Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Text, språk och struktur

Här hittar du tips för hur du skriver tillgängliga texter samt stöd för hur du formaterar texter rätt i ditt webbpubliceringsverktyg.

Skriv klarspråk

Lunds universitet har som myndighet ett ansvar att verka för en kommunikation som är tillgänglig för alla. För att göra det behöver vi när vi kommunicerar använda klarspråk. Klarspråk är språk som är vårdat, enkelt och begripligt.

Det gör du bland annat genom att:

  • anpassa texten för besökarens behov och förkunskaper
  • välja en lagom personlig ton och med fördel använda du-tilltal
  • använda aktiva verb.

Vill du veta mer om vad klarspråk är, vilken nytta det gör och hur du skriver klarspråk?

Att skriva klarspråk

Skapa en struktur i texten

En webbplatsbesökare har ofta en eller flera konkreta uppgifter som hen kommer till webbplatsen för att lösa. Genom att skapa sidor som är enkla att överblicka kan du hjälpa besökaren att snabbt hitta rätt.

Tips för att skapa en överblick och struktur på en webbsida:

  • Formulera en relevant titel (huvudrubrik) för webbsidan.
  • Ge besökaren en sammanfattning av det viktigaste på sidan redan i ingressen.
  • Skriv informativa rubriker och underrubriker som leder läsaren genom din text. När en text har informativa rubriker bildar rubrikerna i sig en sammanfattning av texten, vilket underlättar för besökaren.
  • Använd en logisk och genomtänkt disposition i din text. Börja med det som är viktigast för målgruppen.
  • Använd punktlistor för att göra uppräkningar mer överskådliga.
  • Gör nytt stycke ofta. Ungefär tre rader i varje stycke ger god läsbarhet. Det underlättar även läsning på mobiltelefon, där raderna i varje stycke blir betydligt fler.
  • Skriv lättlästa meningar, gärna enligt principen en tanke – en mening.

Det här bör du undvika

  • Negationer. Ordet "inte" är svårt att hantera för våra hjärnor. Skriv till exempel hellre "Kom ihåg att..." istället för "Glöm inte...".
  • Fetstil. Använd endast fetstil i undantagsfall, exempelvis för att betona enstaka ord.
  • Kursiv text.
  • Förkortningar. Läsbarheten ökar när orden skrivs ut.

Formatera din text i webbpubliceringsverktyget

Rensa inkopierad text från formateringskod

Om du ska kopiera en text från exempelvis ett Word-dokument och klistra in texten i editorn i ditt webbpubliceringsverktyg är det viktigt att du först rensar bort eventuell formateringskod. Annars kan den skapa problem för besökare som använder hjälpmedel.

För att klistra in oformaterad text i editorn i ditt webbpubliceringsverktyg använd kommandot ctrl + shift + v (om du använder PC med operativsystemet Windows) eller kommandot kringla + shift + v (om du använder en Mac-dator).

Ta bort textstycken och tomma rubriker

Se till att du tar bort eventuella tomma textstycken och tomma rubriker från dina webbsidor. Ibland kan man tycka att det ser snyggare ut med till exempel två radbrytningar istället för en, men då skapas ett tomt textstycke, vilket skapar tillgänglighetsproblem.

Rubriker

Rubriker och underrubriker ska vara korrekt HTML-kodade så att de tolkas rätt av uppläsningshjälpmedel. Du behöver dock i regel inte redigera i HTML-koden för att rubrikerna ska kodas rätt. Ta en titt i editorn i ditt webbpubliceringsverktyg och se om där finns fördefinierade format för rubriker och underrubriker.

Punktlistor

Använd punktlistor när en uppräkning omfattar tre eller fler ord/element/länkar. Det är viktigt att punktlistor blir korrekt HTML-kodade. Ta en titt i editorn i ditt webbpubliceringsverktyg och se om du kan hitta fördefinierade format för att skapa antingen en punktlista eller en numrerad lista.

Använd endast en numrerad lista när punkterna i listan kommer i en faktisk följd, som till exempel i den här instruktionen:

  1. Starta datorn
  2. Skriv ditt användarnamn
  3. Skriv ditt lösenord
  4. Klicka på OK

Länkar

Det är viktigt att en länk är relevant, innehållsrik och specifik. Besökaren ska förstå vart länken leder och vilket innehåll hen kan förvänta sig.

Läs om hur du skapar tillgängliga länkar

Ange språkförändringar i HTML-koden

Om det finns innehåll på webbsidan som har ett annat språk än sidans huvudsakliga språk så ska detta anges i HTML-koden. Annars kan till exempel ett engelskt ord på en webbsida som har svenska som huvudsakligt språk, bli uppläst med svenskt uttal istället för med engelskt uttal.

För att kunna ange språkförändringar i texten på en webbsida kan du behöva aktivera fullt HTML-läge i editorn i ditt webbpubliceringsverktyg. Du behöver också ha koll på olika språkkoder.

Exempel på HTML-kod för språkförändring

Så här kan koden se ut på en webbsida där några ord på engelska avviker från sidans huvudsakliga språk:

<span lang="en">Translation in English</span>

I exemplet ovan syns språkkoden "en" för engelska språket.

Se lista över aktuella språkkoder - w3schools.com

Förklara förkortningar i HTML-koden

Försök att undvika förkortningar så långt det går och skriv istället ut orden. Om du hamnar i ett läge där du av någon anledning måste skriva en förkortning så kan du använda HTML-kod för att förklara vad förkortningen står för. Då kan besökaren hålla muspekaren över förkortningen och få en förklaring. Här är ett exempel på hur det ser ut: EU.

Exempel på HTML-kod för att förklara en förkortning

<abbr title="Europeiska Unionen">EU</abbr>

Kontakt

Vid Lunds universitet finns en tillgänglighetsexpert som du kan kontakta genom att mejla till:
tillganglighet [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (tillganglighet[at]kommunikation[dot]lu[dot]se)

Du kan också gå med i Teams-nätverket för webbpublicister vid Lunds universitet. I nätverket finns en kanal för webbtillgänglighet.

Gå direkt till kanalen för webbtillgänglighet