Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Flyers

Goda exempel, tips och obligatoriska element på flyers. 

Flyers med Lunds universitet som avsändare ska produceras enligt den grafiska profilen och de regler och anvisningar som finns i manualen och på dessa sidor.

Då flyers kan ha vitt skilda format finns inga särskilda mallar för dessa. Om en befintlig broschyr- eller foldermall har ett format som motsvarar din planerade flyer bör du utgå från den så får du med dig rätt logotyper, färger och typografimallar. 

Layoutmallar i Bild- och mediebanken

Goda exempel

Exempel på flyers i universitetets grafiska profil

Bildspel – se exempel på flyers i olika format tillsammans med kort information:

Exempel på flyers (PDF, 6,3 MB, ny flik) 

Obligatoriska element

  • Vit ram, 5 millimeter. Mindre format kan ha 4 millimeter ram. Undvik tunnare ram då det är svårt att få rätt i tryck.
  • Logotyp kan placeras i valfritt hörn på framsidan, beroende på sammanhang. På dubbelsidig flyer kan den även ligga på baksidan och bör då placeras nertill. Sublogotyp bör alltid ligga till vänster.
  • Rubrik i Adobe Garamond Semibold, med streck under. Rubrik och streck ska om möjligt vara i brons – svart, mörkgrå eller vit är tillåtet, beroende på sammanhang.
  • Beskuret sigill i nedre högra hörnet om layout och utrymme tillåter.

Allmänna tips

  • En flyer kan fungera både som en liten affisch och som ett informationsblad – syfte och målgrupp avgör hur den bör utformas.
  • En enkelsidig flyer bör utformas i samma anda som en affisch eller annons, med kortfattad information och med uppgift om var mer information kan inhämtas, till exempel en hemsida.
  • En dubbelsidig flyer kan ha en framsida som är mer lockande och kortfattad, och en baksida med fylligare information.
  • En bra flyer kommunicerar (precis som en bra annons) ett huvudbudskap.
  • Fundera över vad som är det mest intressanta och målgruppsrelevanta du har att berätta och bygg flyern kring det.
  • Lägg tid på texten så att den blir välskriven och målgruppsanpassad.
  • Ha en tydlig idé (och kommunicera denna) om vad du vill att målgruppen ska göra när de sett affischen – anmäla sig till ett event, gå in på en webbplats, ansöka till en utbildning eller liknande.

Praktiska tips 

  • Det finns inga särskilda mallar för flyers. Utgå om möjligt från den broschyrmall som är närmast i format.
  • Kontakta Media-Tryck om du behöver hjälp med andra format än de broschyr- och foldermallar som finns. Gå till Media-Trycks hemsida
  • Kontrollera att bildernas effektiva upplösning är minst cirka 300 ppi. I InDesign görs detta i Länk-panelen. Läs om bilders upplösning på sidan Bildkvalitet och upplösning
  • Tänk på läsbarheten när du lägger rubrik eller annan text direkt i bild. Undvik det vid tveksamhet.

Kontakt

Sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16

Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se 
+46 46 222 70 07

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21