Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Inloggning med QR-kod införs för att underlätta för internationella användare

En person med händer på en mobiltelefon.

Inom kort ändras gränssnittet när du loggar in på de IT-tjänster som har stark autentisering. Alla användare kommer att mötas av ett delvis förändrat inloggningsflöde. Det kommer på ett bättre sätt stödja dels internationella Freja-användare, dels inloggningar på mobiltelefoner.

Vad kommer att vara nytt? 

  • Precis som tidigare anger du användarnamn och lösenord när du som användare ska logga in i IT-tjänster som kräver stark autentisering.
  • Det nya är att du därefter kommer att mötas av en QR-kod, om du loggar in via en dator. På en mobiltelefon får du upp en knapp: ”Starta Freja på denna enhet”. 

Varför görs förändringen? 

  • Förändring krävs tekniskt för att stödja de användare som använder internationellt Freja.
  • Det förändrade flödet ger en bättre användarupplevelse på mobiltelefoner.
  • Det ger också universitetet ytterligare skydd mot bedrägeriförsök.

Så här loggar du in i en IT-tjänst på din dator

Du går in på den IT-tjänst du vill använda (till exempel Lucat).

QR kod för freja på svenska
Så här kan QR-koden se ut.
  • Ange användarnamn och lösenord precis som tidigare.
  • En QR-kod visas i webbfönstret.
  • Skanna QR-koden med din mobil genom Freja-appen och godkänn.
  • Inloggningen slutförs och du kan använda IT-tjänsten.

Så här loggar du in i en IT-tjänst med webbläsaren på din mobiltelefon

Du går in på den IT-tjänst du vill använda (till exempel Lucat).

  • Ange användarnamn och lösenord precis som tidigare.
  • Tryck på knappen ”Starta Freja på denna enhet”.
  • Freja-appen öppnas och du godkänner identifieringen.
  • Gå tillbaka till webbläsaren.
  • Inloggningen slutförs och du kan använda IT-tjänsten.

Stöd för internationella användare av Freja

Ett förbättrat stöd för medarbetare utan svenskt person- eller samordningsnummer kommer att lanseras under hösten.

Medarbetare utan svenskt person- eller samordningsnummer kommer då kunna konfigurera Freja med hjälp av ett pass och därefter konfigurera en e-tjänstelegitimation i kontohanteringsportalen Passport - passport.lu.se.

Precis som för en medarbetare med svenskt personnummer så sker den initiala konfigurationen i Freja-appen i två steg:

  1. Du skapar en personlig e-legitimation och ”blippar” passet i Freja, så att du får Freja. Därefter sker en granskning ifrån Frejas sida. En stund senare får du ett besked via e-post om att informationen från passet har granskats och att den personliga e-legitimationen är klar att använda.
  2. Precis som för användare med svenskt personnummer genomför du därefter steget att skapa en e-tjänstelegitimation med hjälp av flödet i kontohanteringsportalen Passport.

Passet ska vara av den typ som har biometridata. Biometrisk information i ett pass är personliga, fysiska kännetecken som används för identifiering, till exempel ansiktsbild och fingeravtryck. Den lagras digitalt i passets chip för att öka säkerheten och förhindra identitetsfusk.


Obs! Om du redan nu är i gång med stark autentisering och använder en autentiseringsapp, som Google Authenticator, kan du lugnt forsätta med det.


Stark autentisering

Mer om Freja

Freja är den enda e-legitimationen som är statligt godkänd för användare från 167 länder.

Länder Freja har stöd för: Frejaeid.com

Studenter behöver inte logga in för stark autentisering.

Förändringen med QR-kod kommer att gälla vid alla inloggningar med stark autentisering.