Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Rollups

Goda exempel, tips och obligatoriska element på rollups.

Rollups med Lunds universitet som avsändare ska produceras enligt den grafiska profilen och de regler och anvisningar som finns i manualen samt på dessa sidor, med hjälp av framtagna layoutmallar. Mallar i InDesign (inklusive layoutexempel) med huvudlogotyp och sublogotyper finns för nedladdning i universitetets bildbank.

Med huvudlogotyp:

Mallar för rollups med huvudlogotypen i Bild- och mediebanken (logga in med Lucat-ID) 

Med sublogotyper:

Mallar för rollups med sublogotyper i Bild- och mediebanken (logga in med Lucat-ID)

Goda exempel

Exempel på rollups i Lunds universitets grafiska profil.
Rollups. Klicka för att förstora bilden.

Bildspel – se fler exempel, både skarpa rollups och dummy-exempel, tillsammans med kort information:

Exempel på rollups (PDF, 6,4 MB, nytt fönster) 

Obligatoriska element

  • Vit ram, 30 millimeter.
  • Rubrik i Adobe Garamond Semibold med streck under (om rubriken följs av text). Rubrik och streck ska om möjligt vara i brons – svart, mörkgrå eller vit är tillåtet, beroende på sammanhang.
  • Bakgrundsplatta i en av pastellfärgerna eller heltäckande bild, eller en kombination av dessa.
  • Logotyp och beskuret sigill placerade enligt exemplen ovan. Logotypen kan i nödfall utelämnas, men då måste rollupen användas tillsammans med en rollup med logotyp. 
  • Använd mallarna som finns att hämta i Bild- och Mediebanken för att säkerställa korrekta placeringar, format och färger.

Allmänna tips

  • Tänk på att rollups ska betraktas från ett avstånd. Anpassa layouten efter avståndet.
  • För stor text kan ibland vara lika svår att läsa som för liten text.
  • Lägg inte viktig information för långt ner. Håll text och informationsbärande bilder på rollupens övre halva.
  • Undvik att göra rollups som är alltför texttunga.
  • Rollups är primärt till för att skapa stämning eller väcka uppmärksamhet.
  • Arbeta gärna med kombinationer av rollups. En textbaserad rollup kan till exempel med fördel kombineras med en variant med grafiska element och/eller bilder.
  • Det är bra om rollupsen kan återanvändas. Undvik (om det går) tids- eller platsbunden information.

Praktiska tips

  • Till större mässor och konferenser har du möjlighet att hyra mobila montrar hos Media-Tryck. Kontakta Media-Tryck för mer information: www.mediatryck.lu.se/kontakt
  • För att säkerställa ett enhetligt intryck när olika rollups kombineras, rekommenderas att samtliga rollups beställs via Media-Tryck. 
  • Bilder på rollups och andra stora format kräver inte högre effektiv upplösning än 100 ppi. Det kan också räcka med lägre upplösning, beroende på bildens typ. Till exempel räcker cirka 50 ppi upplösning för en bild med bara himmel och moln. I InDesign kontrollerar du bilders effektiva upplösning i Länk-panelen. Läs om bilders upplösning på sidan Bildkvalitet och upplösning

Kontakt

Sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16

Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se 
+46 46 222 70 07

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21