Arbetstid för lärare
Här kan du läsa om arbetstid för lärare.
Innehåll på sidan:
- Årsarbetstid
- Personalplanen: Arbetsuppgifternas fördelning
- Kvälls- och helgundervisning
- Arbete utöver fastställd personalplan
Årsarbetstid
Du som är lärare har årsarbetstid, enligt Arbetstidsavtal för lärare.
Årsarbetstid innebär att den faktiska arbetstiden per vecka kan variera över året, även om det finns en strävan om att ha en så jämn fördelning som möjligt. Det finns ingen fastställd arbetstid som du ska arbeta per dag, per vecka eller månad och inte heller begränsningar när arbetet ska utföras. Detta skiljer sig från flextid som de som inte är lärare vid universitet i normalfallet arbetar utifrån.
Det som är reglerat är att arbetstiden är begränsad till ett totalt antal arbetstimmar per kalenderår och att arbetsuppgifterna ska fördelas och planeras för året eller för en planeringsperiod på maximalt 3 år.
Årsarbetstiden ska varje år fördelas på de huvudsakliga arbetsuppgifter som en lärare normalt har, så att läraren har en bra arbetsbelastning och verksamheten kan uppfylla kraven på god forskning och utbildning.
Vem räknas som lärare?
Lärare är du, enligt Anställningsordning för Lunds universitet, om du är anställd som
- professor och gästprofessor
- adjungerad professor
- universitetslektor
- adjungerad universitetslektor
- biträdande universitetslektor
- postdoktor
- universitetsadjunkt
- adjungerad universitetsadjunkt
Även amanuens (som undervisar), klinisk assistent samt doktorander har årsarbetstid.
Om du har en annan befattning än ovanstående så omfattas du i normalfallet av flextidsavtalet.
Läs mer om flextid för teknisk och administrativ personal | Medarbetarwebben
Total årsarbetstid för lärare
Din totala årsarbetstid som lärare är, vid heltidsanställning och helårsanställning:
- 1 756 timmar för arbetstagare med 28 semesterdagar
(till och med det år du fyller 29 år) - 1 732 timmar för arbetstagare med 31 semesterdagar
(från och med det år du fyller 30 år) - 1 700 timmar för arbetstagare med 35 semesterdagar
(från och med det år du fyller 40 år).
Arbetsuppgifter
Alla arbetsuppgifter som en lärare kan ha ska ingå i årsarbetstiden. Om du får andra uppdrag som till exempel prefekt, studierektor och liknande regleras den arbetstiden utanför din tid som lärare. Uppdraget och dess omfattning i tid regleras i en skriftlig överenskommelse. Det innebär att det är den kvarvarande tiden som ska personalplaneras till utbildning, forskning/konstnärligt utvecklingsarbete, kompetensutveckling och administration.
Vid tjänstledighet, sjukdom, outtagen semester och liknande ska den totala årsarbetstiden justeras.
Exempel:
- Har du 1 700 timmar som årsarbetstid och är sjuk 5 dagar, ska 40 timmar tas bort från din årsarbetstid innevarande år (och din arbetstid det året blir 1 660 timmar). Om du däremot vill spara 5 semesterdagar för år 1 och använda dem år 2, läggs 40 timmar till på år 1 och de 40 timmarna dras av från årsarbetstiden när du tar ut dem år 2.
- Har du 1 700 timmar som årsarbetstid och får ett uppdrag motsvarande 150 timmar ska din personalplan bara omfatta 1 550 timmar.
Närvaro på arbetsplatsen
Du som lärare ska vara på arbetsplatsen i den omfattning verksamheten och arbetsuppgifterna kräver. Det kan röra sig om undervisning men också om möten med arbetsgrupper, avdelningen eller liknande.
När du inte är på arbetsplatsen ska du gå att nå på din bostadsadress. Är du någon annanstans när du arbetar ska du anmäla det till din prefekt. Det är viktigt både för oförutsedda behov i verksamheten och för att försäkringar ska gälla om du skulle råka ut för något under arbetstiden.
