Jag och tjugo andra testcyklister började den sex veckor långa prövningen en måndag i september – en dag när regnet vräkte ner. Men trots den mindre charmiga väderleken vid starten har min tid som testcyklist mellan Södra Sandby och Lund gett mersmak. Det finns något magiskt i att tidiga morgnar trampa fram på Hardebergaspåret och känna lukten av nyklippt gräs, multnande löv och vissnande solrosor.
Pendlingsprojektet pågår i sex veckor. En grupp använder elcyklar, en trampar vanliga cyklar. När de sex veckorna gått ska en forskargrupp vid Lunds universitet, som leds av Eva Ekvall Hansson, ta reda på vad cykelpendlandet lett till. Har våra hälsovärden förbättrats och i så fall hur? Hur har blodvärden, blodtryck, midjemått och vikt med mera förändrats under de sex cykelveckorna? Sover vi bättre och mer? Och vad kan få oss att fortsätta vara hälsosamma ”supercyklister”?
– Vi hoppas få svar på deltagarnas upplevelse av att cykelpendla till arbetet, framför allt vad som behövs för att de ska fortsätta cykelpendla och vilka hinder de upplever finns för fortsatt cykelpendlande, säger Eva Ekvall Hansson, professor i fysioterapi, som leder forskningsprojektet.
Mer hållbar och aktiv mobilitet
Därför träffar jag inledningsvis Emma Tufvesson och Mimmi Carlsson som går termin fem på fysioterapiprogrammet. De ska skriva en kandidatuppsats där de undersöker effekten av sex veckors cykelpendling vad gäller syreupptagningsförmåga, sömn och BMI hos friska individer. Midjemått och vikt registreras och så får jag en logg som ska fyllas i dagligen.
Supercykelvägar är ett befintligt koncept som arbetats fram av Region Skåne tillsammans med Trafikverket och flertalet kommuner. Syftet är att rusta upp starka pendlingscykelvägar till supercykelvägar. Ungefär hälften av alla Skånes invånare kan cykla till jobb eller studier på mindre än 30 minuter, men det är färre än en tiondel som gör det.
– Tanken är att en mer hållbar och aktiv mobilitet förbättrar folkhälsan samtidigt som det minskar både vårt bilberoende och vårt klimatavtryck. Det är bra för individen, regionen och samhället i stort helt enkelt, säger Vanja Wickman, innovationsledare och projektledare för Green Mobility Shift på Innovation Skåne.
I skrivande stund pågår projektet fortfarande. Kanske är det inbillning, men redan nu, efter fyra veckor, tycker jag att kläderna sitter lite lösare. Facit kommer när slutmätningarna görs framöver.