Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Konditionen förbättrades redan efter cykelpendling i sex veckor

Foto taget uppifrån. Bilden visar en lång cykelväg omgiven av skog och en kvinna som cyklar längs den.
Tove Smeds cyklar till och från jobbet under sex veckors tid. Foto: Åsa Hansdotter

Under sex veckor i september och oktober deltog tjugo av universitetets medarbetare som testcyklister på supercykelvägen mellan Södra Sandby och Lund. Resultatet var över förväntan och de flesta av de testcyklister som inte hade cykelpendlat innan förbättrade bland annat sin kondition och sömn.

Funderar du på att börja cykla till arbetet i vår? Då kan du inspireras av ett projekt som genomfördes i höstas vid bland annat Lunds universitet. 

Projektet var en del av det större projektet Green Mobility Shift och Case supercykelvägar som drivs av Innovation Skåne och Region Skåne. Syftet var att uppmuntra universitetets medarbetare att ta cykeln till arbetet och att samtidigt få mer kunskap om hur vi kan stötta medarbetarna till mer hållbara resvanor.

I projektet deltog studenter, forskare och verksamhetsutvecklare vid universitetet i ett samarbete. Två studenter vid fysioterapiprogrammet genomförde konditionstester med mera och resultatet kommer att användas i deras kandidatuppsats senare i år. Dessutom har Anne Sundén från forskargruppen ”Människan i rörelse” genomfört fokusgruppsintervjuer för att få en djupare förståelse av deltagarnas erfarenheter av att cykelpendla till arbetet och vilka behov och tankar de hade kring att fortsätta cykelpendla efter testperioden. 

Kondition och sömn förbättrades

I projektet deltog både vana cykelpendlare och de som aldrig hade cykelpendlat tidigare, och som också i många fall inte hade varit så fysiskt aktiva innan. De flesta testcyklister berättade efteråt om att de hade upplevt cyklingen som en positiv erfarenhet och lyfte ofta fram hur skönt det var med närheten till naturen och att vistas utomhus varje dag.

Supercykelvägen mellan Södra Sandby och Lund ligger till stora delar på Hardebergaspåret, en cykelbana som anlades på 1960-talet på ett tidigare järnvägspår. Den går en bit från bilvägen mellan Lund och Södra Sandby, vilket gör att naturen känns nära på ett annat sätt än för många andra cykelleder. 

Att konditionen och sömnen förbättrades redan efter sex veckor, och att det även gällde för de testcyklister som fick låna en elcykel, var kanske det som överraskade mest. Forskaren Jenny Älmqvist Nae berättar att när projektet startade hade hon inte trott att cykelpendling tur och retur cirka två mil per dag, tre gånger per vecka under sex veckor skulle ge signifikanta förändringar på kondition och sömn, framför allt inte för de personerna som cykelpendlade med elcykel. 

– Jag trodde att det skulle krävas antingen en lite större träningsmängd eller en längre träningsperiod för att få dessa effekter. Detta är mycket positivt eftersom det visar att all rörelse räknas och att du på relativt kort tid kan nå positiva förändringar om du har en låg aktivitetsnivå sedan tidigare.

För att minska riskerna för vissa folksjukdomar och en för tidig död rekommenderas att en frisk, vuxen person (18–64 år) utför fysisk aktivitet med en måttlig intensitet 150 till 300 minuter per vecka samt minskar sitt stillasittande 

– Eftersom många i dag har ett stillasittande arbete är cykelpendling till och från jobbet ett bra sätt att få in rörelse i vardagen, säger Jenny Älmqvist Nae. 

De erfarenheter som cykelpendlarna delade med sig vid fokusgruppsintervjuerna kommer att ligga till grund för planeringen av fortsatta studier. Forskargruppen tittar nu på hur de kan gå vidare och hoppas kunna genomföra ett större projekt som undersöker eventuella skillnader i hälsoeffekter och välmående mellan cykelpendling med vanlig cykel och cykelpendling med elcykel. 

Tips till nya cykelpendlare

Innan testcyklisterna började cykelpendla i höstas fick de möjlighet att lyssna och ställa frågor till två erfarna cykelpendlare som också deltog i projektet. Här fick de till exempel tips på utrustning som kan underlätta om vädret är kallt eller regnigt, och annat som kan vara bra att tänka på när man är ny cykelpendlare. 

Vill du få en känsla för hur testcyklisterna upplevde de sex veckorna de pendlade minst tre dagar i veckan på cykel mellan Södra Sandby och Lund, titta på den här filmen som Innovation Skåne har tagit fram. Här medverkar också medarbetare från ESS och TetraPak som också hade testcyklister ute på vägarna under förra året. 

Fler supercykelvägar på gång

I projektet deltog även Nina Nordh från LU Byggnad för att fånga upp testcyklisternas synpunkter på hur universitetets kan främja cykelpendling, liksom deras tankar om hur cykelpendlingen mellan Södra Sandby och Lund kan utvecklas ytterligare genom att till exempel trafikfarliga platser identifieras. 

– En viktig fråga för oss som arbetsgivare är att föra en dialog med Region Skåne som utvecklar konceptet supercykelvägar och Lunds kommun när det gäller utveckling av cykelinfrastrukturen så att det blir så trafiksäkert som möjligt. Det är något vi får möjlighet till genom det här projektet, liksom samverkansprojektet CoAction i Lund, säger Nina Nordh, projektledare vid LU Byggnad.

Under de närmaste åren pågår det ett arbete med att förbättra befintliga cykelstråk och skapa så kallade supercykelvägar från kringliggande orter runt Lund och andra större städer i Skåne. På så sätt vill man underlätta cykelpendling till arbete och studier. 

Läs mer om arbetet med supercykelvägar kring Lund: Supercykelvägar | Lunds kommun

Dessutom påpekade många av testcyklisterna att det behövs fler möjligheter att förvara sina cyklar säkert, liksom fler förvaringsmöjligheter för elcykelbatterier. Detta lyftes även fram av många medarbetare i hösten resvaneundersökning och är något som universitetet nu på olika sätt arbetar med för att försöka förbättra. 

Läs mer på Innovation Skånes sida: Green Mobility Shift

Läs LUM-artikeln: Satsar på att bli supercyklist på sex veckor | Medarbetarwebben.