälpa till att koordinera flyttar där vi har kontakten med flyttföretag, packa flyttlådor m.m.

Avier

Universitetsposten kan hämta ut ditt paket eller brev hos postombud (Postnord). Skicka din avi till oss, så hämtar vi ut det.
Vänligen kotakta Universitetsposten om du har frågor.

Öppettider Universitetsposten
Lunchstängt: 11:30–12:00

Brev och paket lämnas
senast kl. 15:30

Dagar med förkortad arbetstid (klämdagar): 7:30 –11:00

Ring gärna innan du besöker oss – vi är ofta på språng.

Besökadress
Sölvegatan 14, hus I, Lund

För snabbast service – kontakta oss via vårt webbformulär (ny flik)