Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Dator och programvara

För dig som ska beställa dator och licenser för programvara.

Dator 

Din arbetsplatsdator

För anställda finns färdigpaketerade arbetsplatsdatorer att beställa, baserat på avtal med leverantörer av hård- och mjukvara. Paketering innebär generellt sett att komponenterna i punktlistan nedan är inkluderade och installerade i samband med att din dator levereras. 

Ett exempel på paketerad arbetsplatsdator är Sektionen ITs koncept ”EGA” (En god arbetsplats)  

För att din arbetsplatsdator ska fungera vid Lunds universitet, behövs åtminstone:

  • maskinvara (själva datorn)
  • operativsystem/systemprogramvara
  • programvaror och applikationer för ditt arbete
  • anslutning till universitetets datornätverk Lunet
  • LU-konto (din användaridentitet vid Lunds universitet)
  • tillgång till de webbplatser eller system du behöver i ditt arbete
  • tillgång till utskriftstjänst och skrivare. 

Läs mer om tjänsten Klient på IT-webben. 

Beställa dator 

Varje fakultet på Lunds universitet bestämmer över sin egen IT. Prata med din IT-support när du vill beställa dator. 

Kontaktvägar till IT-support vid Lunds universitet.

Om du behöver mer hjälp, kontakta Servicedesk, servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se). Alla anställda och studerande vid Lunds universitet kan få hjälp och support av Servicedesk i IT-relaterade frågor. Om din fakultet har egen IT-organisation, ska du kontakta den i första hand. 

Programvaror och licenser

Rätten för dig som användare till att nyttja programvaror styrs av licensavtal med programvaruleverantörer. En del programvaror är licensierade till begränsade delar av universitetet, en del licensavtal är tecknade för alla anställda vid universitetet. På uppdrag av universitetsledningen hanterar sektionen IT licenserna och distributionen av universitetsgemensamma programvaror.

Kontakta din IT-support för mer information om licenser, programvaror etc.

Stöd till dig som vill skaffa ett nytt digitalt verktyg 

Ibland behöver man ett nytt digitalt verktyg, till exempel en programlicens, programvara, IT-system eller IT-tjänst. Innan du går vidare, kontrollera om verktyget redan finns vid Lunds universitet eller om det finns ett annat system som uppfyller dina behov.  

Fördelarna med att använda redan befintliga verktyg är många:

  • Lägre kostnad. Vissa verktyg är inköpta så att det ger "gratis" användning för alla universitets anställda och/eller studenter. (Det finns ett flertal sådana verktyg inom undervisningsområdet där universitetslicenser är inköpta.) 
     För vissa verktyg får universitetet ett bättre pris för att vi köper många licenser.  
  • Färdiga krav och avtal. När man skaffar ett nytt verktyg finns det många saker man behöver tänka på. Det kan till exempel handla om att verktyget måste köpas in på rätt sätt för att följa lagen om offentlig upphandling, och att rätt avtal undertecknas. 
    Om du har möjlighet att använda ett verktyg som redan finns vid Lunds universitet, så är det arbetet förhoppningsvis redan gjort, och du slipper tänka på det.  
  • Stöd och support finns. Ett redan anskaffat verktyg har ofta en förvaltning som kan stötta dig kring hur du använder verktyget på bästa och mest effektiva sätt.   
    Det kan då också finnas framtagen information om hur ditt material och filer hanteras och säkerhetskopieras.  
    Och – om något skulle hända med systemet eller dina data så är du inte ensam.  

IT-avfall och återbruk av IT-utrustning

Universitetet har avtal med ett företag för återanvändning och återvinning av uttjänt IT-utrustning och för en säker hantering och radering av innehållet på hårddiskar och annan fast lagringsmedia i utrustningen.

Läs mer om återbruk av IT-utrustning här.

Kontakt

LU Servicedesk
+ 46 46 222 90 00
Servicedesk [at] lu [dot] se (Servicedesk[at]lu[dot]se)
support.lu.se

Televäxeln
Telefon: +46 46 222 00 00

Öppettider
Måndag-fredag, kl 8-16.30

Beställa mobiltelefon