Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

LU Servicedesk

Personlig IT-support och avhjälpning av fel hanteras dels lokalt av IT-personal vid fakultet, institution eller motsvarande men även av IT-personal i gemensam, central funktion (LU Servicedesk) dit alla anställda och studenter vid LU är välkomna att vända sig med sina frågor.

IT-support, felanmälan, rådgivning


Alla anställda och studerande vid Lunds universitet kan få hjälp och support av Servicedesk i IT-relaterade frågor. Hos Servicedesk finns det alltid någon som svarar om du behöver hjälp under kontorstid. Det kan handla om alltifrån enklare frågor, vägledning och beställningar till mer komplexa problem. Servicedesk har en hög tillgänglighet genom flera inrapporteringsvägar; telefon, e-post och ärendeportal på webben.

Är ditt ärende akut rekommenderar vi att du ringer in din felanmälan.

Bra att tänka på innan du felanmäler

  • Starta om din dator för att se om problemet kvarstår.
  • Vid problem med LU-gemensamma system kontrollera först på Driftinfo om vi publicerat något som besvarar din fråga.
  • Kanske kan någon av våra supportguider hjälpa dig att lösa problemet?

Läs mer om felanmälan av fast- och mobiltelefoni

Tips vid felanmälan för att få snabbare hjälp

  • Vid felanmälan uppge alltid användaridentitet (f.d. Lucat-ID eller Student-ID).
  • Försök att beskriva problemet så utförligt du kan och dina eventuella försök att lösa det.
  • Rör problemet enbart dig eller är flera på din avdelning drabbade?
  • Gäller problemet din dator, vänligen uppge datornamn (om du har EGA) eller datorns IP-adress.

Ta reda på din dators IP-adress

LU Support

För alla användare vid Lunds universitet finns möjlighet att söka svar på många vanliga frågor vad gäller såväl datorer som programvaror på webbplatsen LU Support. Här hittar du bland annat:

  • Supportguider
  • Aktuell information
  • Information om driftstörningar
  • Ärendehantering

Du kan även hantera ditt lösenord på LU Support.

LU Support - IT-support för anställda

Kontakt

LU Servicedesk
+ 46 46 222 90 00
Servicedesk [at] lu [dot] se

Öppettider
Måndag-fredag, klockan 8-17