Magasin
Goda exempel, tips och obligatoriska element på magasin.
Magasin med Lunds universitet som avsändare ska produceras enligt den grafiska profilen och de regler och anvisningar som finns i manualen samt på dessa sidor, med hjälp av framtagna layoutmallar.
Mallar i InDesign (inklusive layoutexempel) för magasin finns för nedladdning i Bild- och mediebanken:
Layoutmallar för magasin i Bild- och mediebanken (logga in med Lucat-ID)
Goda exempel
Bildspel – goda exempel på magasin:
Obligatoriska element
- Bronsfärgad rubrik i Adobe Garamond, bronsfärgat streck under rubriken. Rubrik och streck som ligger i bild kan också vara vita.
- Beskuret sigill i nedre högra hörnet (framsida).
- Logotyp i nedre vänstra hörnet (baksida).
- Kontaktuppgifter i nedre högra hörnet (baksida), om möjligt. Platsen kan vid behov användas för samarbetslogotyper. Kontaktuppgifter placeras då på annat lämpligt ställe.
- Lodrätt bronsfärgat streck till vänster om adressen (se layoutmall).
Allmänna tips
- Att läsaren känner igen tidningen från nummer till nummer är viktigt, samtidigt som det också kan vara viktigt med variation. Exempel på saker som kan variera i ett och samma nummer är: textlängder, textingångar, bilder, antal spalter och rubrik-, citat och bildplacering. Layouten ska ”sälja in” artikeltexterna till läsaren.
- Det är viktigt med variation. Varva innehållsrika sidor med luftiga uppslag med mycket vitt och stora bilder.
- Om du ska göra språkversioner – anpassa layouten efter det språk som tar mest plats.
- Använd professionellt fotograferade bilder i så stor utsträckning som möjligt. Arbeta gärna med stora bilder.
- Utfallande bilder och plattor är tillåtna i magasinlayout. Att arbeta efter gridmönstret är då svårt och därför inte obligatoriskt, men använd det gärna som stöd för att få konsekvent placering av texter och objekt.
- Uppfinn inte egna grafiska ”huvuden”. Använd exemplen här ovan som inspiration.
- Lägg tid på texten så att den blir välskriven och målgruppsanpassad.
Praktiska tips
- Kontrollera att bilderna som används har en effektiv upplösning på minst 300 ppi i aktuell storlek. I InDesign görs detta i Länk-panelen. Läs om bilders upplösning på sidan Bildkvalitet och upplösning
- Ska magasinet publiceras online? Läs igenom instruktionerna för tillgänglighetsanpassning som finns för nedladdning i Bild- och mediebanken.
Kontakt
Sektionen Kommunikation
grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16
Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 07
Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21