Personalplan: Arbetsuppgifternas fördelning
Din chef ska tillsammans med dig planera fördelningen av arbetsuppgifter och arbetstid för det kommande kalenderåret. Planeringen ska redovisas i en personalplan. Personalplanen ska som minst omfatta ett år, och kan omfatta en planeringsperiod om 3 år.
Målet med personalplanen
Målet med personalplanen är att det ska finnas en balans mellan en lärares olika normalt förekommande arbetsuppgifter och årsarbetstidens fördelning över kalenderåret.
Fördelningen av dina arbetsuppgifter och omfattningen varierar beroende på bland annat arbetsuppgifternas karaktär och svårighetsgrad. Hur mycket tid som tilldelas till de olika undervisningsuppgifterna kan skilja sig åt, och det finns olika rutiner vid institutionerna för vilken tidstilldelnings som i normalfallet ges för olika undervisningsuppgifter. Tidstilldelningen kan variera för olika kurser, undervisningsuppgifter eller undervisningsmoment och vara olika för olika lärare.
Omständigheter som kan påverka bedömningen kan till exempel vara hur många gånger kursen har genomförts av dig, behov av förändring och utveckling av kursens innehåll, behov av inläsningstid med mera.
Ska tas fram i god tid innan årsskiftet
Personalplanen för nästkommaden kalenderår ska tas fram i god tid innan årsskiftet. Det innebär att din personalplan som senast bör vara upprättad i början av december för att kunna fastställas innan årsskiftet. Du ska alltid ha ett eget exemplar av din personalplan, antingen i digital form eller i en fysisk form. Arbetstagarorganisationerna ska informeras av om när fakultetens samtliga personalplaner är upprättade.
Personalplanen består i huvudsak av de delar som utgör grunden för årsarbetstiden för lärare:
- undervisning
- forskning/konstnärligt utvecklingsarbete
- kompetensutveckling
- administration.
Hur mycket tid som läggs på de olika delarna beror på vilken anställning du har, fakultetens och institutionens verksamhetsmål samt utbildnings- och forskningsuppdrag. Uppdrag som till exempel studierektor eller styrelseledamot ingår inte i den tid som fördelas i personalplanen.
Riktlinjer för arbetsuppgifternas fördelning
Professor, gästprofessor och adjungerad professor
Du som är professor ägnar normalt den största delen av den del av din årsarbetstid som planeras i personalplanen åt forskning och åt att delta i utbildning och handledning av forskarstuderande. Du bör även delta i undervisning inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Universitetslektor
Du som är universitetslektor ägnar dig normalt åt både utbildning och forskning. Den del av din årsarbetstid som planeras i personalplanen och som används för utbildning ska normalt uppgå till i genomsnitt högst 70 procent för planeringsperioden. Du ska också ges tid för forskning och kompetensutveckling.
Universitetsadjunkt
Du som är universitetsadjunkt ska normalt ägna den största delen av din årsarbetstid som planeras i personalplanen åt utbildning. Den del av årsarbetstiden som används för utbildning ska normalt uppgå till i genomsnitt högst 80 procent för planeringsperioden. Du ska också ges tid för kompetensutveckling där forskarutbildning kan ingå där det är relevant.
Postdoktor och biträdande universitetslektor
Du som är postdoktor eller biträdande universitetslektor ägnar den största delen av din årsarbetstid som planeras i personalplanen åt forskning.
Du ska normalt ges möjlighet till högskolepedagogisk utbildning samt till att vara verksam inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Detta för att du ska kunna meritera dig för anställning som universitetslektor.
Kvälls- och helgundervisning
Lärare, undantaget professorer, som har kvällsundervisning efter klockan 18.00 samt undervisning på lördagar och söndagar får lönetillägg (även kallat obekvämtillägg). Detta enligt gällande lokalt avtal om arvoden för timundervisning samt för kvälls- och helgundervisning.
Om detta är aktuellt för dig och din undervisning söker du om detta i Primula i anslutning till arbetet utförts.
Professorer får enligt Lunds universitets lokala professorsavtal inte obekvämtillägg.
