Post
Paket, brev, pall, hämtställen
Du kan skicka brev och paket både inom och utanför universitetet. Universitetsposten förmedlar brev- och paketförsändelserna och erbjuder även budservice, transporter, lättare flyttar, montering , koordinering av flytt samt adressering.
Hämtställen
För att kunna skicka ett brev med internposten behöver du veta vilket hämtställe mottagaren har. Ditt eget hämtställe avgör var du hämtar ett brev som är skickat till dig.
Hämtställen hittas enklast genom att söka på den person du vill skicka post till.
Internpost
Internpost levereras och hämtas på campus i Lund, CRC och Skånes Universitetssjukhus i både Lund och Malmö. För att skicka brev till övriga destinationer inom universitetet behöver posten skickas som extern post.
Brev och paket
Brev upp till 2 kg behöver du ej registrera i LuPak. Du måste dock använda dig av ett kuvert beställt från Media Tryck med Universitetets portostreckkod:
Dessa brev går ej att spåra.
Registrera för att skicka
För att skicka ditt paket, rekommenderade brev eller din pall, utanför universitetet, måste du registrera försändelsen i postsystemet LuPak. För att registrera en försändelse behöver du ett paket-id. Lämna ett ärende till Universitetsposten här (Ny flik).
Logga in i postsystemet LuPak här (ny flik).
I LuPak väljer du fraktbeställning förenklad och då får du upp följande alternativ:
- Inrikespaket företag
- Utrikespaket företag
- Pall
- Inrikespaket privat
- Utrikespaket privat
- Inrikes expressbrev
- Utrikes rek. brev
- Inrikes rek. brev
Fyll i ditt Paket id, Mottagaradress, Avsändare och Transportsätt. Det är även bra att fylla i relevanta fakta under frivilliga uppgifter. Efter det klickar du på skicka fraktbeställning och klistrar på paket-id lappen på paketet.
Du placerar sedan ditt paket där ni har utgående post på avdelningen.
Brev och paket som ska skickas utanför EU
Ska ditt brev eller paket skickas utanför EU kommer du att skickas vidare till en sida där du fyller i tulldeklaration, efter att du klickat på Skicka fraktbeställning.
- Innehåll: Vad exakt innehåller din försändelse?
- Innehållskategori: välj kategori
- Ursprungsland: Sverige
- Värde: Uppskattat värde (Måste vara mer än 1 krona)
- Avsändarens kontaktperson:
- Avs. telefon: ditt telefonnummer
- Statistiskt nummer: Taric-kod (Detta är en kod som beskriver innehållet och som finns på Tullverkets hemsida (ny flik). Det går också bra att ringa Tullverket på 0771 – 520 520)
När du sen fyllt i allt klickar du på skicka fraktbeställning/tulldeklaration.
Brev och paket som ska skickas utanför EU och som innehåller varor en frakthandling: CN22.
Observera att detta endast gäller brev och paket som skickas utanför EU och som
• inte överstiger en vikt av 2 kg
• inte registreras som paket i Lupak
• inte faller under kategorin dokument, trycksaker och postkort (dokument, trycksaker och postkort kan skickas över hela världen utan extra dokument).
Observera att böcker anses vara en vara och därmed inte faller under kategorin dokument, trycksaker och postkort.
Varubrev
Medarbetare måste registrera sina varubrev i Lupak.
Gör så här i Lupak
När du registrerar varubrev i Lupak ska du välja tjänsten ”Postnord Varubrev 1:a klass”, som hittas under menyn ”Fraktbeställning (avancerad)”. Utöver namn och adress till mottagaren krävs information gällande
• innehållskategori (varför du skickar varan)
• värde (får inte vara 0kr)
• innehåll och antal
• avsändarens kontaktperson
• avsändarens telefonnummer
Skickas varan till Kina, eller om den är värd över 2000 kr, behövs även en Taric-kod/varukod
Detta är en kod som beskriver innehållet och som finns på Tullverkets hemsida (ny flik). Det går också bra att ringa Tullverket på 0771 – 520 520.
Beroende av mottagarlandets regler kan mottagaren behöva betala tull och importavgifter baserat på varans värde.
Villkor för tjänsten, t.ex. vilka mått som tillåts samt vad man får och inte får skicka, hittar du på PostNords hemsida (ny flik).
Brev och paket som ska skickas utanför EU och som innehåller varor behöver en frakthandling: CN22.
Observera att detta endast gäller brev och paket som skickas utanför EU och som
• inte överstiger en vikt av 2 kg
• inte registreras som paket i Lupak
• inte faller under kategorin dokument, trycksaker och postkort (dokument, trycksaker och postkort kan skickas över hela världen utan extra dokument).
Observera att böcker anses vara en vara och därmed inte faller under kategorin dokument, trycksaker och postkort.
Alla brevförsändelser som misstänks innehålla annat än dokument, postkort eller trycksaker, som inte har ett paket-ID och som är adresserade utanför EU kommer att returneras till avsändaren. Saknas tydlig avsändare kommer försändelserna förvaras på Universitetsposten.
Budservice/Transport
Universitetsposten utför både budservice och olika transporter. Exempel på dessa tjänster är hemleverans av material, utkörning av flyttlådor (max 20 kg per låda) till t.ex. Arkivcentrum, tentamenstransporter, körningar till återvinningscentraler med gammalt skräp och konsttransporter m.m.
Flyttar/Montering
Flyttar
Mindre flyttar inom husen, saker som ska från ett hus till ett annat, montering av möbler, uppsättning av klädkrokar, tavlor, whiteboards m.m.
Koordinering av flytt
Vi kan hjälpa till att koordinera flyttar där vi har kontakten med flyttföretag, packar flyttlådor m.m.
Avier
Universitetsposten kan hämta ut ditt paket eller brev hos postombud (Postnord), om det står "Lunds universitet" överst i mottagaradressen. Vi får inte hämta ut paket som är först och främst adresserade till en privatperson. Vänligen kontakta Universitetsposten om du har frågor.
Kontakt
Öppettider Universitetsposten
07:30 – 16:00
Lunchstängt: 11:30–12:00
Brev och paket lämnas
senast kl. 15:30
Dagar med förkortad arbetstid (klämdagar): 7:30 –11:00
Ring gärna innan du besöker oss – vi är ofta på språng.
046-222 64 00
Besökadress
Instrumentmakargränd 6, hus I, Lund
För snabbast service – kontakta oss via vårt webbformulär (ny flik)