Skriva debattartikel
Forskare har mycket kunskap och många idéer och förslag som förtjänar att föras fram i samhällsdebatten. En debattartikel är en bra kanal för den som vill påverka, vara aktiv och ta initiativ.
Det är trångt på de stora tidningarnas debattsidor och redaktörerna får många förfrågningar. Därför är det en god idé att ringa eller maila debattredaktören i förväg för att höra om hen är intresserad av ämnet innan du börjar skriva artikeln.
Öka dina chanser att hamna på debattsidan
-
Följ debatten och försök vara dagsaktuell. ”Idag/snart/nyligen kom en ny rapport om…” kan vara en bra början. Fundera på om du kan ge en ny vinkel på ett ämne eller presentera tidigare opublicerad statistik.
-
Tanken är att skapa debatt, inte att alla ska vara överens. Tydliggör olika ståndpunkter och var gärna tydlig med om det finns någon att ställa till svars. På så sätt kan debatten fortsätta.
-
Gå rakt på sak och var tydlig med ditt budskap. Man ska inte behöva läsa till sista raden för att förstå vad problemet/motsättningarna/åsikten är.
-
Disponera texten. Du kan redogöra för flera tankegångar men undvik för många budskap i en och samma text. Fladdra inte iväg från ditt huvudbudskap.
-
Skriv kort och kärnfullt. Håll dig inom debattforumets regler kring hur många tecken du får skriva.
-
Skriv enkelt, undvik byråkratiska ord och fackuttryck.
-
Berör. Syftet med en debattartikel är naturligtvis att du vill ha fram din egen åsikt men ingen bryr sig om den om de inte förstår hur den påverkar dem själva eller andra. Argumentera utifrån ett allmänintresse – ju fler som känner sig berörda desto bättre. Var konkret när du berättar vilka konsekvenser exempelvis ett förslag får.
-
Ni kan vara flera (inom rimliga gränser) som skriver under en debattartikel. Kollegor över ämnesgränser/områden eller motsvarande kan bidra till att allmänintresset blir större.
-
Kom ihåg att redovisa eventuella särintressen. Exempelvis externa affilieringar eller om det finns finansiering från branschorganisationer.
-
Det är svårt att få fram ett starkt budskap på 3000 tecken. Öva! En rödpenna är också bra att ha till hands.
Kontakt
Vid pressfrågor ska du i första hand kontakta pressansvarig vid din fakultet:
Fakulteternas presskontakter på lu.se
Är du inte anställd vid en fakultet eller har övergripande frågor kring press, nyheter och innehåll, kontakta press- och kanalansvariga på sektionen Kommunikation:
nyhetsredaktion [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
Press och nyheter
Läs mer om press och nyheter samt vilket stöd som finns att få.