Utvecklingssamtal
Utvecklingssamtal ska genomföras årligen med alla anställda. Samtalet tar sin utgångspunkt både i verksamheten och i dina individuella mål. Här hittar du stöd och tips på hur du som anställd kan förbereda dig inför utvecklingssamtalet.
Utvecklingssamtalet är ett samtal där du möter din närmaste chef för att utveckla både verksamheten och dig som anställd. Genom att ni tar ett gemensamt ansvar för utvecklingssamtalet blir du som anställd delaktig i verksamhetsplaneringen.
Så fungerar det
Utvecklingssamtal är obligatoriskt och ska genomföras årligen med alla anställda. Samtalet ska beröra hela arbetssituationen samt ha en långsiktig inriktning med
- återkoppling
- utvärdering
- planering
och ska ta sin utgångspunkt både i verksamheten och i dig som anställd. Samtalet ska fokusera på verksamhetens
- inriktning
- strategi
- mål
- villkor
- förutsättningar
- behov av kompetens
samt din arbetssituation, prestation och dina framtidsplaner.
Även trivsel och samarbets- och relationsfrågor kan diskuteras, liksom allmänt kring ledarskapet. Samtalet ska leda till att en individuell handlingsplan för dig sammanställs eller uppdateras.
Ditt ansvar som anställd
Ansvaret för att samtalet genomförs har din närmaste lönesättande chef. Du som anställd ansvarar för att förbereda dig inför samtalet och bör följa upp tidigare års samtal och gå igenom de mål och kompetensutvecklingsplaner som ni satte då.
En uppföljning av överenskomna aktiviteter, individuella mål och kompetensutvecklingsplaner bör göras löpande under året. Både din chef och du som anställd har ansvar för att genomföra de aktiviteter som beskrivs i dessa planer.
Mallar för individuella mål och kompetensutvecklingsplan, (pdf 70 kB, ny flik)
Stöd och tips att tänka på
Du bör förbereda:
- en beskrivning av din arbetssituation
- egna mål och uppdrag
- behov av konkreta aktiviteter och utveckling för att nå målen och kunna utföra uppdragen.
Kontakt
Kontakta din närmaste chef eller din verksamhets HR-/personalfunktion om du har frågor om din anställning eller din verksamhets rutiner i HR-/personalfrågor.