Flyers
Goda exempel, tips och obligatoriska element på flyers.
Flyers med Lunds universitet som avsändare ska produceras enligt den grafiska profilen och de regler och anvisningar som finns i manualen och på dessa sidor.
Då flyers kan ha vitt skilda format finns inga särskilda mallar för dessa. Om en befintlig broschyr- eller foldermall har ett format som motsvarar din planerade flyer bör du utgå från den så får du med dig rätt logotyper, färger och typografimallar.
Layoutmallar i Bild- och mediebanken
Goda exempel
Bildspel – se exempel på flyers i olika format tillsammans med kort information:
Obligatoriska element
- Vit ram, 5 millimeter. Mindre format kan ha 4 millimeter ram. Undvik tunnare ram då det är svårt att få rätt i tryck.
- Logotyp kan placeras i valfritt hörn på framsidan, beroende på sammanhang. På dubbelsidig flyer kan den även ligga på baksidan och bör då placeras nertill. Sublogotyp bör alltid ligga till vänster.
- Rubrik i Adobe Garamond Semibold, med streck under. Rubrik och streck ska om möjligt vara i brons – svart, mörkgrå eller vit är tillåtet, beroende på sammanhang.
- Beskuret sigill i nedre högra hörnet om layout och utrymme tillåter.
Allmänna tips
- En flyer kan fungera både som en liten affisch och som ett informationsblad – syfte och målgrupp avgör hur den bör utformas.
- En enkelsidig flyer bör utformas i samma anda som en affisch eller annons, med kortfattad information och med uppgift om var mer information kan inhämtas, till exempel en hemsida.
- En dubbelsidig flyer kan ha en framsida som är mer lockande och kortfattad, och en baksida med fylligare information.
- En bra flyer kommunicerar (precis som en bra annons) ett huvudbudskap.
- Fundera över vad som är det mest intressanta och målgruppsrelevanta du har att berätta och bygg flyern kring det.
- Lägg tid på texten så att den blir välskriven och målgruppsanpassad.
- Ha en tydlig idé (och kommunicera denna) om vad du vill att målgruppen ska göra när de sett affischen – anmäla sig till ett event, gå in på en webbplats, ansöka till en utbildning eller liknande.
Praktiska tips
- Det finns inga särskilda mallar för flyers. Utgå om möjligt från den broschyrmall som är närmast i format.
- Kontakta Media-Tryck om du behöver hjälp med andra format än de broschyr- och foldermallar som finns. Gå till Media-Trycks hemsida
- Kontrollera att bildernas effektiva upplösning är minst cirka 300 ppi. I InDesign görs detta i Länk-panelen. Läs om bilders upplösning på sidan Bildkvalitet och upplösning
- Tänk på läsbarheten när du lägger rubrik eller annan text direkt i bild. Undvik det vid tveksamhet.
Kontakt
Sektionen Kommunikation
grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16
Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 07
Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21