Magasin

Goda exempel, tips och obligatoriska element på magasin. 

Magasin med Lunds universitet som avsändare ska produceras enligt den grafiska profilen och de regler och anvisningar som finns i manualen samt på dessa sidor, med hjälp av framtagna layoutmallar.

Mallar i InDesign (inklusive layoutexempel) för magasin finns för nedladdning i Bild- och mediebanken:

Gå till Bild- och mediebanken för att ladda ner layoutmallar för magasin (logga in med Lucat-ID) 

Goda exempel

Exempelbild på magasin i universitetets grafiska profil.
Magasin. Klicka för att förstora bilden.
Magasin. Klicka för att förstora bilden.

Bildspel – goda exempel på magasin:

Ladda ner exempel på magasin (PDF, 8,4 MB, nytt fönster) 

Obligatoriska element

  • Bronsfärgad rubrik i Adobe Garamond, bronsfärgat streck under rubriken. Rubrik och streck som ligger i bild kan också vara vita.
  • Beskuret sigill i nedre högra hörnet (framsida).
  • Logotyp i nedre vänstra hörnet (baksida).
  • Kontaktuppgifter i nedre högra hörnet (baksida), om möjligt. Platsen kan vid behov användas för samarbetslogotyper. Kontaktuppgifter placeras då på annat lämpligt ställe.
  • Lodrätt bronsfärgat streck till vänster om adressen (se layoutmall). 

Allmänna tips

  • Att läsaren känner igen tidningen från nummer till nummer är viktigt, samtidigt som det också kan vara viktigt med variation. Exempel på saker som kan variera i ett och samma nummer är: textlängder, textingångar, bilder, antal spalter och rubrik-, citat och bildplacering. Layouten ska ”sälja in” artikeltexterna till läsaren.
  • Det är viktigt med variation. Varva innehållsrika sidor med luftiga uppslag med mycket vitt och stora bilder.
  • Om du ska göra språkversioner – anpassa layouten efter det språk som tar mest plats.
  • Använd professionellt fotograferade bilder i så stor utsträckning som möjligt. Arbeta gärna med stora bilder.
  • Utfallande bilder och plattor är tillåtna i magasinlayout. Att arbeta efter gridmönstret är då svårt och därför inte obligatoriskt, men använd det gärna som stöd för att få konsekvent placering av texter och objekt.
  • Uppfinn inte egna grafiska ”huvuden”. Använd exemplen här ovan som inspiration.
  • Lägg tid på texten så att den blir välskriven och målgruppsanpassad.

Praktiska tips

  • Kontrollera att bilderna som används har en upplösning på minst 300 ppi i aktuell storlek.
  • Ska magasinet publiceras online? Läs igenom instruktionerna för tillgänglighetsanpassning som medföljer mallen.

Kontakt

Sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21

Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16