Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Satsar på att bli supercyklist på sex veckor

Foto på kvinna som cyklar längs en asfalterad väg.
Tove Smeds testar under sex veckor att cykelpendla mellan Södra Sandby och Lund. Foto: Åsa Hansdotter

Kan sex veckors cykelpendling ­mellan Södra Sandby och Lund få LUM:s r­eporter att förvandlas från soffpotatis till supercyklist?

Jag och tjugo andra testcyklister började den sex veckor långa prövningen en måndag i september – en dag när regnet vräkte ner. Men trots den mindre charmiga väderleken vid starten har min tid som testcyklist mellan Södra Sandby och Lund gett mersmak. Det finns något magiskt i att tidiga morgnar trampa fram på Hardebergaspåret och känna lukten av nyklippt gräs, multnande löv och vissnande solrosor.

Foto av leende kvinna på cykel som står på en cykelväg och tittar bakåt in i kameran.
21 cyklister, alla ­anställda vid Lunds universitet, testar under sex veckor att cykelpendla mellan Södra Sandby och Lund. LUM:s reporter Tove Smeds är en av dem. Foto: Åsa Hansdotter

Pendlingsprojektet pågår i sex veckor. En grupp använder elcyklar, en trampar vanliga cyklar. När de sex veckorna gått ska en forskargrupp vid Lunds universitet, som leds av Eva Ekvall Hansson, ta reda på vad cykelpendlandet lett till. Har våra hälsovärden förbättrats och i så fall hur? Hur har blodvärden, blodtryck, midjemått och vikt med mera förändrats under de sex cykel­veckorna? ­Sover vi bättre och mer? Och vad kan få oss att fortsätta vara hälsosamma ”super­cyklister”? 

Foto av två kvinnor. En av dem står på en motionscykel och den andra vägleder genom att gå igenom uppgifter på ett papper.
Mimmi Carlsson vägleder Tove Smeds genom det inledande konditionstestet. Foto: Åsa Hansdotter

– Vi hoppas få svar på deltagarnas upp­levelse av att cykelpendla till arbetet, framför allt vad som behövs för att de ska fortsätta cykelpendla och vilka hinder de upplever finns för fortsatt cykelpendlande, säger Eva Ekvall Hansson, professor i fysioterapi, som leder forskningsprojektet.

Mer hållbar och aktiv mobilitet

Därför träffar jag inledningsvis Emma Tufvesson och Mimmi Carlsson som går termin fem på fysioterapiprogrammet. De ska skriva en kandidatuppsats där de under­söker effekten av sex veckors cykelpendling vad gäller syreupptagningsförmåga, sömn och BMI hos friska individer. Midjemått och vikt registreras och så får jag en logg som ska fyllas i dagligen. 

Foto av två skrattande kvinnor. En av dem mäter midjemåttet på den andra.
Tänk att ett midjemått kan vara så roligt! Emma Tufvesson på bilden genomför tillsammans med Mimmi Carlsson ett studentarbete inom ­fysioterapiprogrammet på projektet. Foto: Åsa Hansdotter

Supercykelvägar är ett befintligt koncept som arbetats fram av Region Skåne tillsammans med Trafikverket och flertalet kommuner. Syftet är att rusta upp starka pendlingscykelvägar till supercykelvägar. Ungefär hälften av alla Skånes invånare kan cykla till jobb eller studier på mindre än 30 minuter, men det är färre än en tiondel som gör det.  

Foto taget uppifrån. Bilden visar en lång cykelväg omgiven av skog och en kvinna som cyklar längs den.
Tove Smeds cyklar till och från jobbet under sex veckors tid. Foto: Åsa Hansdotter

  – Tanken är att en mer hållbar och aktiv mobilitet förbättrar folkhälsan samtidigt som det minskar både vårt bilberoende och vårt klimatavtryck. Det är bra för individen, regionen och samhället i stort helt enkelt, säger Vanja Wickman, innovationsledare och projektledare för Green Mobility Shift på Innovation Skåne. 

Foto av kvinna som sätter in ett elcykelbatteri i ett laddskåp.
Under projektet testar LU Byggnad, LTH och ­Akademiska hus låsbara batteriskåp för batterier till elcyklar. Foto: Åsa Hansdotter

I skrivande stund pågår projektet fortfarande. Kanske är det inbillning, men redan nu, efter fyra veckor, tycker jag att kläderna sitter lite lösare. Facit kommer när slutmätningarna görs framöver.

Supercykelvägar

Projektet är ett samarbete mellan Lunds universitet och Innovation Skåne, inom ramen för det större projektet Green Mobility Shift och Case supercykelvägar i samarbete med region Skåne, finansierat av Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak. Syftet är bland annat att uppmuntra medarbetare vid Lunds universitet att ta cykeln till arbetet och samtidigt få mer kunskap om vad som bäst stöttar för att uppnå hållbarare resvanor.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968.
Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda .
Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare. 

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English