Flyers

Goda exempel, tips och obligatoriska element på flyers. 

Flyers med Lunds universitet som avsändare ska produceras enligt den grafiska profilen och de regler och anvisningar som finns i manualen och på dessa sidor.

Då flyers kan ha vitt skilda format finns inga särskilda mallar för dessa. Om en befintlig broschyr- eller foldermall har ett format som motsvarar din planerade flyer bör du utgå från den så får du med dig rätt logotyper, färger och typografimallar. 

Gå till Bild- och mediebanken för att ladda ner layoutmallar (logga in med Lucat-ID)

Goda exempel

Exempel på flyers i universitetets grafiska profil
Flyers. Klicka för att förstora bilden.

Bildspel – se exempel på flyers i olika format tillsammans med kort information:

Ladda ner exempel på flyers (PDF, 6,3 MB, ny flik) 

Obligatoriska element

  • Vit ram, 5 millimeter. Mindre format kan ha 4 millimeter ram. Undvik tunnare ram då det är svårt att få rätt i tryck.
  • Logotyp kan placeras i valfritt hörn på framsidan, beroende på sammanhang. På dubbelsidig flyer kan den även ligga på baksidan och bör då placeras nertill. Sublogotyp bör alltid ligga till vänster.
  • Rubrik i Adobe Garamond Semibold, med streck under. Rubrik och streck ska om möjligt vara i brons – svart, mörkgrå eller vit är tillåtet, beroende på sammanhang.
  • Beskuret sigill i nedre högra hörnet om layout och utrymme tillåter.

Allmänna tips

  • En flyer kan fungera både som en liten affisch och som ett informationsblad – syfte och målgrupp avgör hur den bör utformas.
  • En enkelsidig flyer bör utformas i samma anda som en affisch eller annons, med kortfattad information och med uppgift om var mer information kan inhämtas, till exempel en hemsida.
  • En dubbelsidig flyer kan ha en framsida som är mer lockande och kortfattad, och en baksida med fylligare information.
  • En bra flyer kommunicerar (precis som en bra annons) ett huvudbudskap.
  • Fundera över vad som är det mest intressanta och målgruppsrelevanta du har att berätta och bygg flyern kring det.
  • Lägg tid på texten så att den blir välskriven och målgruppsanpassad.
  • Ha en tydlig idé (och kommunicera denna) om vad du vill att målgruppen ska göra när de sett affischen – anmäla sig till ett event, gå in på en webbplats, ansöka till en utbildning eller liknande.

Praktiska tips 

  • Det finns inga särskilda mallar för flyers. Utgå om möjligt från den broschyrmall som är närmast i format.
  • Kontakta Media-Tryck om du behöver hjälp med andra format än de broschyr- och foldermallar som finns.
  • Kontrollera att bilderna som används har en upplösning på minst 300 ppi.
  • Tänk på läsbarheten när du lägger rubrik eller annan text direkt i bild. Undvik det vid tveksamhet.

Kontakt

Sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21

Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16