Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Post

Paket, brev, pall, hämtställen

Du kan skicka brev och paket både inom och utanför universitetet. Universitetsposten förmedlar brev- och paketförsändelserna och erbjuder även budservice, transporter, lättare flyttar, montering, koordinering av flytt samt adressering.

NYHET! 
Nytt sätt att skicka paket, 1 maj 2025

Den 1 maj 2025 stängs LUPak ner och sidan paket.lu.se kommer att stängas. Paketförsändelser kommer därefter att göras via PostNords tjänst Skicka Direkt Business.

För att kunna skicka paket med PostNord behöver din verksamhet ha ett kundnummer som du ansöker om här. (Ny flik) 
Ansökan öppnar 1 april och det kan ta upp till fem arbetsdagar innan ditt kundnummer är registrerat. 

Försök att hålla antalet kundnummer nere inom din fakultet/sektion; du kommer att kunna lägga till användare, i efterhand, på ditt kundnummer. Notera att den person som ansöker om kundnummer också kommer att bli ansvarig administratör i systemet.

När du fått ditt kundnummer kan du logga in på PostNord, lägga till ytterligare användare, spåra dina försändelser och skicka dina paket. Fakturan dimper som vanligt ner i Lupin/Proceedo.

När din ansökan om kundnummer är behandlad kommer du att få mer information via e-post, från PostNord.

Ansök om kundnummer – fyll i formuläret (Ny flik)
PostNord – Skicka Direkt Business (Ny flik)

Hämtställen

För att kunna skicka ett brev med internposten behöver du veta vilket hämtställe mottagaren har. Ditt eget hämtställe avgör var du hämtar ett brev som är skickat till dig.

Hämtställen hittas enklast genom att söka på den person du vill skicka post till.

Sök efter personal

Internpost

Internpost levereras och hämtas på campus i Lund, CRC och Skånes Universitetssjukhus i både Lund och Malmö. För att skicka brev till övriga destinationer inom universitetet behöver posten skickas som extern post.

Budservice/Transport

Universitetsposten utför både budservice och olika transporter. Exempel på dessa tjänster är hemleverans av material, utkörning av flyttlådor (max 20 kg per låda) till t.ex. Arkivcentrum, tentamenstransporter, körningar till återvinningscentraler med gammalt skräp och konsttransporter m.m.

Flyttar/Montering

Flyttar

Mindre flyttar inom husen, saker som ska från ett hus till ett annat, montering av möbler, uppsättning av klädkrokar, tavlor, whiteboards m.m.

Koordinering av flytt

Vi kan hjälpa till att koordinera flyttar där vi har kontakten med flyttföretag, packar flyttlådor m.m.

Avier 

Universitetsposten kan hämta ut ditt paket eller brev hos postombud (Postnord), om det står "Lunds universitet" överst i mottagaradressen. Vi får inte hämta ut paket som är först och främst adresserade till en privatperson. Vänligen kontakta Universitetsposten om du har frågor.

Kontakt

Öppettider Universitetsposten
07:30 – 16:00
Lunchstängt: 11:30–12:00

Brev och paket lämnas
senast kl. 15:30

Dagar med förkortad arbetstid (klämdagar): 7:30 –11:00

Ring gärna innan du besöker oss – vi är ofta på språng.

046-222 64 00

Besökadress
Instrumentmakargränd 6, hus I, Lund

För snabbast service – kontakta oss via vårt webbformulär (ny flik)