Arbetsskadeförsäkringar
Här kan du läsa mer om arbetsskadeförsäkringar.
Innehåll på sidan:
Om arbetsskadeförsäkring
Du kan ha rätt till ersättning om du skadar dig på arbetsplatsen, på väg till eller från arbetet, eller om du drabbas av en arbetssjukdom.
Om du drabbas av en arbetsskada ska detta rapporteras till Försäkringskassan vilket du gör tillsammans med din chef och ditt skyddsombud.
Så rapporterar du
Så här rapporterar du arbetsskador och tillbud.
Ersättning vid arbetsskada
Du anmäler kostnader vid arbetsskada till Försäkringskassan och Afa Försäkring som utreder om din anmälan kan ge ersättning för inkomstförlust, läkemedelskostnader, sveda och värk eller andra skador och besvär.
Tänk på att alltid spara eventuella kvitton för utgifter som du har haft i samband med händelsen.
Läs mer om vad du kan få ersättning för här:
- Arbetsskadeguiden.se - ett samarbete mellan Försäkringskassan och Afa som visar vilka ersättningar du kan ha rätt till vid arbetsskada.
- Arbetsskadeförsäkring - läs mer och anmäl hos Afa Försäkring
- Ladda ner faktablad om ersättning vid arbetsskada (PSA) från Afa:s webbplats
- Läs mer på Försäkringskassans webbplats om ersättning för kostnader vid arbetsskador
När du arbetar på distans
Hur gäller arbetsskadeförsäkringen när du arbetar på distans, till exempel hemifrån? Det finns skillnader jämfört med om du skadar dig på jobbet.
Läs på Afa:s webbplats om vad som gäller för arbetsskada när du arbetar på distans
Kontakt
Om du inte hittar det du söker på denna webbsida så kan du ställa en fråga via sektionen HR:s ärendehanteringssystem.