Ny kris- och beredskapsplan

Skylt om återsamlingsplats på Botan.

Universitetsstyrelsen har fattat beslut om en ny kris- och beredskapsplan som ska gälla från den 15 maj. Den utgår från MSB:s (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) princip om att en verksamhet även under en kris, så långt det är möjligt, bedrivs på ordinarie sätt. Beslutet innebär att alla fakulteter behöver se över sina befintliga krisorganisationer och planer så de stämmer överens med den nya planen.

Den nya kris- och beredskapsplanen beskriver hur universitetet ska hantera kriser och allvarliga händelser. Det handlar bland annat om att en krisorganisation finns på plats som är bemannad med på förhand utsedda och utbildade nyckelfunktioner samt att det finns nödvändiga rutiner. Planen kompletteras med stödmaterial till ansvariga i fakultetsledningar eller motsvarande, där exempelvis instruktioner och checklistor finns.

Den nya kris- och beredskapsplanen utgår från MSB:s principer som är ansvarsprincipen, närhetsprincipen och likhetsprincipen. De kan förklaras så här:

Ansvarsprincipen – innebär att den som har ansvar för en verksamhet under normala förhållanden har motsvarande ansvar även under en kris.

Närhetsprincipen – betyder att en kris i första hand ska hanteras där den inträffar och av dem som är närmast berörda och ansvariga. Utgångsläget är att det i första hand är den drabbade verksamheten som ansvarar för att leda krishanteringen. Om lokala resurser inte räcker till ges centralt stöd. Ansvaret för en krisledning kan successivt förskjutas uppåt i linjen.

Likhetsprincipen – innebär att en verksamhets organisation och lokalisering under krishanteringen så långt som möjligt ska vara densamma som under normala förhållanden och fungera på liknande vis.

Lunds universitet ska ha en central krisledning på rektorsnivå och som stöd till denna ska det finnas centralt krisledningsstöd. Fakulteterna ansvarar för sin egen krisberedskap och varje fakultet behöver nu upprätta eller se över sina befintliga lokala krisorganisationer så att de följer den ordinarie ledningsstrukturen.

För fakulteterna innebär det också att de behöver upprätta egna kris- och beredskapsplaner eller uppdatera sin befintliga plan så att den stämmer överens med denna nya övergripande kris- och beredskapsplan.

Rektor är ytterst ansvarig för universitetets krishanteringsarbete och ansvarar för krishantering på central krisledningsnivå. Chefer med verksamhetsansvar ansvarar för sin verksamhet även vid händelse av kris.

Mer information och stödmaterial för fakulteterna kommer att skickas ut till fakultetsledningarna.