Arbete utöver fastställd personalplan
Mertid eller övertid ska normalt inte förekomma för lärare. För att du ska kunna få mertid eller övertid ska din chef ha beordrat arbetsinsatsen i förväg eller godkänna den i efterhand. Prata alltid med din chef, så att det inte uppstår några missförstånd om arbetstiden.
Dokumentera och omfördela
Om du behöver utföra arbetsuppgifter som inte varit planerade i din personalplan och som inte ryms inom ramen för din årsarbetstid ska du skriva ner när du utfört arbetet och hur lång tid det tagit. Du och din chef ska i första hand försöka göra en omfördelning av arbetsuppgifterna under resten av kalenderåret så att de arbetsuppgifterna ryms inom ramen för din årsarbetstid. Det kan betyda att sedan tidigare planerade arbetsuppgifter behöver tas bort eller flyttas till ett annat år. Det kan också betyda att ambitionsnivån och tilldelad tid för planerade arbetsuppgifter behöver justeras.
Är detta inte möjligt uppstår en övertids- eller mertidssituation. Då behöver du och din chef komma överens om hur tiden ska regleras, antingen som kompensationsledighet eller genom utbetalning av övertids- eller mertidsersättning.
Följ upp i slutet av året
Det är viktigt att ni gör uppföljningen i slutet av det kalenderår som du gjort arbetsuppgifterna, det är först i slutet av året som ni kan se hur årsarbetstiden har påverkats. Det kan bara bli övertid- och mertid för det fall att du arbetat mer än det totala antal timmar som anges i din personalplan efter eventuell omfördelning.
Det innebär att du ska ha utfört alla de arbetsuppgifter och arbetat all den tilldelade tiden som varit planerade för kalenderåret och därutöver fått ytterligare undervisningsuppgifter tilldelade till dig som då inte ryms inom din årsarbetstid.
Om det finns arbetsuppgifter som inte hunnits med under året på grund av t.ex. ytterligare undervisningsuppgifter ska dessa arbetsuppgifter flyttas till nästkommande personalplan eller till den uppdaterade personalplanen. Arbetstiden som då frigjorts är en del av den omfördelning som i första hand ska göras i syfte att mertid och övertid ej ska förekomma.
Det är därför viktigt att i slutet av kalenderåret, och i samband med att nästkommande personalplan tas fram att du och din chef gör en uppföljning av vilka arbetsuppgifter som ej hunnits med och en uppföljning om all den tilldelade tiden har nyttjats på det sätt som personalplaneringen angav.
Beslut om hur mertid och övertid ska kompenseras görs vid årsbokslutet
Om det efter avstämningar och omfördelning finns mertid eller övertid ska detta regleras i samband med årsbokslutet. Om du ska ta ut kompensationsledighet behöver personalplanen för kommande kalenderåret ta höjd för detta och justeras.
Om du och din chef kommer överens om att mertids- eller övertidsersättning ska betalas ut, måste du registrera tiden i Primula samma kalenderår som arbetet utförts. Rekommendationen är att lärare och chef bör komma överens om när i tid som de tillkommande arbetsuppgifterna faktiskt medförde mertid/övertid och att läraren rapporterar utifrån denna dokumentation.
Ingen mertids- eller övertidsersättning betalas ut för
- forskning,
- forskarutbildning,
- kompetensutveckling och eget konstnärligt utvecklingsarbete som du som lärare själv förfogar över.
Särskilt avseende mertid och övertid för doktorander, amanuenser och kliniska assistenter och professorer
Doktorander, amanuenser och kliniska assistenter kan inte beordras arbete på övertid.
Professorer får enligt Lunds universitet lokala professorsavtal inte mertidstillägg eller ersättning för övertidstjänstgöring.
Kontakt
Kontakta din närmaste chef eller din verksamhets HR-funktion om du har frågor om din anställning eller din verksamhets rutiner i HR-frågor.
Är du timavlönad och har en kort tillfällig anställning?
För att få ut din lön ska du
- registrera din arbetstid i Primula senast under den första kalenderveckan i månaden efter att du fullgjort din arbetstid,
- registrera arbetstiden på den dag som du, efter överenskommelse, har fullgjort arbetstiden,
- skicka in varje månads arbetade timmar samlat för varje månad.