Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Sociala medier

Råd och stöd för dig som använder, eller funderar på att använda, sociala medier i tjänsten.

Genvägar på sidan:

Kontakta gärna närmsta kommunikatör för att diskutera om, och i så fall hur, du kan använda sociala medier i din verksamhet.

Kontakta en kommunikatör 

Varför sociala medier?

Sociala medier ger möjlighet till medskapande, dialog, engagemang och interaktion med din målgrupp. Lyckas du nå ut med ditt innehåll kan ditt budskap spridas väldigt fort och till väldigt många. Du har också möjlighet att rikta din kommunikation till mycket specifika målgrupper.

Genom omvärldsbevakning i de olika kanalerna kan du också lära dig mer om dina målgrupper, fånga upp samtalsämnen, ta del av debatter samt löpande hålla koll på nya format, trender och beteenden. 

Så kommer du igång med din kanal

Att arbeta med en kanal i sociala medier är ett åtagande som kräver tid och engagemang. Du som öppnar ett konto behöver hålla kanalen och dess inlägg under regelbunden uppsikt, skapa relevant innehåll som bjuder in till interaktion och når ut till tänkta målgrupper, samt se till att frågor och kommentarer hanteras och i många fall uppmuntras. 

Frågor att ställa innan du sätter igång

  • Varför ska ni finnas i den här kanalen? Ibland startas konton i en ny kanal bara för att andra finns där, men vi glömmer sedan bort att fundera på om vi har relevant innehåll och om vår målgrupp finns där. 
  • Finns Lunds universitet redan i den här kanalen? Finns det möjlighet till samordning? Kan vi lära av varandra?
  • Har syftet med kontot klargjorts och går det att formulera detta?  
  • Finns tid och resurser avsatta för arbetet? För att lyckas med initiativ i sociala medier krävs tid att lära, lyssna och föra dialog samt att omvärldsbevaka, ta sig tid att formulera och förpacka material på ett sätt som passar kanalen och bjuder in till interaktion. Som myndighet är vi dessutom skyldiga att hålla våra kanaler under uppsikt, svara på inkommande frågor och ta bort eventuellt olagligt material.
  • Är närmsta chef och berörda personer informerade eller involverade i arbetet?
  • Finns rutiner för hur arkivering, eventuella frågor eller kommentarer ska övervakas och besvaras? 
  • Finns rutiner för hur olagligt eller oönskat material ska hanteras? 
  • Är tydliga mål och rutiner för utvärdering framtagna?

Rekommendationer för kontobeskrivning, namn och profilbild

Så når du din målgrupp 

Att skapa innehåll som är relevant och som målgruppen vill engagera sig i, är centralt inom sociala medier. Allt du producerar bör väcka en fråga, en tanke, en känsla eller ett behov. Vill du bara arbeta med envägskommunikation och använda kanalerna som "anslagstavlor", är sociala medier inte rätt väg att gå. Därför är det viktigt att våga välja att rikta innehållet till en specifik grupp av människor. I vissa kanaler, så som i en blogg, gör du det genom att välja en inriktning och målgrupp för hela kontot, och prioritera bort andra. Till exempel inom ett visst forskningsområde. I andra kanaler, så som Facebook, är själva sidan mindre viktig, där handlar det om att rikta varje inlägg rätt, genom att exempelvis annonsera det mot en eller flera grupper. 

Att jobba mot specifika målgrupper gör det dessutom enklare att sätta upp konkreta och mätbara mål med din kommunikation.

Utvärdering och omvärldsbevakning

Algoritmerna styr

Sociala medier styrs till stor del av algoritmerna för den specifika kanalen. Algoritmerna förändras ständigt, vilket ställer krav på att snabbt anpassa sig till nya förutsättningar. Läs mer om hur du håller dig uppdaterad om respektive kanals algoritmer, utveckling och nyheter:

Tips för de olika kanalerna

Skydda ditt konto

Tips för att minimera risken att obehöriga kommer åt ditt konto:

