Exempel på representation med mera

På denna sida får du vägledning om vad som gäller i några vanliga händelser och aktiviteter. I lathunden finns fler:

Lathund för representation med mera (PDF 55 kB, ny flik)

Extern kurs eller konferens

När du deltagit i en extern kurs eller konferens ska du registrera kostförmån i Primula.

Kontera eventuell avgift:

• Vetenskapliga konferenser 57400
  • Kurser och övriga konferenser 48100

Planeringskonferens

Ingen förmånsbeskattning för fri måltid vid planeringskonferenser.

Se mer information i Lathunden för representation om konferenser:

Lathund för representation med mera (PDF 55 kB, ny flik)

Arbetsmåltid

Arbetsmåltider ska alltid förmånsbeskattas. Några exempel på vad som räknas som arbetsmöte är:

• Konferens i egna lokaler/externa konferensanläggningar för anställda, där konferensens mål är att till exempel få klart en forskningsrapport. I konferenskostnaden ingår helpension för deltagarna.
  • Seminarium under lunchtid/lunchmöte för anställda och andra där det serveras en måltid.
  • Ledamöter bjuds på måltid vid styrelsemöte.

Registrera kostförmån i Primula.

Hela beloppet, inklusive moms, ska konteras som arbetsmåltid på konto 57323.

Vad är ”fika”?

Fika ska inte förmånsbeskattas.

Med enklare förtäring menas dryck, halv fralla/snittar, frukt och godis. Dryck får inte vara alkoholhaltig.

Fikat redovisas olika beroende på om syftet är representation eller inte.

Om syftet med mötet är extern representation, det vill säga det är ett möte som hålls med externa parter för att inleda eller upprätthålla goda förbindelser och/eller utöva sedvanlig gästfrihet, så ska hela beloppet, inklusive moms, redovisas som extern representation på konto 55200.

Det är endast vid möten med externa parter som fika kan räknas som representation. Fika vid möten som riktar sig till personalen (även om det skulle råka delta någon enstaka extern person) räknas alltid som personalvård.

Övriga syften, exempel på aktiviteter/händelser:

• Fika vid möte, till exempel styrelsemöte = personalvård 49500
  • Fredagsfika för personalen = personalvård 49500