Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Affischer

Goda exempel, tips och obligatoriska element på affischer.

Affischer med Lunds universitet som avsändare ska produceras enligt den grafiska profilen och de regler och anvisningar som finns i manualen och på dessa sidor, med hjälp av framtagna layoutmallar.

Mallar i InDesign (inklusive layoutexempel) för affischer i stående A3 finns för nedladdning i Bild- och mediebanken:

Ladda ner layoutmallar för affischer i Bild- och mediebanken (logga in med Lucat-ID)

Goda exempel

Exempelbild på tre olika affischer
Affischer. Klicka för att förstora bilden.

 

Bildspel – se fler exempel tillsammans med kort information: 

Exempel affischer (PDF, 4,8 MB, ny flik) 

Obligatoriska element

  • Vit ram, 5 millimeter.
  • Logotyp i övre vänstra hörnet.
  • Rubrik i Adobe Garamond Semibold, med streck under. Rubrik och streck kan vara brons, svarta, mörkgrå eller vita, beroende på sammanhang.
  • Beskuret sigill i nedre högra hörnet. Detta kan tas bort vid platsbrist.
  • Använd mallarna som finns att hämta i Bild- och Mediebanken för att säkerställa korrekta placeringar, format och färger.

Allmänna tips

  • En affisch ska kommunicera bra på både långt och nära håll. En affisch ska kommunicera bra på både långt och nära håll. Framhäv en intresseväckare (oftast rubrik eller bild) så den blir tydlig på några meters håll. Övrig nödvändig information bör vara nertonad, men tydlig på cirka en meters håll.
  • En bra affisch kommunicerar (precis som en bra annons) ett huvudbudskap.
  • Fundera över vad som är det mest intressanta och målgruppsrelevanta du har att berätta och bygg affischen kring det.
  • Lägg tid på texten så att den blir välskriven och målgruppsanpassad.
  • Ha en tydlig idé (och kommunicera denna) om vad du vill att målgruppen ska göra när de sett affischen – anmäla sig till ett event, gå in på en webbplats, ansöka till en utbildning eller liknande.

Praktiska tips

  • Behöver du ändra format? Var då vaksam på att affischen får de rätta proportionerna och att gridlinjerna kan bli missvisande. Kontakta Media-Tryck om du behöver hjälp med andra format än A3.
  • Läs igenom instruktionerna (som följer med när du laddar ned mallen) innan du börjar. Här får du information om hur gridmallen är uppbyggd och hur du ska arbeta med den.
  • Kontrollera att bildernas effektiva upplösning är minst cirka 200 ppi. I InDesign görs detta i Länk-panelen. Läs om bilders upplösning på sidan Bildkvalitet och upplösning
  • Tänk på läsbarheten när du lägger rubrik eller annan text direkt i bild. Undvik det vid tveksamhet.

Kontakt

Sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21

Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16

Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se 
+46 46 222 70 07