  • Sätt ett säkert lösenord. Genom att sätta ihop ett antal slumpmässigt utvalda, gärna ovanliga, ord till en mening skapar du ett lösenord som är enkelt för en människa att minnas, men svårt för datorer att knäcka. Undvik att basera lösenord på uppgifter som går att hitta via dina profiler i sociala medier, via offentliga register (så som namn på husdjur, släktingar, födelsedagar). Det är viktigt att orden inte har med varandra att göra, och att de inte går att koppla till verksamheten/universitetet.
  • Byt lösenord regelbundet, en till fyra gånger om året. Använd aldrig samma lösenord på flera ställen. 
  • Undvik enkla misstag som att mejla ut lösenord till en större grupp medarbetare.
  • Använd tvåfaktorsautentisering. Det kan se ut på lite olika sätt men det vanligaste är att du utöver det vanliga lösenordet också får en sms-kod när du till exempel ska logga in från en ny enhet. Du kan enkelt slå på tvåstegsautentisering även på ett befintligt konto, genom att gå in under kanalens säkerhetsinställningar och aktivera det. 
  • Koppla kontot till en gemensam e-postadress om det är möjligt. De flesta kanaler erbjuder tyvärr endast åtkomst till företagssidan via ditt privata konto och då blir det per automatik din privata epost som ger dig tillgång, men där det är möjligt bör du använda en funktionsadress istället för en individuell adress. 
  • Minimera antalet administratörer. Ge inte fler medarbetare än nödvändigt tillgång till verksamhetens konto. Ha alltid en eller två administratörer – med full behörighet och tillgång till sidans alla funktioner, och gör övriga medarbetare till redaktörer eller motsvarande i om den typen av uppdelning finns.
  • Kom ihåg att ta bort medarbetare som inte längre ska arbeta med kontot.

Källa: Sveriges Radios handbok för sociala medier

Om problemet med att någon obehörig tagit över kontot ändå uppstår finns oftast ett par olika tillvägagångssätt för att byta lösenord och på så sätt ta sig in på kontot igen. De flesta kanaler har också kontaktuppgifter eller formulär som du ska använda dig av för att anmäla om ett konto blivit kapat, och på så vis få kontot nerstängt. 

Länkar till de olika kanalernas säkerhetsinformation hittar du på sidan Tips för de olika kanalerna

Bild och film

För att sticka ut i flödet och fånga ögat så måste ditt innehåll vara lättillgängligt och tydligt – det ska gå snabbt och enkelt att uppfatta (och reagera på) budskapet. All kommunikation i sociala medier blir därmed mer effektiv om du arbetar med bild och/eller rörligt innehåll. 

Inspiration, guider och trendspaning 

Meltwater har bloggar, guider, rapporter och gratis webinars om sociala medier och digital marknadsföring:

Meltwater.com

Byrån Digitalsnack erbjuder utbildningar men delar också med sig av trender och tips via sin blogg och podd:

Social by Default diskuterar det senaste inom sociala medier:

Svenskarna och Internet är en årlig studie från IIS (Internetstiftelsen i Sverige) om svenskarnas internetvanor, som även kartlägger hur vi använder sociala medier:

Rapporten Svenskarna och Internet 2023

Social Media Today är en annan sajt som håller dig uppdaterad kring de senaste nyheterna:

socialmediatoday.com

Linda Björck är expert på LinkedIn och driver företaget Smartbizz. Via sajten nedan hittar du bland annat utbildningar, gratis webinars, guider och en blogg med fokus på LinkedIn. Ett annat tips är att prenumerera på hennes nyhetsbrev.

smartbizz.se

Alexandra Bylund driver Social Media Academy och erbjuder massor av guider och utbildningar inom sociala medier. Hon arrangerar dessutom gratis webinars löpande. Håll dig uppdaterad via hennes nyhetsbrev. 

socialmediaacademy.se

Storykits blogg uppdateras löpande med tips, inspiration och guider inom sociala medier:

blog.storykit.io

Guider för sociala medier

I Sveriges Radios handbok för sociala medier får du tips kring hur du skapar redaktionella strategier, hanterar kritik och stormar, skapar dialog samt hur du kan paketera ditt innehåll med bild, film och länkar: 

Sveriges Radios handbok för sociala medier

Spridningsboken, som görs av filmbyrån Populate, riktar sig till dig som använder film i ditt kommunikationsarbete och tipsar om hur du bäst paketerar och distribuerar din film så att den har större chans att få visningar.

Spridningsboken via populate.se

Lunds universitet i sociala medier

Lunds universitet har universitetsövergripande konton i nedanstående kanaler. Inom universitetet finns många fler konton, kontakta din närmsta kommunikatör om du har frågor.

Facebook

Twitter

Instagram

LinkedIn

Youtube

Läs om syfte, mål och kontaktpersoner för dessa kanaler i nedanstående matris:

Gå till Bild- och mediebanken för att ladda ner Sammanställning över universitetsövergripande kanaler i sociala medier

Kontakt

Kontakta din närmsta kommunikatör för att diskutera om, och i så fall hur, du kan använda sociala medier i din verksamhet.

Kontakta en kommunikatör

För frågor om innehållet på dessa sidor:

Anna Johnsson
Kommunikatör
Sektionen Kommunikation
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (anna_v[dot]johnsson[at]kommunikation[dot]lu[dot]se)
+46 46 222 70 21