Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Annonser

Goda exempel, tips och obligatoriska element på annonser för tryck.

Annonser med Lunds universitet som avsändare ska produceras enligt den grafiska profilen och de regler och anvisningar som finns i manualen samt på dessa sidor, med hjälp av framtagna mallar.

Mallar i InDesign (inklusive layoutexempel) för annonsformaten 90×60 mm, 90×250 mm, liggande A5 samt stående A4 finns för nedladdning i Bild- och mediebanken.

Gå till Bild- och mediebanken för att ladda ner annonsmallar (logga in med Lucat-ID)

Goda exempel

Bildspel – se fler exempel på annonser i olika storlekar, både skarpa versioner och några dummy-exempel:

Ladda ner exempel annonser (PDF, 3 MB, ny flik)

Obligatoriska element 

  • Rubrik i Adobe Garamond Semibold, med streck under. Rubrik och streck ska om möjligt vara i brons – svart, mörkgrå eller vit är tillåtet, beroende på sammanhang.
  • Vit ram, 5 millimeter (gäller A5 och större, mindre storlekar har 3–4 millimeter ram).
  • Svart 0,3 punkter ram på icke utfallande annonser (för att synliggöra den vita ramen). 
  • Huvudlogotyp ska företrädesvis ligga i nedre högra hörnet. Annan placering är tillåten om layouten kräver. Sublogotyp ska alltid placeras till vänster. Undvik centrerad uppställning.
  • Använd mallarna som finns att hämta i Bild- och Mediebanken för att säkerställa korrekta placeringar, format och färger.

Allmänna tips

  • En bra annons kommunicerar ett huvudbudskap. Försök inte säga allt i en annons.
  • Fundera över vad som är det mest intressanta och målgruppsrelevanta du har att berätta och bygg annonsen kring det. Lägg tid på texten så att den blir välskriven och målgruppsanpassad.
  • Ha en tydlig idé (och kommunicera denna) om vad du vill att målgruppen ska göra när de sett annonsen – anmäla sig till ett event, gå in på en webbplats, ansöka till en utbildning etc.
  • Välj inte för små format. Är budgeten begränsad är det ofta bättre att prioritera ett införande av en större annons än flera införanden av en liten annons.
  • Det kan ibland vara värt att (i de tidningar det är möjligt) betala lite extra för att få exakt den placering du vill ha, så kallad ”begärd placering”.

Praktiska tips

  • Behöver du ändra format? Var då vaksam på att annonsen får de rätta proportionerna.
  • Kontrollera att du har rätt tekniska specifikationer för den aktuella tidningen. Upplösning och färgmättnad kan variera mycket mellan till exempel magasin och dagstidningar. 
  • Kontakta tidningen för relevant information.

Länkar vidare

Ska du annonsera ut en ledig anställning? För platsannonser gäller särskilda regler:

Läs mer om universitetets upphandlade byrå Timecut

Är du ute efter exempel på digitala annonser?
<Gå till sidan Digitala annonser>

För information om hur du går tillväga för att ta fram din annons: 

Gå till sidan producera annonser

Sidansvarig:

Kontakt

Sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21

Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16

Telefon: 046-222 00 00 (växel)
Postadress: Box 117, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND

Webbplatsansvarig: medarbetarwebben [at] lu [dot] se
Om den här webbplatsen