Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Magasin

Goda exempel, tips och obligatoriska element på magasin. 

Magasin med Lunds universitet som avsändare ska produceras enligt den grafiska profilen och de regler och anvisningar som finns i manualen samt på dessa sidor, med hjälp av framtagna layoutmallar.

Mallar i InDesign (inklusive layoutexempel) för magasin finns för nedladdning i Bild- och mediebanken:

Layoutmallar för magasin i Bild- och mediebanken (logga in med Lucat-ID)

Goda exempel

Exempelbild på magasin i universitetets grafiska profil.
Magasin. Klicka för att förstora bilden.

 

Bildspel – goda exempel på magasin:

Exempel på magasin (PDF, 8,4 MB, nytt fönster) 

Obligatoriska element

  • Bronsfärgad rubrik i Adobe Garamond, bronsfärgat streck under rubriken. Rubrik och streck som ligger i bild kan också vara vita.
  • Beskuret sigill i nedre högra hörnet (framsida).
  • Logotyp i nedre vänstra hörnet (baksida).
  • Kontaktuppgifter i nedre högra hörnet (baksida), om möjligt. Platsen kan vid behov användas för samarbetslogotyper. Kontaktuppgifter placeras då på annat lämpligt ställe.
  • Lodrätt bronsfärgat streck till vänster om adressen (se layoutmall). 

Allmänna tips

  • Att läsaren känner igen tidningen från nummer till nummer är viktigt, samtidigt som det också kan vara viktigt med variation. Exempel på saker som kan variera i ett och samma nummer är: textlängder, textingångar, bilder, antal spalter och rubrik-, citat och bildplacering. Layouten ska ”sälja in” artikeltexterna till läsaren.
  • Det är viktigt med variation. Varva innehållsrika sidor med luftiga uppslag med mycket vitt och stora bilder.
  • Om du ska göra språkversioner – anpassa layouten efter det språk som tar mest plats.
  • Använd professionellt fotograferade bilder i så stor utsträckning som möjligt. Arbeta gärna med stora bilder.
  • Utfallande bilder och plattor är tillåtna i magasinlayout. Att arbeta efter gridmönstret är då svårt och därför inte obligatoriskt, men använd det gärna som stöd för att få konsekvent placering av texter och objekt.
  • Uppfinn inte egna grafiska ”huvuden”. Använd exemplen här ovan som inspiration.
  • Lägg tid på texten så att den blir välskriven och målgruppsanpassad.

Praktiska tips

  • Kontrollera att bilderna som används har en effektiv upplösning på minst 300 ppi i aktuell storlek. I InDesign görs detta i Länk-panelen. Läs om bilders upplösning på sidan Bildkvalitet och upplösning
  • Ska magasinet publiceras online? Läs igenom instruktionerna för tillgänglighetsanpassning som finns för nedladdning i Bild- och mediebanken.

Kontakt

Sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16

Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se 
+46 46 222 70 07

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21