Byte av telefonitjänst 2026
Lunds universitet genomför nu ett operatörsbyte av telefonitjänster. Det gamla avtalet upphör i mars 2026, och ny leverantör är Telia. I och med det nya avtalet kommer förändringar att ske.
De fasta telefonerna, Avaya, kommer att avvecklas. Ditt fastnätsnummer (046-222 xx xx) kommer att följa med till Telia.
Sidan uppdateras löpande – återkom gärna regelbundet för mer information och instruktioner.
Översiktlig tidplan
- KLART. November. De nya abonnemangstyperna publiceras på denna sida.
- November till 23 januari 2026. Kvalitetssäkring av abonnemang.
- 9 februari–10 mars 2026. Frysperiod i projektet. Inga ändringar i abonnemang får göras.
- Slutet av februari 2026. Utskick av sim-kort.
- 10–11 mars 2026. Operatörs- och systembyte.
Bra att veta inför bytet
Din möjlighet att använda den fasta telefonen kommer att upphöra och du kommer därför inte längre kunna använda din nuvarande fasta telefon (bordstelefonen).
Om du inte har en tjänstemobil kommer du istället att använda Softphone. Det är ett webbaserat telefonigränssnitt som gör det möjligt att ringa och ta emot samtal direkt via datorn.
Mer information och detaljerade instruktioner om hur du kommer igång med Softphone kommer innan operatörsbytet.
Det finns sammanhang på universitetet där det verkligen måste finnas en fast telefon:
- Samtalsrum och liknande. Här kommer det att finnas en typ av bordstelefon som bygger på mobiltelefoni. Rekommenderas inte som kontorstelefon.
- Vissa typer av labb. I ett begränsat antal laboratorier där det inte går att ha enheter med ”radio” i, finns det en möjlighet att ha telefoner som bygger på IP-telefoni.
Abonnemangstyper
Överblick abonnemangstyper
| Abonnemang | Om tjänsten | Passar dig som är … |
| Standard | Exempel på funktioner:
| anställd, har mobiltelefon och vill ta emot alla samtal i mobilen |
| Fristående mobil |
| anknuten till men inte anställd vid universitetet |
| Softphone | Exempel på funktioner:
| anställd, behöver inte mobiltelefon utan ringer samtal via webbläsare i datorn |
| IP-telefoni |
Det går inte att logga in på gruppnummer med en IP-telefon. | IP-telefoner får endast användas i särskilda fall, se beskrivning om tjänsten nedan. |
Detaljer abonnemangstyper
Du får både ett fastnätsnummer och ett mobilnummer. Båda numren kopplas till din mobiltelefon, så att du kan vara nåbar var du än är och använda växelfunktioner direkt i mobilen.
Hårdvarukrav
Mobiltelefon
Appar/verktyg
Telia Touchpoint Plus mobilapp
Detta paket innehåller bara ett mobilabonnemang. Det är inte kopplat till någon växel och har inga växelfunktioner.
Hårdvarukrav
Mobiltelefon.
Appar/verktyg
Inget, endast en mobil.
Detta paket innehåller bara ett fastnätsnummer. Du ringer och tar emot samtal via ett program i webbläsaren – ungefär som ett telefonsamtal via en webbsida. Du behöver alltså inte en vanlig telefon, utan använder datorn och ett headset.
Hårdvarukrav
Dator
Appar/verktyg
Webbverktyget ConnectMe.
Om tjänsten
Denna tjänst ger dig ett fastnätsnummer med växelfunktion. För att använda tjänsten krävs en särskild IP-telefon (modell Snom) som kopplas med nätverkskabel till Lunds universitets nätverk.
När passar IP-telefon?
IP-telefoner ska endast användas i särskilda fall, till exempel i miljöer där trådlös kommunikation inte är tillåten, som laboratorier, men det av säkerhetsskäl är viktigt att kunna ringa ut.
