Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Studieadministrativa system

Här får du en översikt över vilka administrativa system som används för studieadministration, till exempel antagning, utbildningsinformation och studiedokumentation.

Lubas

Lubas är Lunds universitets utbildningsdatabas. Utbudsdelen i systemet innehåller information om universitetets samtliga kurser och program. Informationen används bland annat i antagningssystemet NyA, samt i utbildningspresentationer på lu.se och Antagning.se.

I Lubas finns också ett systemstöd för att inrätta och revidera kurs- och utbildningsplaner.

Läs mer om Lubas

NyA och NyA-webben

NyA är ett det nationella antagningssystem som landets universitet och högskolor använder sig av för att genomföra arbetet inom en antagningsomgång.

För personal på institutioner finns också webbverktyget NyA-webben. I NyA-webben hittar du exempelvis information om en persons anmälan, meriter och inskickade handlingar.

Läs mer om NyA-webben

Ladok

Ladok är universitetets studieregister som innehåller individuella uppgifter om alla studenter i den grundläggande utbildningen och forskarutbildningen. Ladok innehåller uppgifter om antagning, registrering, resultat och examina. 

Läs mer om Ladok

Övriga system

Live@Lund - lärplattform

En webbaserad studieportal med kurs- och programhantering för studenter och personal. Kommer att ersättas av LU-Canvas. Från och med HT2020 kan man inte skapa aktiva kurser i Live@lund.
Logga in i Live@Lund

Läs mer om avvecklingen och LU Canvas

Canvas på LU

Link

Link är ett system som omfattar hantering av mobilitet vid Lunds universitet. I Link skapar du en utlysning, hanterar studenters ansökningar samt mobilitetsavtal.

Till Link

För inloggningsuppgifter till Link, kontakta Link Mobility Support, Externa relationer, på linkmobilitysupport [at] er [dot] lu [dot] se eller 222 04 11.

Studentkonto och Studentportalen

Alla studenter vid Lunds universitet tilldelas ett IT-konto, kallat studentkontot. Studentkontot används för inloggning till e-post, Studentportalen, fillager, LU-kort, de allmänna datasalarna och bibliotekets nättjänster.

Studentportalen är en IT-tjänst där studenter själva kan utföra flera studieadministrativa rutiner, till exempel registrera sig, hämta sitt Ladok-utdrag och ansöka om examen.

Till Studentportalen

Sunet Survey

Sunet Survey är ett program för att göra webbaserade undersökningar, till exempel kursvärderingar. Med programmet  kan du enkelt skapa frågeformulär och distribuera undersökningar via länk eller e-post.

Läs mer om Sunet Survey

Till Sunet Survey

LUP Student Papers

LUP Student Papers är ett system för att hantera och publicera studentuppsatser. Studenter loggar in med sin studentkonton och lägger upp uppsatsen. Som lärare eller uppsatsgranskare av en kurs kontrollerar du att uppsatsen blivit korrekt inlämnad i system. Efter att den har blivit godkänd görs den, om möjligt, publik.

Länk till registrering

Sök publika uppsatser

Urkund

Urkund är ett e-postbaserat system som automatiskt jämför studentarbeten mot andra texter från tre centrala källområden – Internet, visst förlagsmaterial och Urkunds eget arkiv. Urkund används på många svenska och internationella universitet och högskolor som ett led i arbetet med att förebygga och upptäcka fall av fusk och plagiering.
Till Urkund

Läs mer på Akademisk hederlighet.

Sidansvarig:

Kontakt

Kontaktuppgifter finns på webbsidan för respektive system.

Telefon: 046-222 00 00 (växel)
Postadress: Box 117, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND

Webbplatsansvarig: medarbetarwebben [at] lu [dot] se
Om den här webbplatsen