Ny termin med fortsatt utvecklingsarbete och förbättringar

Foajen på Ekonomihögskolan. Foto Håkan Röjder.

Nu när de flesta är tillbaka efter semestern återupptas alla aktiviteter där de slutade inför sommaren. Arbetet med projektet Framtidens arbetsplats kommer under hösten ha fokus på den tekniska och administrativa personalens hemarbete. Den årliga uppföljningen om bisysslor har kommit och visar att vi blivit bättre på att anmäla, men att vi kan bli ännu bättre.

Projektet Framtidens arbetsplats kommer att fokusera på distansarbete för den tekniska och administrativa personalen och frågor som ställs är: Hur har det gått nu när vi har haft möjlighet att teckna överenskommelse om hemarbete? Vad är våra lärdomar så här långt? Vad kan göras bättre och vad har fungerat riktigt bra? Svaren får vi förhoppningsvis i projektets andra delrapport som beräknas vara klar i december.

I somras kom resultatet av den årliga uppföljningen av hur vi följer regelverket avseende bisysslor. Anmälningarna har ökat väsentligt och även andra tidigare brister såsom att motivera bisysslan har förbättrats, men fortfarande är det många som inte anmäler att man har eller inte har bisysslor (gäller lärare) och motiveringar när bisysslan godkänns saknas i mer än hälften av fallen. Låt oss bli ännu bättre! Att vi verkar i sammanhang utanför universitetet är positivt och nödvändigt, men för att undvika risk för förtroendeskada är det viktigt att detta anmäls.

/Susanne Kristensson

Denna text ingår i LU-nytt nr 13 - 2022

Viktor Öwall. Fotograf: Charlotte Carlberg-Bärg.

Susanne Kristensson, förvaltningschef

E-post
susanne [dot] kristensson [at] rektor [dot] lu [dot] se (susanne[dot]kristensson[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Förvaltningschefens sekreterare