Antalet IP-telefoner är begränsat och måste godkännas för varje enskilt fall, för att undvika upphandling på grund av högt ordervärde.
Observera: Det går inte att logga in på gruppnummer med en IP-telefon.
Vi har behövt göra några val för att kunna genomföra bytet till Telia på ett bra sätt. Därför erbjuder vi just nu ett mindre antal tjänstepaket. När bytet är klart kommer det att finnas fler alternativ.
De paket vi har tagit bort för tillfället är:
- Fast användare i Teams. Ett paket där man ringer och tar emot samtal direkt i programmet Teams, utan att använda en vanlig telefon.
- Standard +. Ett paket där man har ett fast telefonnummer kopplat till Teams, och dessutom ett separat mobilnummer för sin tjänstetelefon.
Några få personer använder i dag Teams för att ringa. De kommer att få liknande lösningar via Telia.
För dig som chef
Från november och fram till och med 23 januari 2026 kommer ett arbete genomföras för att kvalitetssäkra abonnemangen på Lunds universitet. Har medarbetarna rätt abonnemang? Ett utskick till kanslichefer, sektionschefer och motsvarande med instruktioner skickas ut per e-post i början av november.
Redan nu går det bra att kontrollera abonnemangen genom tjänsten Luted. Abonnemang märkta CHANGE eller MISSING kommer inte att flyttas till Telia den 10–11 mars, eftersom korrekt information saknas.
Läs mer om Luted här (IT-webben; logga in med LU-konto)
| Abonnemangstyp | Pris SEK/månad |
| Standard inkl 100 GB data | 244 |
| Standard obegränsad data | 294 |
| Standard + inkl 100 GB data | 244 |
| Standard + obegränsad data | 294 |
| Softphone | 145 |
| Fast användare i Teams | 145 |
| IP-telefon | 350 |
| Fast mobiltelefon | ej definierat |
| Fristående mobil inkl 100 GB data | 150 |
| IoT telematik inkl 5 GB | 55 |
| Extra sim-kort * | 99 |
| Klockabonnemang | 29 |
*) I alla abonnemang ingår ett huvud-simkort och 2 extra-sim. Därefter kostar varje nytt sim-kort 99 kr/styck/månad.
| Bredband | Pris SEK/månad |
| Mobilt bredband 10 GB | 79 |
| Mobilt bredband 50 GB | 139 |
| Mobilt bredband 100 GB | 199 |
| Mobilt bredband obegränsad | 299 |
Bakgrund: Detta har hänt
Hösten 2024 arbetade universitetet med datakvalitet på telefonin. Fokus låg på:
Stod rätt person på abonnemanget?
- Fanns det abonnemang som inte användes och som kunde avslutas?
- Fanns det personer som slutat men där abonnemangen fortfarande låg aktiva
- Konterades kostnaderna mot rätt kostnadsställen eller skulle dessa justeras
Resultatet efter detta arbete var att cirka åttahundra abonnemang avslutades, vilket blev en besparing för Lunds universitet och ett viktigt arbete inför upphandlingen.
En upphandling kring ny telefonilösning för Lunds universitet slutfördes i juni 2025. Det gamla avtalet avslutas 31 mars 2026. Ny leverantör är Telia.
I dag äger universitetet servrar, system och licenser för telefoni. I det nya avtalet köps detta som en tjänst. Det innebär att operatör (Tele2), växelsystem Avaya (växel) och hänvisning (Trio) kommer att ersättas av en enda leverantör, Telia. På det här sättet uppgraderas universitetets telefoni till modern teknik, och vi sparar också pengar.
Kontakt
LU Servicedesk
+ 46 46 222 90 00
Servicedesk [at] lu [dot] se (Servicedesk[at]lu[dot]se)
support.lu.se – Efter 1 december 2025 supportcenter.lu.se
Televäxeln
Telefon: +46 46 222 00 00
Öppettider
Vardagar kl 8-16.30