Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nya regler för kvitton och bilagor i Primula 2026

En person sitter med kvitton i handen framför en dataskärm.

Från och med den 1 januari 2026 ändras universitetets interna regler för kvitton och bilagor i Primula.

Det innebär att samtliga dokument som är kopplade till utläggs- eller reseräkningsärenden (kvitton, fakturor, program, deltagarförteckningar, valutaväxlingskvitton med mera) ska bifogas digitalt i ärendet i Primula. Formatet som används måste vara beständigt och därför rekommenderas PDF-format. Innan du skickar in ditt ärende i Primula är det viktigt att du säkerställer att hela dokumentet syns på PDF:en och att all information är tydlig och läsbar.

Du rekommenderas att spara samtliga originalhandlingar (oavsett om det är pappersoriginal eller en digital originalhandling) tills du har fått din ersättning utbetald, ifall något i ärendet skulle behöva komplettas.

Friskvård, läkemedel och sjukvård

Rutinen för kvitton gällande ersättning för friskvård, läkemedel och sjukvård är sedan en tid tillbaka att kvitton ska bifogas digitalt i Primula. Från och med den 1 januari 2026 behöver du dock inte spara originalkvitton i tre månader för att kunna visa upp efter att ditt ärende beviljats i Primula. Det räcker att du sparar kvittona tills du fått din ersättning utbetald.

Mer information publiceras inom kort på de faktasidor som ger stöd för hantering av utlägg, reseräkningar och ersättning för förmåner.

Vid frågor, kontakta din närmaste HR-funktion.